پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 945022
۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
سید محمدعلی آل‌ هاشم

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی گفت: توجه بسیار زیاد رهبر انقلاب به آذربایجان، به‌دلیل پیشتازی همیشگی آذربایجان در حرکت‌های مردمی است. در دوران گذشته خصوصاً در مشروطه و بعد از انقلاب همین‌گونه بوده است و ۲۹ بهمن، سرآغاز حرکت‌های انقلاب اسلامی در ایران است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تبریز، رهبر معظم انقلاب اسلامی در ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی (۹۹/۱۱/۲۹) درباره روحیه جریان‌ساز بودن مردم آذربایجان فرمودند: «در همین ۲۰۰ سال اخیر، ۱۵۰ سال اخیر وقتی که نگاه میکنیم، [آذربایجان] یک منطقه‌ی جریان‌ساز بوده است. یک وقت [هست که] کسی به یک ماجرایی ملحق میشود، یک وقت کسی در یک ماجرا، جریان ایجاد میکند، تحوّل ایجاد میکند؛ تبریز و آذربایجان از این قبیل بوده است. در تحوّلات تاریخی و سیاسی کشور، این منطقه و بالخصوص شهر تبریز و به طور کلّی منطقه‌ی آذربایجان دارای این روحیه‌ی جریان‌سازی بودند.» پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در همین مورد گفتاری از حجت‌الاسلام سید محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه‌ی تبریز منتشر می‌کند.

اگر نسل جدید انقلاب راهش را به‌خوبی ادامه نمی‌داد، انقلاب این موفقیت‌ها را نداشت. امام رضوان‌اللّه‌تعالی‌علیه راهی را ترسیم کردند که توسط جانشین صالحشان، رهبر معظّم انقلاب به‌خوبی طی شده است. مسیری که امروز جوانان ما دنبال می‌کنند، مسیر بسیار خوبی است. موفقیت‌هایی که در حوزه‌های مختلف علمی، ورزشی، تولیدی و ... به‌دست آمده، در سایه‌ی تلاش همین جوانان است. امروز راه جوانان در عرصه‌های مختلف، راه خوبی است و به‌خوبی ادامه پیدا کرده است. جوانان امروز ما کمتر از جوانان دوران انقلاب و جنگ تحمیلی نیستند. ما ریزش‌هایی داشتیم، امّا رویش‌های زیادی هم داشته‌ایم. جوانان امروز ما بسیار فعال، شجاع و غیرتمندند. این هم به‌خاطر توجهاتی است که رهبر انقلاب به جوانان دارند. امروز جوانان ما به رهبر انقلاب عشق می‌ورزند.

امّا توجه بسیار زیاد رهبر انقلاب به آذربایجان، به‌دلیل پیشتازی همیشگی آذربایجان در حرکت‌های مردمی است. در دوران گذشته خصوصاً در مشروطه و بعد از انقلاب همین‌گونه بوده است و ۲۹ بهمن، سرآغاز حرکت‌های انقلاب اسلامی در ایران است. درست است که مردم قم در ۱۹ دی قیام زیبایی را انجام دادند، ولی همان‌گونه که در فرمایشات رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی با ایشان هم بود، اگر مردم آذربایجان و مردم تبریز آن قیام را انجام نمی‌دادند، این چهلم‌ها شک نمی‌گرفت و قیام مردم قم به فراموشی سپرده می‌شد. این حرکت مردم تبریز ثابت کرد که این حرکت ماندگار است. چهلم مردم تبریز را مردم یزد برگزار کردند و همین چهلم‌ها منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد.

تبریز هم در جریان پیروزی انقلاب و هم در دوران دفاع مقدس حماسه آفرید. رزمندگان لشکر عاشورا در دوران دفاع مقدس نیروهای بسیار مخلص، فداکار و خط‌شکنی بودند. در جریان فتنه‌های دشمن هم تبریزی‌ها و آذربایجانی‌ها پیشتاز بودند و در سال ۸۸ یک روز زودتر از سایر شهرهای ایران، یعنی در ۸ دی به میدان آمدند. در جریان آشوب‌هایی که دشمن در سال ۹۶ ایجاد کرد، معاندین نظام از خارج از کشور پیام ویدئویی می‌فرستادند و می‌گفتند تبریزی‌ها و آذربایجانی‌ها کجایید، چرا قیام نمی‌کنید. اگر تبریز و آذربایجان قیام کند کشور قیام می‌کند، ولی هیچ اتفاقی نیفتاد.

در جریان توطئه‌ و آشوب دشمن به‌خاطر قضیه‌ی افزایش قیمت بنزین، اوّلین شهری که علیه آشوبگران قیام کرد، تبریز بود که رهبر معظّم انقلاب به‌مناسبت‌های مختلف به این موضوع اشاره کردند. در قضیه‌ی کمک‌های معیشتی و بهداشتی، با توجه به سخنرانی نیمه‌ی شعبان سال گذشته‌ی رهبر معظّم انقلاب، مردم آذربایجان در این کار خیرخواهانه پیشتاز بودند. حتی ما آذربایجانی‌هایی در خارج از کشور داشتیم که در این قضایای معیشتی به داخل کشور، کمک مالی می‌کردند.

تبریزی‌ها و آذربایجانی‌ها در جریان کرونا هم به مسائل شرعی بیشترین توجه را داشتند. ما از طلاب و اساتید حوزه‌ افرادی را برای مسائل شرعی اموات کرونایی تعیین کرده بودیم که از نزدیک نظارت کنند. این موضوع هم در یکی از سخنرانی‌های‌ رهبر انقلاب مورد توجه قرار گرفت و به حوزه‌ی علمیه‌ی تبریز اشاره کردند.

امیدواریم که عزیزانمان ۲۹ بهمن را فراموش نکنند. در اینجا جا دارد از شهید محراب حضرت آیت‌اللّه قاضی طباطبایی هم یادی کنیم که در حرکت های مردمی نقش محوری داشتند. منزل و مسجد ایشان پایگاه انقلاب بود. نماز جماعت روز تاسوعا و عاشورای ایشان ماندگار است. ساواک در گزارشات خود از شهید آیت‌اللّه قاضی با تعبیر «خمینی آذربایجان» اسم می‌بُرد. حرکت‌های مردمی که شهید آیت‌اللّه قاضی طباطبایی داشتند، در سرعت‌بخشیدن پیروزی انقلاب در منطقه‌ی آذربایجان و کشور مؤثر بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha