پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت‌الاسلام سید ناصر میرمحمدیان

حوزه/ حجت الاسلام میرمحمدیان، عالی‌ترین سطح مساجد را مسجد تمدن ساز خواند و گفت: این مسجد افزون‌بر بهره‎مندی از ظرفیت‌های مردمی و حاکمیتی و جامعه پردازی، تلاش می‌کند نرم افزار بخش‌های مختلف آموزش، فرهنگ و... را به سطح تمدن سازی ارتقاء بخشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام سید ناصر میرمحمدیان، در دیدار با رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه، ضمن تشریح اهداف و فعالیت‌های بنیاد هدایت، به تبیین سطح بندی مساجد بر اساس کارکردها، پرداخت، گفت: مسجدی که در سطح مسجد محله است، این‌گونه نیست که فقط هم و غم مراجعین را داشته باشد بلکه خود را نسبت به همه اهالی محله مسئول می‌داند و باید به نحو فعال همه مسائل را شناسایی کند و با کمک مردم، آن مشکلات را حل کند. جامعه هدف همه اهالی هستند حتی اگر مسجدی و نماز خوان هم نباشند.

وی با اشاره به مختصات مسجد حکمران، اظهار داشت: چنین مسجدی افزون‌بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی، توانایی این را دارد که ظرفیت‌های حاکمیت را هم جذب کند. مثلاً علاوه بر اینکه خود مسجد مرکز خیریه دارد به سراغ کمیته امداد هم می‌رود و در فرآیند نیکوکاری از آنها نیز بهره می‌برد.

مسجد تمدن ساز؛ عالی‌ترین سطح مساجد

مدیرعامل بنیاد هدایت عالی‌ترین سطح مساجد را مسجد تمدن ساز خواند و گفت: این مسجد افزون‌بر بهره‎مندی از ظرفیت‌های مردمی و حاکمیتی و جامعه پردازی، تلاش می‌کند نرم افزار بخش‌های مختلف آموزش، فرهنگ و... را به سطح تمدن سازی ارتقاء بخشد.

حجت الاسلام میرمحمدیان با تأکید بر اینکه برای رسیدن به مسجد تمدن سازی نیاز به کار پژوهشی و علمی دقیق است، بیان داشت: به عنوان مثال در بعد آموزشی اگر اهالی مسجدی تلاش کنند که نرم افزار فعلی آموزش و پرورش را متناسب به تمدن اسلامی متحول کنند، آنگاه می‌توانیم بگوییم این مسجد در سطح تمدن سازی است. برای این کار نیاز به مجموعه‌های پژوهشی داریم که تجربه‌های میدانی این مساجد را مورد مطالعه قرار داده و آنها را مدون کند.

وی تصریح کرد: بسیاری از مساجد هستند که در سطح خود تولیداتی دارند اما اجرایی نمی‌شود. کسانی که طرح مسجد ـ مدرسه را راه‌اندازی کرده‌اند به یک ابتکار تلفیقی دست یافته‌اند؛ از یک سو آموزش‌هایی که در مدارس عادی وجود دارد را به فرزندان می‌آموزند و از سوی دیگر تلاش می‌کنند مدل‌های جدید خود را نیز آزمایش کنند. این تولیدات علمی را می‌توان ارتقاء داد.

مدیرعامل بنیاد هدایت با بیان اینکه به جای مدیریت بر مسجد، بنیاد بر مدیریت در مسجد تمرکز کرده است، گفت: اگر ما بتوانیم امام را در مسجد ارتقا بدهیم، او همزمان با رشد خودش مسجد را هم ارتقاء می‌بخشد.

برکات فعالیت روحانیت در امور قضائی

حجت الاسلام میرمحمدیان خاطرنشان کرد: برخی روحانیونی وارد حوزه قضائی شدند، کمک کار خوبی برای دستگاه قضا بوده اند و در این زمینه تجربیات خوبی داشته ایم. حضور روحانیت به عنوان کمک و نه به عنوان نیروی قوه قضائیه، برکات بسیاری دارد. وقتی کسی به جای مراکز مشاوره به مسجد مراجعه می‌کند، اثر بخش‌تر است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه فرمودند بنده سراغ دارم فردی را که برای طلاق به مراکز مشاوره مراجعه کرد و به آنها گفته شد که از هم جدا شوند اما در مواجهه با یک طلبه وقتی نصیحت خیر او را شنیدند از طلاق منصرف شدند.

مدیرعامل بنیاد هدایت گفت: با این نگاه در صدد هستیم که فرآیند حل اختلاف را تسهیل کنیم. اگر نیاز است امامان محله را ارتقا دهیم یا زیر ساخت‌های قانونی را پیگیری کنیم و هماهنگی‌های لازم در میدان عمل را انجام دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha