پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام احمدعلی یوسفی

حوزه/ مسئول مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه، بر لزوم توسعه مدل تبیین شده توسط این مرکز در زمینه مدل اقتصاد مقاومتی اسلامی مردم محور تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمد علی یوسفی در جمع طلاب در شهرک پردیسان قم گفت: خداوند در سوره مائده بیان می کند، ای مردمی که ایمان آوردید و از دین برگشتید، خداوند قومی را در آینده می آورد که پیمان آنها با خداوند بسیار محکم است. خداوند همیشه این قوم را دوست دارد و آنها هم خداوند را دوست دارند. این قوم در مقابل مومنان متواضع هستند و در گرفتاری ها به هم کمک می کنند، ولی در مقابل کفار و کسانی که علیه مومنان اقدام می کنند، مقتدر و قوی هستند.

مسئول مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه افزود: انقلاب ما از روی اول با جهاد در راه خدا آغاز شد. پس از انقلاب اسلامی همان کفار و منافقین علیه این انقلاب اسلامی اقدام کردند، ولی این مومنین با اقتدار ایستادند. مومنین با اقتدار از پس جنگ ۸ ساله تحمیلی برآمدند و محور مقاومت  را شکل دادند و شرّ کفار را از مرزهای مسلمین دور کردند.

استاد حوزه بیان کرد: خداوند در ادامه می آورد که این مجاهدان ترسی از ملامتِ ملامت کنندگان ندارند. راه، چنان برای این گروه روشن است که اگر استکبار جهانی با همه قدرت های خود پای کار بیایند این گروه هیچ گاه از راه خود باز نمی گردند.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی اظهارکرد: سلمان فارسی در آن زمان همچون اصحاب دیگر در کنار پیامبر(ص) بود و در خصوص این آیه سوال پرسید که پیامبر اکرم مدال افتخار را به مردم ایران می دهد و دستشان را روی دوش حضرت سلمان می گذارند و مدال افتخار دفاع از دین و اسلام ناب، را به مردم ایران دادند. بسیاری از مفسران بیان می کنند که این قوم بستر ظهور حضرت حجت را هم فراهم می کنند. 

وی گفت: اتفاقاتی که در این سالها رخ داد گواهی بر این مساله است. اگر به اربعین و جریان مقاومت بخواهیم تعبیر کنیم می توانیم بگوییم که کل این جریانات به سمت ظهور است. همین خصوصیات بود که در انقلاب اسلامی ایران بروز و نماد و ظهور پیدا کرد. 

مسئول مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه افزود: زمانی که مجلس خبرگان قانون اساسی اصل ولایت فقیه را تثبیت کرد تمام رسانه های دنیا یک صدا علیه جمهوری فریاد برآوردند و فهمیدند که این انقلاب ادامه خواهد یافت. امام هم فرمودند، پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به این کشور آسیبی نرسد. هرجا پیروی حاصل شد، جایی بود که به امر ولی فقیه گردن نهادیم و هرجایی که شکست و ناکامی حاصل شد، جایی بود که از امر ولی فقیه تبعیت نکردیم. 

وی بیان کرد: در مقابل تحریم و جنگ اقتصادی می توان دو رویکرد داشت. رویکرد اول، رویکرد لیبرالیستی و خسته و واداده و رویکرد دیگر، رویکرد مقاومت، پایداری و گفتمان انقلاب است. رویکرد اول همیشه به دنبال کوتاه آمدن در مقابل دشمنان انقلاب و اسلام است و هرجا که کوتاه آمدیم بازنده بودیم. رویکرد انقلاب، رویکرد قوی شدن و قوی ماندن در همه عرصه ها است.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی اظهارکرد: در هشت سال دفاع مقدس کسی نتوانست یک وجب از خاک ما را بگیرد. در جریان مقاومت منطقه نیز مدلی ارایه کردیم که دشمنان هیچگاه نتوانستند به موفقیت برسند. داعش قرار بود در داخل مرزها با ما بجنگد، رویکرد مدل دفاع مردم سالاری انقلاب اسلامی آنها رابه دو هزار کیلومتر آن سو تر برد.

وی گفت: خوشبختانه حوزه علمیه در زمینه اقتصاد مردمی مقاومتی اقدامات بسیار خوبی انجام داده است. در جنگ تمام عیار اقتصادی باید الگوی دفاعی داشته باشیم. در جنگ دفاعی هشت ساله ابزار دفاعی را به الگوی مردم سالاری دفاعی کردیم و موفق شدیم. رهبری معظم، پس از رصد جریان جنگ تمام عیار اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران الگوی دفاعی اقتصادی را تحت الگوی اقتصاد مقاومتی الهام گرفته از اقتصاد اسلامی با رویکرد جهانی درون زا و برونگرا را ارایه داد. 

وی افزود: پس از آن جمعی از محققان حوزوی این الگو را تحلیل کردند و به این نتیجه رسیدند که راهی جز این راه برای مقابله با دشمن نیست. البته به این نتیجه هم رسیدیم که ممکن است این الگو به انحراف کشیده شود، لذا این بحث به خدمت مدیر وقت حوزه های علمیه آیت الله حسینی بوشهری عرضه شد و با عنایت وی در خود قم مرکزی با عنوان مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی با سه مامویت مشخص شامل تولید محتوا، فرهنگ سازی و گفتمان سازی و راهبری عملیاتی کردن این الگو تاسیس شد.

استاد اقتصاد حوزه بیان کرد: مرکز راهبری حوزه ۴ مخاطب را برای خود تعریف کرده است. مخاطب اول، روحانیت و حوزه های علمیه بود که در این زمینه اقدامات فراوانی انجام شده است. مخاطب دوم، بدنه اصلی مردم بودند. چنانچه در دفاع هشت ساله مردم متولی دفاع شدند و در این جنگ نیز با اقتضائات اقتصادی باید مردم متولی دفاع از مرزهای اقتصادی باشند. چنانچه در هشت سال دفاع تحمیلی با مدل مردمی موفق شدیم در این جنگ نیز باید با مدل مردمی از مرزهای اقتصادی خود دفاع کنیم. مطمئن باشید که جنگی که دشمن در پیش گرفته، تا سالها ادامه داردحتما باید با اراده و خواست و سازماندهی و توانمند شدن مردم باید از مرزها دفاع کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی اظهارکرد: مخاطب سوم مجلس و مخاطب چهارم نیز دولت است. در این بین بررسی شد که بدنه اصلی اقتصادی دولت یا به اقتصاد مقاومتی اعتقاد ندارد و اگر هم حرف میزنند، تفسیری جز تفسیر رهبری از اقتصاد مقاومتی دارند که این مشکلات را پیش آوردند. برخی نیز در درون این تشکیلات به دنبال تحریف و انحراف اقتصاد مقاومتی هستند. اگر آموزش های لازم الگوی مردم سالاری اقتصاد مقاومتی و مردمی را نبینند این جنگ تا سالها ادامه دارد. جنگ اقتصادی جنگ اراده هااست. وقتی دشمن مشاهده کرد که نمی تواند اراده مردم مارا بکشند تصمیم گرفته است که اراده مردم را بشکند زیرا اگر بشکند به هدفش می رسد.

وی گفت: دشمن معیشت و اقتصاد مردم را مورد هدف قرار داد. متاسفانه باید بگوییم که در حال حاضر خود تحریمی را تحمل می کنیم. از حقوق های نجومی و بی توجهی به امور معیشتی مردم گرفته تا وادادگی ها، همه جزیی از خود تحریمی هستند. در بحران های ۹۶ و ۹۷ خدمت آیت الله اعرافی رسیدیم و گفتیم که باید مدل هشت سال دفاع را با اقتضائات اقتصادی برای یک جنگ بزرگ بازسازی کنیم. پس از چند ماه از ابلاغ سیاست مقاومتی، مرکز راهبری روی مبانی اقتصاد مقاومتی، نظریه اقتصادی مقاومتی و مدل های اقتصاد مقاومتی کار کردیم و خدمت مدیر حوزه و شورای حوزه تقدیم کردیم.

وی افزود: در این بین گروهی برای شکل دهی نقشه راه جبهه اقتصاد مردمی ایستادند. با ۷۰ تشکلی که در سطح ملی دارای ظرفیت هستند ارتباط گرفتیم. نشست اول در دیماه ۹۶ در حوزه علمیه قم حضور یافتند و همه این تشکل ها هم قسم شدند که این الگوی اقتصاد مقاومتی در ایران عملی شود. در نشست دوم مدل عملیاتی اعمال شد و در نشست سوم اندیشه های بزرگانی چون امام و رهبری و مرحوم آیت الله شاه آبادی مدل مردمی را ارایه دادند. به دنبال نشست چهارم هم بودیم که برنامه عملیاتی را ارایه دادیم. در این مدت برنامه اجرایی مدل عملیاتی طرحی شده است. به لطف الهی در ۱۴ اسفند نشست چهارم جبهه مردمی اقتصاد اسلامی با برنامه اجرایی مدل اصلی برگزار می شود.

مسئول مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه بیان کرد: در استان قم  قرارگاه عملیاتی مردمی اقتصاد مقاومتی است. خوشبختانه پردیسان، روند مسجد محوری را در پیش گرفته است و با توجه به اینکه اساس انقلاب ما بر اساس مسجد محوری بود باید در این جنگ اقتصادی با محوریت مساجد یک مدل عملیاتی را پیاده کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی اظهارکرد: در این بین آمادگی آموزش نیروهای مردمی و قرارگاه های مردمی در مساجد را داریم و پس از آموزش این نیروها می توانند به شکل قرارگاهی کارکنند و همین مساله باعث می شود که مدل عملیاتی اقتصاد مقاومتی به شکل منسجم ایجاد شود. الگوی اقتصادی اسلامی الگویی است که مردم را توانمند می کند تا مردم خودشان بتوانند از مرزهای اقتصادی دفاع کنند.

وی گفت: مهمترین گفتمان نامزد ریاست جمهوری باید همان گفتمان اقتصاد مقاومتی باشد. فهم اقتصاد مقاومتی بر اساس تفسیر مقام معظم رهبری بسیار مهم است. هر کاندیدایی که گفتمان اقتصاد مقاومتی را بر اساس دیدگاه رهبری معظم پذیرفته باشد، نامزد صالحی خواهد بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha