پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
برگزیده جشنواره

حوزه/ برگزیده جشنواره علامه حلی استان قم خواستار توجه جدی به استعدادهای پژوهشی در فرآیند جذب و گزینش طلاب شد.

حجت الاسلام مجید اسماعیلی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که در هفتمین جشنواره علامه حلی استان قم با نگارش کتاب " "فقه و کسب درآمد از سرگرمی ها در فناوری اطلاعات" توانسته حائز رتبه دوم شود، در خصوص محتوای ارایه شده در این اثر ابراز داشت: دانش فقه به عنوان یکی از ابزارهای سه گانه تحقق زندگی دینی لازم است که نسبت به موضوعات مختلفی که به شکل روزانه در زندگی مردم مطرح می شود، بتواند کشف حکم کرده و آرای خود را ارایه دهد تا جامعه متدینین بتوانند بر اساس آن در زندگی شان عمل کنند.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که این سال ها بسیار مورد توجه قرار گرفته، سرگرمی هایی بوده که بر بستر خدمات ارزش افزوده در فناوری اطلاعات مطرح شده به طوری که اقبال فوق العاده ای از سوی بخشی از جامعه به این قبیل سرگرمی ها صورت گرفته است.

وی گفت: در این میان برخی شرکت ها که به دنبال کسب درآمد بوده اند به این موضوع روی آورده و فرآیندی برای کسب درآمد طراحی کرده اند و این در حالی است که بنده در این کتاب به دو سؤال کلیدی توجه کرده ام؛ نخست این که اساساً خود سرگرمی به عنوان یک مؤلفه به لحاظ روان شناسی و نیز از منظر دینی در زندگی ما دارای چه جایگاهی است؟ طبعاً وقتی تکلیف سرگرمی در زندگی و نگاه اسلام به آن مشخص شد، سوال دوم که مطرح می شود این است که در حال حاضر عده ای که با این عنوان به کسب درآمد می پردازند، با آن شرایطی که در ICT مطرح است، حکم درآمدشان چگونه است و تحقیق صورت گرفته در این کتاب به دنبال پاسخ به همین دو پرسش می باشد.

این نخبه حوزوی در ادامه با اشاره به اهمیت و ضرورت حمایت از پژوهشگران حوزوی اظهار داشت: در زمان جذب و گزینش طلبه، باید نگاه به تولید علم و پژوهش به طور جدی مطرح باشد؛ البته همان طور که می دانیم در فرآیند جذب، افراد به نهاد یا سازمان مربوطه مراجعه می کنند اما در فرآیند گزینش، این نهاد و ارگان است که به سراغ افراد می رود و لذا در حوزه های علمیه نیز باید هم فرآیند جذب طلبه وجود داشته باشد و هم فرآیند گزینش.

وی افزود: به عقیده بنده، افرادی باید برای تحصیل در حوزه انتخاب شوند که هم استعداد پژوهشی داشته باشند و هم این که در ذهن خود بتوانند فرآیند پژوهش را به جزئی تفکیک ناپذیر از زندگی طلبگی خویش تبدیل کنند.

حجت الاسلام اسماعیلی همچنین خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، مشوق های معنوی حتی بیش از مشوق های مادی در عرصه پژوهش مهم است و از این منظر، باید فرآیندی طراحی شود که اثر طلبه دیده و نقد و بررسی شده و به لحاظ علمی هدایت شود.

وی با بیان این که محققان و پژوهشگران جوان حوزوی باید تحت هدایت علمی قرار بگیرند، گفت: اگر این مهم محقق شود، برکات زیادی نصیب طلبه و حوزه می شود که البته باید حمایت از پژوهش و توجه به این مقوله از حالت شعاری خارج شده و مسئولان در عین دلسوزی و برنامه ریزی مطلوب در مقام عمل از پژوهش و پژوهشگر حمایت کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha