پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کاوه سماک باشی

یک بازیگر گفت: استقبال از سریال «دادستان» به اندازه‌ای بود که از هر قشر و سلیقه‌ای آن را پسندیدند.

کاوه سماک‌باشی بازیگر سریال دادستان در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه اظهار کرد: خیلی خوشحالم در این کار به عنوان بازیگر حضور دارم، البته برایم قابل پیش‌بینی بود این سریال خواهد توانست باعث استقبال مخاطبان مواجه شود، اما اینکه تا به این اندازه سریال مورد توجه مردم قرار گیرد در تصور نبود. درباره این سریال هم این اندازه بگویم که در کوچه و خیابان با هرکسی که روبرو می‌شوم از خوبی‌های آن می‌گوید.

وی دلیل موفقیت این سریال را چنین توصیف کرد: مهمترین دلیل برای موفقیت این سریال یک امر است، آنهم اینکه «دادستان» حرف دل مردم را زده است. مسعود ده‌نمکی کارگردان این کار سال‌ها سابقه فعالیت رسانه‌ای داشته و سردبیری نشریات مختلف را هم انجام داده است. برای همین به خوبی به نیازهای جامعه و مردم آشناست این کار یک پیام ویژه دارد آنهم مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی است که از طریق اعتماد و دوستانش در نشریه دادستان انجام می‌شود.

این بازیگر ادامه داد: تا به حال به یاد ندارم سریالی نظیر «دادستان» تولید شده باشد که در آن مسئولان به چالش کشیده شده باشند. در همین رابطه جا دارد از مسئولان تلویزیون نیز تشکر کنم که با حمایت‌های خود شرایطی پیش آوردند که این اثر تولید شود. برای همین امیدوارم دادستان پیشرو کارهایی باشد که در آنها مطالبات مردم از مسئولان به صورت جدی مطرح می‌شود.

سماک‌باشی در پاسخ به این سوال که آیا این دست فیلم‌ها را تنها فیلمسازانی نظیر ده‌نمکی قادر به ساخت هستند؟ چنین پاسخ داد: من به اینگونه موضوعات ورود پیدا نمی‌کنم، ولیکن می‌دانم ممکن است عده‌ای تنها با شخص ده‌نمکی مشکل داشته باشند برای همین آن را به آثارش نیز تعمیم می‌دهند، درصورتیکه این مشکل داشتن نباید به کارهای او تامین پیدا کند، بلکه باید منصفانه خود اثر نقد شود.

این بازیگر ادامه داد: دوره نقدهای مغرضانه گذشته است، چون مخاطب به دانش لازم در حوزه سینما دست یافته و به خوبی درک می‌کند چه نقدهایی از روی دلسوزی و دانش سینمایی صورت گرفته و چه نقدهایی بر پایه غرض‌ورزی استوار است. ولی یک نکته ویژه وجود دارد، آنهم اینکه هیچ کس حتی کسانی که با ده‌نمکی مشکل دارند نمی‌توانند این نکته را نادیده بگیرند که تمامی کارهای وی با استقبال مردم مواجه شده است، هرچند شاید همین مطلب آنها را آزار می‌دهد.

سماک باشی یادآورشد: سریال «دادستان» یک اتفاق خوب دیگر را هم رقم زده است، آنهم اینکه سریال شرایط گفت‌وگو را پیرامون یک اثر برای همه به صورت یکسان فراهم کرده است. یعنی مخاطبان عام و خاص تماشاگران خاص می‌توانند پیرامونش گفت‌وگو کنند. این اتفاقی است که تا به حال کمتر در تولیدات تلویزیونی رخ داده است.

سماک باشی درباره ویژگی‌های اخلاقی ده‌نمکی چنین توضیح داد: طی چهار ماهی که با این فیلمساز کار کردم، یک بار هم اخلاق ناخوش از او ندیدم. وی به شدت انسانی اخلاقگراست که به همه عوامل با احترام رفتار می‌کند، به‌نحویکه یک بار نیز صدای بلند یا توهین وی را به یکی از عوامل شاهد نبودم. درباره دانش سینمایی وی نیز باید بگویم به شخصه وی را فردی با دانش در این حوزه دیدم که اطلاعاتش بسیار به روز است.

وی درباره برخی انتقادات پیرامون تیم بازیگری سریال، اینگونه جواب داد: وقتی عده‌ای نمی‌توانند به سریال نقد منطقی داشته باشند به چنین بهانه‌هایی رجوع می‌کنند. این سریال در نقش‌های اصلی از بازیگران کاملاً حرفه‌ای بهره برده است و در نقش‌های فرعی نیز از بازیگران جوان و تئاتری استفاده کرده است. در این میان یک سوال از کسانی که معتقدند کست بازیگری ضعیف است، دارم؟ اگر بازیگران جوان و تئاتری در چنین کارهایی حضور نداشته باشند پس چه زمانی قرار است استعداد خود را نشان دهند.

بازیگر «دادستان» در پاسخ به شعاری بودن برخی انتقادات گفت: این نقد هم به نظرم همانند انتقاد قبلی است. آیا حرف زدن از مطالبات مردم شعار محسوب می‌شود؟ آیا اگر در سریالی گفته شود چرا باید مسئولان فرزندانشان را برای تحصیل به خارج از کشور بفرستند شعار است؟ نکته دیگر در این رابطه این است که چرا هرگاه در خصوص موضوعات انقلابی حرف زده می‌شود آن را با برچسب‌هایی چون شعاری بودن کنار می‌زنیم آیا ما هشت سال جنگ نکردیم؟ آیا جوانان ما شهید نشدند؟ پس چرا وقتی از آنها می‌گوییم سریع باید با چسب شعاری بودن آنها را نقد ‌کنیم.

مسئولی که روزی از دیوار سفارت امریکا بالا رفته امروز فرزندش در آمریکا تحصیل می‌کند؟

وی در پایان بیان کرد: در این سریال گفته می‌شود چرا مسئولی که روزی از دیوار سفارت امریکا بالا رفته امروز فرزندش در آمریکا تحصیل می‌کند؟ این سوال بسیاری از مردم است پس به آن نمی‌توان شعار گفت. البته شاید عده‌ای برای این که منافعشان از مطرح شدن چنین سخنانی به خطر می‌افتند سعی می‌کنند با بهانه های بی‌منطق به نوعی چنین آثاری را حاکم نشین کنم لازم به ذکر است این سریال نمی‌خواهد همه مسئولان را زیر سوال ببرد همانگونه که در خود مجموعه بیان شده دادستان متعلق به هیچ نهادی نیست، بلکه نوک پیکانش رو به کسانی است که به اسم انقلاب کارهای آنچنانی می‌کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha