سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
مرکز تحقیقات اسلامی مجلس

حوزه/ وزیر اسبق تعاون، مدون شدن مدل اقتصادی تعاون که برگرفته از مبانی اقتصاد اسلامی و ظرفیت های بومی کشورمان توسط نظامات علمی، دینی و پژوهشی است را ضروری دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر محمد عباسی در نشستی با حضور رئیس و محققان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی  در قم، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی رهاوردهای مثبت و امیدوار کننده برای جهان مخصوصا مسلمین و ملتهای مستضعف داشته است. اما اگر از ما پرسیده شود با وجود فرهنگ غنی اسلام در اداره ملتها، آیا مدل مدون شده ای به عنوان مدل اقتصادی در جمهوری اسلامی آماده هست که توافق ارکان نظام را داشته باشد، فقدان این نظام مدون در این سالها حتی موجب سرگردانی سیاستگذاران اقتصاد کشور و رسوخ مدلهای غربی لیبرالی در نظام تصمیمات شده است که خسارت آن بسیار بالاست.

وی ادامه داد: با عنایت به ظرفیت قانون اساسی که توسط مقننین هوشمند خبرگان قانون اساسی مانند شهید بهشتی و رهبری عزیز به تصویب رسیده است مخصوصا تاکیداتی که رهبری در همه این سالها بر روی تقویت شیوه تعاونی در اقتصاد کشور داشته اند، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، بابی را باز کند که آیا می توانیم یک مدل اقتصاد تعاونی اسلامی را پایه ریزی کنیم و اگر بشود چگونه می توان به سمت اجرایی کردن چنین مدل هایی با توجه به ظرفیت های بومی کشور پیش رفت.

وزیر اسبق تعاون کشورمان ادامه داد: ما مبانی غنی دینی و اسلامی و تجارب بسیار موفقی داریم که باید این مبانی استخراج و در قالب مدلی به دولت و مجلس ارائه شود، البته  در کنار آن، باید به این سوالات پاسخ داده شود که علیرغم همه تاکیدات بزرگان  انقلاب در مورد ایجاد ظرفیت حضور مردم  در قالب تعاونیها، متولیان کشور در مجلس و دولت بر این امر باور دارند یا مانند سالهای متعدد تحت تاثیر افکار سرمایه داری چون در قانون اساسی ما به صراحت اشاره شده است، فقط می خواهند اسم تعاون را در متون قانونی بیاورند. پس اگر قبول داریم باید مدل اجرای آن را ارائه دهیم و اگر عده ای باور ندارند به مردم و رهبری بگویند تا تکلیف مردم امیدوار در این زمینه روشن شود.

 دکتر عباسی خاطرنشان کرد: اگر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بتواند با استفاده از ظرفیت حوزه های علمیه چنین مدلی را با مبانی محکم، ارائه دهد، و برای مدل خود مبنا داشته باشد، یقینا دلسوزان مجلس شورای اسلامی آن را در دستور کار قرار خواهند داد و مورد توجه مسئولان قرار می گیرد.

عضو هیات امنای بنیاد مستضعفان اظهار داشت: با توجه به اثر گذاری این اقدام ارزشمند، اگر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس طرح اولیه یک مدل جامع تعاونی که به تعبیر شهید بهشتی نزدیکترین شیوه اقتصاد به اقتصاد اسلامی هست را تهیه و چارچوب علمی بحث را مشخص کند امثال بنده  در این زمینه با مرکز تحقیقات اسلامی مجلس همکاری خواهیم کرد.

عباسی با اشاره به جز دوم اصل چهل و سوم قانون اساسی خاطرنشان کرد: قانون اساسی به صراحت اشاره دارد که  نظام اسلامی لازم است با تأمین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به‌ اشتغال کامل و قراردادن وسایل کار در اختیار همه کسانی که قادر به‌ کارند ولی امکانات و سرمایه  ندارند، در شکل تعاونی‌، راه وام بدون بهره ‌یا هر راه مشروع بستر حضور مردم را در اقتصاد و معیشت فراهم کند جالب است که تصویب کنندگان قانون اساسی این راه حلها را برای جلوگیری از دو عارضه مهم و خطرناک اجتماعی یعنی به تمرکز و تداول ثروت در دست افراد خاص اینکه  دولت را به صورت یک کارفرمای ‌بزرگ مطلق در نیاید پیش بینی کرده بودند، حال نتیجه بی توجهی به این بخش از قانون اساسی متاسفیم که بگوییم هر دو عارضه را در جامعه دچار شدیم.

وی ادامه داد: با وجود اهداف ارزشمند انقلاب اسلامی و تاکید اصولی بزرگان  انقلاب مخصوصا امامین انقلاب در رابطه با عدالت اجتماعی در جامعه  متاسفانه حاصل اجرای مدلهای و افکار غربی اقتصاد اکنون فاصله دهک های بالا و پایین جامعه در کشوربالا بوده  آمارها می گوید  بیش از ۹۰ درصد سرمایه های بانکی بانک مربوط به کمتر از ۵ درصد مردم است.این یعنی تکاثر ثروت در دست افراد محدود و حذف شدن اکثریت مردم در اقتصاد  و تولید.اگر می خواهیم اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کنیم با شعار و درج بر سر برگ نامه ها نمی شود.


عضو هیات امنای بنیاد مستضعفان ادامه داد: ایجاد اشتغال پایدار به تعبیر رهبر معظم انقلاب یکی از نقطه های بن بست شکن اقتصاد ایران است و به نظر می رسد با فعال سازی تعاونی ها بر اساس مدل اقتصاد مردمی و اسلامی می توان این مشکلات را برطرف کرد.البته من از شیوه هایی نادرستی که به نام تعاونی عمل می شود دفاع نمی کنم لکن روح تعاون همراهی و دگر خواهی مورد تاکید بزرگان دین ما را در جامعه مظلوم می بینم که باید برای تشویق و ترویج آن جدی بود.

دکتر عباسی خاطرنشان کرد: بهر حال شکوه انقلاب و ارزشهای آن باید با مدل تطبیقی مربوط به نظام اسلامی نشان داده شود در حال حاضر مدل اسلامی و مردمی اقتصاد مشهور و معمول و پذیرفته شده نیست و تاسف بار اینکه پاسخ این کج رویها را هم باید اسلام عزیز و مدافعین آن بدهند که تفکرشان مانند همین تعاون در کشور مهجور است.

وزیر اسبق تعاون گفت: اگر مرکز تحقیقات می خواند کار مبنایی را شروع کنند یکی همین خلاء ها، مدل اقتصاد است. وقتی ما مردمی ایثار گر را در دفاع از انقلاب داریم آیا نمی توانیم مدلهایی را از تعاونی جا بیاندازیم که حتی افرادی تشویق شوند برای رضای خدا با سرمایه خود جوانان بی سرمایه را در بستر تعاونی شریک و شاغل کنند؟

دکتر عباسی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی مشکلات ساختاری در کشور از جمله در نظام بودجه ریزی اشاره کرد و گفت: بودجه مشکلات ساختاری دارد به گونه ای که بخش مهمی از بودجه به جای صرف امور عمرانی و سازندگی کشور، صرف هزینه های جاری و حتی کاسه خرجی‌های غیر ضرور می شود.

عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی مدیریت و برنامه ریزی همچنین با اشاره به تبلیغات مسموم دشمنان علیه دستگاه های فرهنگی و دینی کشور گفت: آنها روی بودجه دستگاه های فرهنگی و وضعیت فرهنگی کشور گاهی بزرگنمایی و تبلیغات منفی می کنند، به نظر می رسد مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و سایر مراکز باید با ارایه ضرورت‌های این امر و مقایسه تطبیقی این امر راهکارهایی برای خنثی کردن این تبلیغات مسموم داشته باشد.

خروجی فعالیت ها باید منتهی به تصویب، تنقیح و یا اصلاح قانون شود

حجت الاسلام والمسلمین مهدی رجایی نیا رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان اینکه خروجی فعالیت ها در زمینه تعاون و ارائه مدل های پیشنهاد شده باید منتهی به تصویب، تنقیح و یا اصلاح قانون شود.

وی همچنین گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برای بررسی و اصلاح قانون تعاونی ها و همچنین تهیه یک طرح نامه پیرامون مدل اقتصاد تعاونی اسلامی با همکاری حوزه علمیه آمادگی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا با اشاره به فعالیت کارگروه حوزوی در ارتباط با اصلاح ساختار بودجه و آسیب شناسی نظام برنامه ریزی کشور، گفت: اگر این مشکلات از نظر ساختاری برطرف شود، بخش زیادی از معضلات کشور، برطرف خواهد شد.

 از مشکلات تعاونی ها نداشتن یک پایگاه فکری وتصمیم گیری است

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه نیز طی سخنانی گفت: تعمیق و توسعه تعاونی قادر است بن بست های اقتصادی را شکسته و بسیاری از مشکلات پیش روی کشور را برطرف نماید.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات تعاونی ها نداشتن یک پایگاه فکری وتصمیم گیری است، گفت: اجرایی کردن یک مدل در عمل نیازمند اصول، چارچوب، معیار و ملاک است و رفع فقر و تعمیق عدالت، با توزیع ثروت و فرصت ممکن است.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی گفت: باید روی مدل های مختلف اقتصاد اسلامی فعالیت های علمی و پژوهشی صورت بگیرد.

بهترین نقطه مطلوب در مدل تعاونی ها

حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم رجایی از محققان و اساتید حوزه علمیه قم نیز طی سخنانی گفت: در مدل تعاونی با تفسیرهای ارائه شده، بهترین مدل برای رسیدن به نقطه مطلوب، سیاست های حضرت رسول (ص) می باشد.

وی ادامه داد: پیامبر اسلام با روش اقتصاد مردمی مشکل تامین مالی جنگ ها، اشتغال و مسکن مهاجران را برطرف کردند و امام راحل نیز با همین مدل انقلاب اسلامی ایران را پایه ریزی کرده و پاتک های سنگین را دفع کرده بودند.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی گفت: ما پتانسیل حرکت های جهادی را داریم و باید روی مدل های خود که برگرفته از تعالیم اسلامی است، کار کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha