سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تشکری

حوزه / یک کارگردان گفت: در تولیدات مناسبتی تلویزیون اصلی‌ترین آسیب تعجیل در ساخت است.

سعید تشکری، نویسنده، رمان‌نویس و کارگردان در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، آسیب‌های رایج در سناریوهای مناسبتی را چنین توصیف کرد: آسیب اصلی فیلمنامه‌های مذهبی در سیما این است که تنها دو ماه مانده به مناسبت مدنظر ساخت آن کار آغاز شود. جالب است در همین زمان اندک آنها توقع دارند نویسنده در دو روز طرح داده و سپس در چند روز فیلمنامه را بنویسد! آیا این میزان زمان می‌تواند ضامن یک کار خوب و موفق باشد؟

وی افزود: تعطیل در ساخت سریال یا فیلم در تلویزیون به یک نوع مسابقه تبدیل شده است. افسوس اینکه عده‌ای هستند که با این مسابقه‌ها همراه می‌شوند. این امر سبب شده، کارهای تولیدی تنها محتوا محور بوده و هیچگونه جذابیتی نداشته باشند.

این فیلمنامه‌نویس ادامه داد: برای نگارش فیلمنامه مذهبی دو شاخصه لازم است. ابتدا معاصرسازی. دوم کهن الگوسازی. در بخش دوم که کهن‌الگو وجود دارد به دلیل تکرارهای بسیار، تولیدات این حوزه جذابیت لازم را ندارد و در عرصه معاصرسازی نیز چون، تحقیق و نگارش کامل نبوده اثر تولیدی تنها ظاهر دینی خواهد داشت.

وی سریال «شب دهم» را کاری موفق در حوزه آثار مناسبتی ذکر کرد و گفت: در سریال «شب دهم» ساخته حسن فتحی به دلیل اینکه مجموعه سفارش نبود و هر آنچه ساخته شد بر پایه ذهنیت کارگردان شکل گرفته، اثر هنوز برای مخاطب جذابیت دارد، اما این اتفاق هیچگاه درباره کارهایی که با تعجیل و سفارش ساخته شده‌اند، رخ نمی‌دهد.

تشکری در پاسخ به این سوال که آیا نشان دادن مناسبت در سریال‌های مذهبی بر جذابیت کار می‌افزاید؟ اظهار کرد: این مهم نیست که برای نشان دادن فیلم یا سریالی درباره محرم چه زبانی را انتخاب می‌کنیم، بلکه آنچه اهمیت دارد پارادوکسی است که در کار باید وجود داشته باشد. در حقیقت باید بگویم برای نشان دادن موضوع لازم نیست تنها به آن مقطع خاص توجه کنیم، بلکه می‌توانیم به قبل و بعد از محرم نیز توجه داشته باشیم این اتفاق متاسفانه در اکثر تولیداتی که درباره محرم ساخته شده وجود ندارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha