سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
جلسه طلاب و فضلای لنجانی مقیم قم

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین هاشمی فرد گفت: یکی از مباحث موجود در زیارت أمیرالمؤمنین(ع) این است که گناهان گذشته و آینده انسان بخشیده می شود که نشان از جایگاه والای حضرت أمیر (ع) است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی هاشمی فرد در جلسه طلاب و فضلای لنجانی مقیم قم که در امامزاده شاه احمد قاسم قم برگزار شد، ضمن تبریک ولادت پیشوای اول شیعیان جهان، اظهار داشت: رسول گرامی اسلام (ص) در روایتی به جایگاه حضرت أمیر (ع) اشاره کردند و فرمودند: «خداوند متعال برای برادرم، علی بن ابی طالب، فضائلی قرار داده که جز خودش نمی‌تواند آنها را شمارش کند. هر کس به یکی از فضائل علی اقرار کند، خداوند گناهان گذشته و آینده اش را می بخشد حتی اگر در روز قیامت به اندازه گناهان همه‌ی جن و انس گناه کرده باشد. هرکس یکی از فضائل او را در جایی بنویسد، تا زمانی که نشانه‌ای از آن نوشته به جا بماند، ملائکه برایش استغفار می کنند. هر کس گوش به فضیلتی از فضائل علی بدهد، خداوند گناهانی را که او با گوش خود مرتکب شده، می‌بخشد؛ و هر کس به نوشته‌ای بنگرد که فضائل علی در او نوشته شده است، خداوند گناهانی را که او با چشمش مرتکب شده می‌بخشد. نگاه کردن به چهره‌ی علی بن ابی طالب عبادت است، یادش نیز عبادت است و ایمان هیچ بنده ای جز با دوستی او و بیزاری از دشمنانش پذیرفته نیست.»

وی ابراز داشت: یکی از مباحث موجود در زیارت أمیرالمؤمنین(ع) این است که گناهان گذشته و آینده انسان بخشیده می شود که نشان از جایگاه والای حضرت أمیر (ع) است.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی (ره) زرین شهر به روایتی دیگر از رسول خدا (ص) درباره حضرت علی (ع) اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: حضرت فرمودند: «لَوْ أَنَّ اَلْغِیَاضَ أَقْلاَمٌ وَ اَلْبَحْرَ مِدَادٌ وَ اَلْجِنَّ حُسَّابٌ وَ اَلْإِنْسَ کُتَّابٌ مَا أَحْصَوْا فَضَائِلَ أَمِیرِ اَلْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ/ اگر همه درختان باغ‌ها قلم شوند و تمام دریاها مرکّب و جوهر، و جن‌ها حسابگر و انسان‌ها نویسنده گردند، نمی ‏توانند فضایل علی (ع) را شمارش کنند».

سخنران این جلسه تصریح کرد: همچنین روایت دیگری که از نبی مکرم اسلام (ص) درباره حضرت علی (ع) به ما رسیده، این روایت است که حضرت فرمودند: «عَلِی مَعَ الحَقِّ وَالحَقُّ مَعَ عَلِی، یدورُ مَعَهُ حَیثُما دارَ/ علی با حق است و حق با علی. حق بر مدار او می گردد».

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی فرد بیان داشت: برخی معتقدند حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) دو شعبه ولایت بوده و هر کدام از این بزرگواران، یک شعبه از ولایت می باشند؛ یعنی اگر أمیرالمؤمنین، ظاهر است، حضرت زهرا (س) باطن آن ظاهر است و وقتی این دو جنبه در کنار هم قرار می گیرند، رسول الله (ص) به عنوان جامع ولایت خواهند شد.

وی در بخش دیگر از سخنان خود به وضعیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) زرین شهر اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر قریب به ۳۰۰ طلبه در این مدرسه علمیه مشغول به تحصیل بوده که نیازمند حمایت می باشند و از فضلای قم خواهانیم طرح ها، پیشنهادات و برنامه های علمی، تربیتی و اخلاقی خود را به ما ارائه دهند تا بتوانیم برای رشد و کمال طلاب استفاده نماییم.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی (ره) زرین شهر ابراز داشت: امروز طلاب این مدرسه علمیه در مباحث فرهنگی، پرورشی، بصیرتی، روضه های خانگی و ... در سپاه پاسداران، آموزش و پرورش، مساجد و ... ورود کرده و برنامه های مناسبی انجام داده اند که یکی از آنان اجرای بیش از یک هزار روضه خانگی در ایام عزای أبی عبدالله (ع) بوده است.

گوشه ای از فضائل أمیرالمؤمنین (ع) در کلام رسول خدا (ص)

همچنین در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین علی ایزدی، نماینده طلاب و فضلای لنجانی مقیم قم به ایراد سخن پرداخت و ضمن تبریک فرارسیدن میلاد أمیرالمؤمنین علی (ع)، گفت: عالم هستی، آفریده ذات مقدس خداوند متعال است و آنچه در این هستی درک می کنیم، تجلی حضرت حق می باشد.

وی اظهار داشت: نخستین تجلی خداوند متعال، تجلی خلیفه الهی است و این سوال مطرح خواهد شد که این خلیفه الله مطابق با روایات چیست؟ که نبی مکرم اسلام (ص) فرمود: «أَوَّلُ مَا خَلَقَ اللَّهُ نُورِی فَفَتَقَ مِنْهُ نُورَ عَلِیٍّ ثُمَّ خَلَقَ الْعَرْشَ وَ اللَّوْحَ وَ الشَّمْسَ وَ ضَوْءَ النَّهَارِ وَ نُورَ الْأَبْصَارِ وَ الْعَقْلَ وَ الْمَعْرِفَةَ/ اولین چیزی که خدا خلق نمود، نور من بود؛ پس از آن نور علی شکافت. سپس عرش و لوح و خورشید و روشنایی روز و نور بصر و عقل و معرفت خلق شد».

نماینده طلاب و فضلای لنجان ادامه داد: نبی مکرم اسلام (ص) درباره حضرت عی (ع) بیان کردند: أَنَا وَ عَلِیٌّ مِنْ شَجَرَهٍ واحِدَهٍ، وَسائِرُ ­النّاسِ مِنْ شَجَرٍ شَتّی/ من و علی از یک درختیم و سایر مردم از درخت های مختلف و گوناگون می باشند».

حجت الاسلام والمسلمین ایزدی به فرازهایی از زیارت جامعه کبیره اشاره کرد و ابراز داشت: امام هادی (ع) در این زیارت نورانی به معرفی جایگاه ائمه معصومین (علیهم السلام) و شئونی که اهل بیت (علیهم السلام) نزد خداوند دارند، پرداخته است.

وی خاطرنشان ساخت: هر آنچه رزق می خوریم، از وجود معصومین است؛ چراکه واسطه میان حضرت حق و هستی، ائمه اطهار (ع) هستند و اصل وجود انسان و موجودات، از جایگاه معصومین تزریق می شود.

نماینده طلاب و فضای لنجان در بخش دیگر از سخنان خود خاطرنشان ساخت: مجمع نمایندگان طلاب در دو سال اخیر به دلیل محدودیت های کرونایی، با مشکلاتی مواجه بود؛ اما فعالیت های این مجمع ادامه داشته و یکی از برنامه های در حال اجرا، تأسیس کانال های استانی برای مجامع استانی طلاب است تا فعالیت ها در آن منعکس شده و همچنین نظرات، انتقادات و پیشنهادات به نمایندگان طلاب برسد.

وی تصریح کرد: همچنین در هفته گذشته دیداری با نماینده ولی فقیه در استان اصفهان در مدرسه علمیه در حال تأسیس آیت الله مدرس (ره) قم داشته و بحمدالله مدرسه مناسبی برای طلاب اصفهان در حال ساخت می باشد و امیدواریم در سال پیش رو مورد بهره برداری قرار بگیرد.

گوشه ای از فضائل أمیرالمؤمنین (ع) در کلام رسول خدا (ص)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha