چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
ناصر رفیعی

حوزه/ خطیب حرم مطهر رضوی، با بیان اینکه امام علی(ع) پیشگام در ایمان به خدا و رسول گرامی اسلام(ص) بودند، گفت: بالاترین مصداق عبارت السابقون که در قرآن مورد مدح خداوند قرار گرفته، امیر مومنان علی(ع) است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد مقدس، حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی، در ویژه برنامه شب میلاد مولی‌الموحدین حضرت علی(ع) که امشب ۶ اسفندماه در رواق بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، به جایگاه و شخصیت امام علی(ع) بر اساس آیات و روایات قرآن کریم اشاره کرد و گفت: در میلاد ائمه اطهار(ع) باید نامی از پدران و مادران آن بزرگواران برده شود؛ ابوطالب پدر امام علی(ع) فردی با ایمان و مقتدر بود که تا آخرین لحظات عمر پیامبر اسلام(ص) را از شر کفار قریش محافظت کرد و از این رهگذر، سهم بسزایی در پیشرفت اسلام داشت.

وی افزود: فاطمه بنت اسد مادر امام علی(ع) نیز یکی از زنان نمونه صدر اسلام و الگوی ایمان، جهاد در راه خدا، هجرت، بصیرت و صبر در عرصه‌های ایدئولوژیکی و سیاسی و اجتماعی است.

سخنران حرم مطهر رضوی با بیان اینکه آیات متعدد قرآن بیانگر فضایل و مناقب حضرت علی(ع) است، گفت: در آیه ۴۳ سوره رعد آمده است: «و کسانی‌که کفر ورزیدند گویند: تو فرستاده (خدا) نیستی. بگو: گواهی خدا و کسی‌که علم کتاب نزد اوست، میان من و شما کافی است». مراد از کسی‌که علم همه‌ کتاب را دارد، حضرت علی(ع) و اهل‌بیت پیامبر(ص) است.

وی با بیان اینکه برخی از آیات معنایش عام بوده اما بالاترین مصداقش امام علی(ع) است، خاطر نشان کرد: در آیه ۱۰ سوره بقره آمده است: «آنان که سبقت گرفتند و جلوتر از همه بودند نزد خدا مقرب هستند»؛ این آیه راجع به سابقون به ایمان است و منظور از السابقون السابقون، امیرالمومنین است؛ هر امتی السابقونی دارد و السابقون امت ما امیرالمومنین(ع) است.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی در ادامه به مضمون آیه ۲۳ سوره احزاب اشاره کرد و گفت: برخی از آن مؤمنان، بزرگ مردانی هستند که به عهد و پیمانی که با خدا بستند کاملا وفا کردند، پس برخی پیمان خویش گزاردند و بر آن عهد ایستادگی کردند تا به راه خدا شهید شدند مانند عبیده و حمزه و جعفر و برخی به انتظار فیض شهادت، مقاومت کرده و هیچ عهد خود را تغییر ندادند، مانند علی(ع) که در کوفه به محراب عبادت شهید شد و چنین روایت شده که این آیه درباره حمزه بن عبدالمطلب، جعفر بن ابی‌طالب و علی بن ابی‌طالب(ع) نازل شده است.

گفتنی است، قرائت زیارت امین الله و مدیحه سرایی، شعرخوانی و همخوانی گروه سرود گلدسته‌های حرم از دیگر برنامه های اجرایی این مراسم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha