چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/ نشست صمیمی آیت الله اعرافی با طلاب و اساتید

تنی چند از طلاب مستعد و نخبه حوزه بر لزوم استمرار نشست صمیمی آیت الله اعرافی با طلاب و فضلای حوزه تأکید کرده و خواستار اهتمام دیگر مدیران حوزه نسبت به این مساله شدند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، شنبه شب هفته جاری، نشست صمیمانه طلاب و فضلای حوزه با آیت الله اعرافی در مدرسه علمیه معصومیه (س) قم برگزار شد.

در حاشیه این نشست که بیش از دو ساعت به طول انجامید، فرصتی دست داد تا با تنی چند از طلاب و نخبگان حاضر در این جلسه گفتگوی کوتاهی درباره تأثیرات این گونه جلسات و محافل در شناسایی مشکلات طلاب و پیدا کردن راهکارهایی برای رفع یا کاهش آن ها داشته باشیم که مشروح آن در ادامه می آید؛

جلساتی بی تعارف برای شنیده شدن دغدغه ها

حجت الاسلام علی حیدری که هم اکنون مشغول به تحصیل در مقطع سطح دو مؤسسه امام کاظم(ع) است با تأکید بر لزوم ارتباط مدیران حوزه به خصوص شخص آیت الله اعرافی با بدنه حوزه به خصوص طلاب جوان، دغدغه مند و مستعد ابراز داشت: هر چند به جهت برخی مشغله ها و برگزاری جلسات کاری، معمولاً ارتباط مدیران با طلاب و روحانیون کم می شود، اما این گونه جلسات صمیمانه و بی تعارف که منجر به شنیده شدن درد دل ها و دغدغه های طلاب می شود، بسیار مغتنم و ارزشمند است و به نظر بنده، خروجی مباحث مطرح شده در این قبیل نشست ها می تواند در جریان تصمیم سازی و تصمیم گیری مدیریت حوزه بسیار مؤثر باشد.

وی افزود: از این حیث معتقدم که برگزاری این جلسات بسیار ضروری است و ان‌شاءالله زمینه ای فراهم شود که در فواصل نه چندان طولانی تداوم داشته باشد. البته نه صرفاً از سوی آیت الله اعرافی به عنوان مدیر حوزه های علمیه کشور بلکه از سوی مدیران میانی و نیز اعضای شورای عالی حوزه نیز خوب و لازم است که چنین جلسات صمیمانه و بی تعارفی برگزار شود و حتی بزرگان و مدیران خود به مدارس علمیه سر زده و پای صحبت های طلاب و فضلا بنشینند.

تأکید بر رویکرد تخصصی و حمایت از نخبگان

حجت الاسلام سید محمد سجاد موسوی، نخبه حوزوی و استاد سطوح عالی با بیان این که تخصص گرایی و حمایت از نخبگان از جمله مهم ترین الزامات فراروی حوزه در مسیر رشد و تعالی است، گفت: حوزه علمیه امروز می بایست مطابق با نیاز، انگیزه و استعداد طلاب به سمت تخصصی شدن برود، چرا که اکتفا به حوزه ی عمومی به تنهایی چاره کار نیست، ضمن آن که به هر حال لازم هم نیست که همه طلاب تا نهایت فقه و اصول و اجتهاد پیش بروند بلکه بر اساس نیازهای جامعه و البته استعدادها و توانمندی خود طلاب باید هر کسی در یکی از عرصه های تخصصی، مهارت پیدا کند، مثلاً عده ای برای تبلیغ، خوب هستند و عده ای دیگر در عرصه قلم و فعالیت های پژوهشی برای جامعه و حوزه مفید می باشند که باید زمینه رشد و فعالیت آن ها مهیا شود.

وی افزود: از مدیریت حوزه انتظار می رود که طلاب فاضلی که واقعاً مستعد هستند را شناسایی و حمایت کند به خصوص عده ای که واقعاً ظرفیت و استعداد مجتهد شدن را دارند که این ها باید خوب درس بخوانند و مورد حمایت قرار گیرند و لذا نباید از همه طلاب انتظار واحدی داشت، بلکه بر اساس توانمندی ها و استعدادها و نیازهای جامعه می بایست یک تفکیکی در این باره صورت گیرد.

ستادهای حوزوی، نخبگان را دعوت به کار کنند

این استاد حوزه همچنین گفت: نکته حائز اهمیت دیگر این که ستادهای مختلف حوزوی باید نخبگان حوزوی را به سمت نیازهای اصلی جامعه سوق داده و از آن ها بر اساس استعداد و توانمندی شان دعوت به کار کنند.

وی افزود: معمولاً در حوزه این طور است که هر کسی به هر جایی رسیده از بابت زحمت و تلاش خودش بوده و کسی به دنبال او نیامده و حال آن که مدیران حوزه و ستادهای حوزوی باید افراد مستعد و توانمند و نخبه را شناسایی کرده و زمینه مناسب برای فعالیت مؤثر آن ها را مهیا نمایند. به نظر بنده، نباید این گونه باشد که برخی افراد مستعد و لایق، خانه نشین باشند و جامعه از ظرفیت و قابلیت های آن ها بی بهره باشد.

استمرار این گونه جلسات بسیار مهم و لازم است

امیرحسین تجری، طلبه پایه ششم مدرسه علمیه حسنی(ع) نیز با اشاره به این که بی شک اصل برگزاری این جلسات بسیار مفید و ارزشمند است، اظهار داشت: به عقیده بنده، باید این گونه برنامه ها زودتر اجرا می شد اما به هر حال همین هم خوب است، ضمن آن که استمرار آن ها بسیار مهم تر است و به ویژه آن که به وعده ها و مطالب مطرح شده در بازه زمانی مشخص، عمل شود چه آن که از قدیم گفته اند "به عمل کار برآید به سخندانی نیست"

حجت الاسلام مهدی رهنما، نخبه حوزوی نیز بیان داشت: اگر کارگروه های تخصصی با حضور معاونت های حوزه شکل بگیرد و صحبت های نخبگان حوزوی و به طور کلی طلاب و فضلا شنیده شده و تحلیل و بررسی درباره آن ها صورت گیرد، اتفاقات خوبی رخ خواهد داد، چه آن که وقتی این بحث ها کارشناسی شده و به ایده ها و طرح های کامل و پخته ای تبدیل شود، برکاتش در نهایت نصیب حوزه و حوزویان خواهد شد.

جلسات باید مستمر و موضوع بندی شده باشد

حجت الاسلام محمد دروسی که در مدرسه فقهی امام کاظم(ع) به تحصیل در درس خارج مشغول است نیز با بیان این که این قبیل جلسات باید بیشتر شده و در آن ها فرصت بیشتری به طلاب برای ارایه نقطه نظرات و بیان دیدگاه ها اختصاص داده شود، گفت: نکته مهمی که به نظر بنده می رسد این است که این جلسات و نشست ها باید استمرار داشته باشد، نه این که به صرف یک جلسه در سال اکتفا شود.

وی افزود: از سویی لازم است جلسات موضوع بندی شده باشد، مثلاً یک جلسه به بحث پژوهش و مشکلات و مسایل مرتبط با آن اختصاص یابد و بعد از گذشت یک یا چند ماه از سوی مدیران مربوطه به طلاب گزارش داده شود که در این مدت چه تحولاتی رقم خورده چرا که این گزارش های واقع بینانه باعث افزایش امید در بین طلبه ها می شود.

وی اضافه کرد: معتقدم اگر این رویکرد تخصصی وجود داشته باشد، خروجی کار بهتر خواهد بود، ضمن آن که پیگیری مطالبات نیز می بایست سرلوحه برنامه مدیران قرار بگیرد.

لزوم توجه به معیشت طلاب

این محقق حوزوی در خاتمه با اشاره به شرایط سخت اقتصادی سال های اخیر بر لزوم اهتمام نسبت به کاستن از حجم مشکلات معیشتی طلاب و به ویژه نخبگان حوزوی تأکید کرد و گفت: واقعاً شرایط امروز، شرایط دشواری برای بسیاری از اقشار جامعه از جمله حوزویان است که در این باره باید کاری کرد، چرا که در حال حاضر برخی از طلاب فاضل و مستعد به جهت تنگناهای مالی مجبور به فعالیت در عرصه هایی شده اند که چندان ارتباطی با تحصیل و پژوهش حوزوی ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • راضیه داوری IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    2 0
    سلام من طلبه پایه پنجم هستم.آخرین ترم را می خوانم.من با توجه به شرایطی نتوانستم در سن کم به حوزه بیایم و تحصیل حوزوی را زودتر شروع کنم.الان که به امتیازاتی که برای افراد با سن کم قائل میشوند من هم دوست دارم از آن امکانات استفاده کنم.من هم دوست دارم نخبه پژوهشی باشم.چون چند تا مقاله نوشتم و در همایش ها پذیرش شده.اگر امکان دارد لطفاً مرا راهنمایی کنید.