پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مسلمانان ایغور چین

حوزه/ نمایندگان پارلمان کانادا تفاهم نامه ای تصویب کرده اند که در آن آمده است: تجاوز هایی که علیه مسلمانان ایغور در منطقه "سین کیانگ" چین می شود، به مرز جنایت "کشتار دسته جمعی" نزدیک می شود.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، نمایندگان پارلمان کانادا تفاهم نامه غیر الزام آوری تصویب کرده اند که در آن آمده است: تجاوز هایی که علیه مسلمانان ایغور در منطقه "سین کیانگ" چین می شود، به مرز جنایت "کشتار دسته جمعی" نزدیک می شود.

این تفاهم نامه که محافظه کاران (مخالفان) برای تصویب مطرح کرده اند، از ۳۳۸ نفر، ۲۶۶ رأی آورده و به تصویب رسیده است.

هیچ عضوی از پارلمان علیه این تفاهم نامه رأی ندادند، امّا نمایندگانی که به نفع آن رأی ندادند، رأی ممتنع دادند.

این تفاهم نامه بیان می‌دارد که مسلمانان ایغور در چین همچنان در معرض کشتار دسته جمعی بوده و هستند.

این تفاهم نامه به تجاوز های مقامات چینی به اقلیت های مسلمان به ویژه مواردی مثل "تلقین سیاسی و ضد دین" و "تخریب اماکن فرهنگی" و "کار اجباری" استناد می کند.

نمایندگان پارلمان به این تفاهم نامه بندی اضافه کردند مبنی بر اینکه اگر کشتار دسته جمعی ادامه یابد، بازی های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ در چین برگزار نمی شود.

سازمان های حقوق بشر می گویند که حداقل یک میلیون ساکنان ایغور و غیر آن از مسلمانان ترک زبان در اردوگاه هایی در "سین کیانگ" در بازداشت هستند.

برخی فعالان و شاهدان عینی می گویند که چین برای نابودی آئین های اسلامی تلاش می کند و مسلمانان را مجبور می کند که گوشت خوک و الکل بخورند و آنان را به کار اجباری وا می دارد.

چین این اتهامات را تکذیب می کند و می گوید: این اردوگاه ها، مراکزی برای آموزش شغلی است که هدف از آن کاهش گسترش افراطی گری اسلامی است.

گفتنی است اگرچه اقدام کانادا در این زمینه مثبت ارزیابی می‌شود اما سابقه دهها ساله غرب در زمینه حقوق بشر به وفور آمیخته با سیاسی بازی و اقدامات منفعت گرایانه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha