جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین پورذهبی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان کردستان تأکید کرد: علما جامعه را از انحراف باز می دارند، راهنمای مردم بوده و با بدعت ها مخالفت می کنند، اندیشه های ناب را حفاظت کرده و طرفدار حق محرومان هستند.

به گزارش رخبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام و المسلمین پور ذهبی، نماینده ولی فقیه در استان کردستان، در«وبینار بزرگداشت علمای اهل سنت» که به همت معاونت امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به بحث علم و ارزش آن در دین مبین اسلام گفت: روایات متعددی در زمینه ارزش علم وجود دارد و در کتب حدیثی چون بحار الانوار باب مهمی به ارزش علم اختصاص داده شده است.

وی اظهار داشت: دین یک مقوله نجات بخش است و در عرض تمام کارهای زندگی ماست. علوم دیگر مثل دین در عرض زندگی نیستند، چون سعادت و عاقبت بخیری بشر و استفاده از معنویت در عالم، در دین و اخلاق دینی مطرح است.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: دین از سه بخش تشکیل شده: اعتقادات (اصول دین)، مقررات (فروع دین و احکام شرعی)، اخلاق. هر کس که عالم به این سه مورد باشد، عالم به دین محسوب می شود. عالم به اعتقادات مردم را از اعوجاج و انحراف فکری نجات می دهد، عالم به احکام شرعی مردم را از مقررات و علوم فقهی آگاه می کند و عالم به اخلاق، حجاب های ضخیم گناه و معصیت را بر می دارد و انسان را به راه سعادت رهنمون می شود.

وی در ادامه به چند روایت درباره تکریم علما در آموزه های دینی اشاره کرد و گفت: امام موسی کاظم (ع) می فرماید: «عظّم العالم لعلمه و دَع منازعته» به عالم احترام بگذار به خاطر علمش و با او جدال نکن. یعنی عالم دین تحت هر شرایطی محترم است.

حجت الاسلام و المسلمین پورذهبی به چرایی لزوم احترام به علما پرداخت و گفت: به این دلیل باید به علما احترام بگذاریم، زیرا عالم جامعه را از انحراف باز می دارد، راهنمای مردم است، با بدعت ها مخالفت می کند، اندیشه های ناب را حفاظت می کند، طرفدار حق محرومان است و امید را در دل مردم روشن می کند. لذا هرکس در این زمینه موفق تر است مورد احترام تر است. امام خمینی(ره) رهبر فقید انقلاب، مورد احترام بیشتری بودند چرا که ایجاد کننده اندیشه های ناب و حامی حقوق محرومان بوده اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: علما با همه زحماتی که کشیده و لطماتی که تحمل کرده اند در زمان خود آنقدر مفید هستند که افراد از محضر آنها استفاده کنند. لذا وقتی عالمی از دنیا می رود در دین اسلام با عنوان «ثلمه» از آن یاد می شود یعنی حفره و خلأی در جامعه ایجاد می شود. اخیرا هم علمایی از استان های کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی از دنیا رفته اند که ساده زیست، عالم و بین مردم خود مفید بوده اند. لذا وقتی که رفتند احساس خلأ در بین مردم دیده می شود و جایشان به سادگی قابل پر شدن نیست.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان در پایان ابراز امیدواری کرد که خداوند متعال همه علما و درگذشتگان را غریق دریای رحمت خویش بفرماید و همه افراد را قدردان وجود علمای دین و پرچمداران مکتب شریف اسلام قرار دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha