جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بیانیه

حوزه/ جناب رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیم نگاهی به وضعیت اقتصادی کشور و توده‌های مردم مستضعف (وضع بیکاری و خط فقر و کولبران) که حامی کشور، اسلام و انقلاب بوده و هستند کافی‌است تا عرق شرم بر پیشانی انسان از این وضعیت بنشیند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از زنجان، اساتید و طلاب حوزه علمیه استان زنجان، بیانیه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور منتشر کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرات نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی زید عزهم

با سلام و آرزوی توفیقات الهی؛ در موضوع تعیین میزان فاصله حقوقی کارمندان و مدیران از باب "النَّصِیحَةُ لِأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِینَ" توجه شما را به مطالب مهم ذیل جلب می‌کنیم؛

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَ لَوْ عَلَی أَنْفُسِکُمْ أَوِ الْوَالِدَیْنِ وَ الْأَقْرَبِینَ  إِنْ یَکُنْ غَنِیًّا أَوْ فَقِیراً فَاللَّهُ أَوْلَی بِهِمَا فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَی أَنْ تَعْدِلُوا وَ إِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ کَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیراً *﴿النساء، ۱۳۵﴾

عدالت‌خواهی از آرمان‌های بسیار مهم همه انبیاء علیهم السلام و  از مهمترین ارزشهای قرآنی است؛ "لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ لِیَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ" (حدید /۲۵).

اقامه قسط از اولین، مشهورترین و مهم‌ترین برنامه‌های حضرت صاحب الامر[عجل الله تعالی فرجه الشریف] است"یَملَأُ اللهُ بِهِ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً" همچنین از اساسی‌ترین اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران است که بارها در بیانات امامین انقلاب منعکس شده است. 

امام خامنه‌ای [دامت برکاته] در ۲۹ بهمن سال ۹۶ در دیدار مردم آذربایجان شرقی فرمودند: «در مورد عدالت ما عقب‌مانده هستیم؛ در این تردیدی نیست؛ خودمان اعتراف می‌کنیم، اقرار می‌کنیم. در دهه‌ی پیشرفت و عدالت بایستی هم در پیشرفت موفّق می‌شدیم، هم در عدالت؛ در پیشرفت به معنای واقعی کلمه موفّق شدیم، واقعاً پیشرفت کردیم و در همه‌ی زمینه‌ها پیشرفت اتّفاق افتاده است؛ [امّا] در زمینه‌ی عدالت، باید تلاش کنیم، باید کار کنیم، باید از خدای متعال و از مردم عزیز عذرخواهی کنیم. درمورد عدالت مشکل داریم و ان‌شاءالله با همّت مردان و زنان کارآمد و مؤمن، در این ناحیه هم پیشرفت خواهیم کرد.

هنگامی‌که هنوز تسلط فرهنگی غرب در برخی مسئولان جمهوری اسلامی تا این حد رسوخ نکرده بود یا لااقل فریفتگان آن فرهنگ تا آن مقدار مسئول نبودند و اسلام و تفکر اسلامی بارز بود، به تعبیر رهبر معظم انقلاب: نماینده‌ی مجلس وقتی اول بار به او حقوق دادند، خجالت کشید حقوق را بگیرد! بعضی از دوستان ما در دوره‌ی اول نمایندگی مجلس، شرمشان آمد و ننگشان کرد که حقوق بگیرند! گفتند ما حقوق بگیریم؟ »(۲۳ /۵ /۷۰).

ایشان همچنین بعد از رسانه ای شدن فیش‌های نجومی در جمع هیأت دولت فرمودند: "درباره حقوق‌های نجومی من خواهش می­کنم از این قضیّه اقدامی­که می‌کنید، خیلی مهم است؛ به مردم بگویید که چه کار کردید. در این قضیّه، مردم اعتمادشان ضربه خورده. مایه‌ی اصلی ما، اعتماد و امید مردم است- با این کارها )حقوق غیر عادلانه( نباید ضایع کرد. با مردم هم­دردی کنید که مردم احساس کنند که همان رنجی را که او می‌برد شما هم می‌برید."

اعتذار و خواهش و فرامین ولی امر و امام امت باید بیشتر برای نیروهای انقلاب و جریان انقلابی یعنی «مردان و زنان کارآمد و مؤمن» انگیزه بخش باشد. چه کسی برای نشر و مطالبه این بیان مهم امام جامعه، سزاوارتر است؟ بی‌شک یکی از وظایف علما و حوزه‌های علمیه، مطالبه عدالت است. حضرت امیرالمومنین [علیه السلام] می‌فرمایند: "خداوند از عالمان پیمان گرفته تا نسبت به سیری و شکم‌بارگی ظالمان و گرسنگی مظلومان ساکت نباشند"(خطبه سوم نهج البلاغه).

این مطالبه اسلام، انقلاب، ولایت امر و امامت امت است، و تبعیض یک انحراف از اسلام و انقلاب و یک تهدید جدی علیه انقلاب و نظام اسلامیست.  مساله تبعیض و شکاف طبقاتی زخمی دردناک و ناخوشایند بر پیکره نظام اسلامیست و از مهم‌ترین عوامل کاهشِ سرعت نفوذ و پیشرفت نظام اسلامی در تحقق گام‌ دوم انقلاب و ایجاد  جامعه و امت اسلامیست.

از بدترین نوع تبعیض‌ها، شکاف فراوان در پرداخت‌ها از بیت المال است.

پیش‌تر فاصله تأسف‌بار هفت برابری [حداقل و حداکثر] دریافتی‌ها رخ می‌نمود. حال با کمال تعجب و تاسف ابلاغ بخشنامه سه برابر شدن همان سقف یعنی ۲۱ برابر شدن فاصله توسط دولت مطرح می‌شود. البته با اقدام کمیسیون تلفیق مجلس این فاصله به پانزده برابر کاهش پیدا می‌کند. اما امید است مجلس انقلابی در صحن علنی برای کاهش این فاصله اقدامی جدی‌تر از خود نشان دهد.

ریاست محترم مجلس فرمودند: «روح حاکم بر تحول در بودجه ۱۴۰۰ رفع تبعیض است.»

اما فاصله ۱۵ برابری یا حتی ۷ برابری حقوق حداقل و حداکثر و تصویب ۵/۳۱ میلیون تومان حقوق برای مدیران نشان‌گر رفع تبعیض نیست؟!

جناب رئیس و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی! فقط نیم نگاهی به وضعیت اقتصادی کشور و توده‌های مردم مستضعف (وضع بیکاری و خط فقر و کولبران) که حامی کشور، اسلام و انقلاب بوده و هستند کافیست تا عرق شرم بر پیشانی انسان از این وضعیت و این تصمیم بنشیند.

بی‌شک مردم ادعاها را با عمل و خروجی کار مقایسه می‌کنند. به فرموده شهید مطهری؛ کارگر اگر تحصیلات کمتری دارد و تخصصی ندارد اما در مقابل ،زحمت بیشتری تحمل می‌کند.

قابل ذکر است که همه ما بویژه مسئولین برای یوم الحساب هم باید پاسخی داشته باشیم که با کدام حجت شرعی برای برخی‌ها برخورداری خاص و ویژه را اجازه می‌دهیم!؟

این تبعیض‌های فاحش در پرداخت‌ها از مصادیق بارز ایجاد نارضایتی و تخریب‌کننده سرمایه اجتماعی نظام است. 

اساتید و طلاب حوزه علمیه استان زنجان از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ـ که به عنوان مجلس انقلابی شناخته شده اند و مورد امید امام و امت هستند بالاخص از نمایندگان استان زنجان،خواستارند تا با تلاش و همت مضاعف، میزان فاصله نجومی بگیران با حقوق‌های پایین را کم‌تر نمایند و شیرینی عدالت را به عامه مردم ایران بچشانند و این تبعیض‌های فاحش رو به کاهش گزارد و امید مردم به عدالت بیشتر شود تا اعتماد و سرمایه اجتماعی نظام تقویت گردد.

ما ضمن تشکر از موضع انقلابی نمایندگان شهر شور و شعور حسینی، از همه نمایندگان به جدّ خواستاریم تا از تثبیت چهره زشت تبعیض ناروا بر تارک نظام اسلامی جلوگیری نمایند. 

اینک مردم ایران ناظر رفتار جریان انقلابی در تعدیل میزان این فاصله‌ها هستند. روشن است که سکوت و بی عملی در برابر این ظلم نفرت‌انگیز می‌تواند مایه تضعیف پایگاه اجتماعی نظام باشد و انقلابی بودن مجلس را به شدت مخدوش نماید، و اقدام عدالت‌طلبانه مجلس، مایه افزایش امید و اعتماد به جریان انقلاب و افزایش امید به اصلاح و فزونی مشارکت مردم خواهد بود.

" بالعدل قامت السموات و الارض" رسول اکرم (ص) تفسیر صافی ، (ج ۲ ص ۶۳۸)

والسلام علیکم ورحمة الله و برکاته.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha