پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر / درس اخلاق آیت الله محسن فقیهی در مدرسه علمیه آیت الله العظمی گلپایگانی

حوزه/ والدین باید در گفتار و کردار خود در مقابل فرزند دقت کامل داشته باشند که حتی یک حرکت نادرست نیز، فرزند را به آموزش غلط خواهد کشاند.

آیت الله محسن فقیهی در گفتگو با خبرنگارخبرگزاری حوزه، ضمن تبریک ولادت حضرت علی(ع)، به نقش والدین در تربیت فرزندان اشاره کرد و گفت: وظیفه والدین در مراحل مختلف دوران رشد فرزندان خود، حساس و سنگین می باشد، ابتدا باید فرزند را به گونه ای تربیت کرد که صفات حمیده به تدریج به او آموزش داده شود و سپس متناسب با رشد کودک، کارهای لازم به او یاد داده شود که نتیجه آن در آینده کودک مشاهده خواهد شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه ادامه داد: به عنوان مثال، والدین سعی کنند  در خانه اهل ذکر، صلوات، قرآن و دعا باشند و همواره کاری کنند فرزندان به خصوص در دوران کودکی با این نوع صداها انس بگیرند. هم چنین در مراحل مختلف رشد، اوصاف خوب و حمیده را به او آموزش دهند و از همان سن کودکی برخورد خوب را به او بیاموزند.

وی اظهار داشت: امام سجاد(ع) در رساله حقوق خود با اشاره به این موضوع، تربیت نیکو و کمک برای ایجاد رفتار صحیح در فرزندان را از وظایف والدین برشمرده و فرموده است: «و اما حق فرزندت آن است که بدانی او از توست و خیر و شر او در همین دنیا به تو نسبت داده می‌شود و تو نسبت به تربیت شایسته او و راهنمایی‌اش به سمت و سوی خدا و کمک به خداپرستی‌اش، مسئولی و در این مورد، پاداش یاکیفر داده خواهی شد. پس در کار تربیت فرزند، چنان رفتار کن که اگر در این دنیا آثار خوب داشت، مایه آراستگی و زینت تو باشد و با رسیدگی شایسته‌ای که نسبت به او داشته‌ای، نزد پروردگارت عذر و حجت داشته باشی!»

این استاد حوزه اضافه کرد: والدین باید در گفتار و کردار خود در مقابل فرزند دقت کامل داشته باشند که حتی یک حرکت نادرست نیز، فرزند را به آموزش غلط خواهد کشاند.

وی بیان داشت: وقتی فرزند به مرحله نوجوانی رسید، مسایل شرعی را به او یاد دهند و او را در جهت کسب صفات معنوی راهنمایی کنند. جوانی، دوران بسیار حساسی است که می توان، فرزند را با آموزش صحیح و درست بخصوص از سوی مادر که همیشه در کنار اوست به سعادت اخروی کشاند.

آیت الله فقیهی گفت: در هر حال بر والدین است که در دوران مختلف رشد کودک، در جهت نیل به سعادت اخروی فرزندان خود تلاش کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha