جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رمزارز

حوزه/ «مقدمه ای بر بلاکچین و رمز ارز» به همت انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه با همکاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، وبینار علمی «مقدمه ای بر بلاکچین و رمز ارز» به همت انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه با همکاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه برگزار شد.در این نشست، دکتر سپهر محمدی رئیس انجمن بلاکچین ایران به ارایه بحث پرداخت که در زیر شرح این نشست آمده است:

 آیا همه اینها ارز هستند؟ آیا همه اینها به نوعی ابزاری یا محلی برای ذخیره ارزش هستند؟ 


در واقع خیلی از اینها ارز نیستند حالا احتمالا دارایی باشند. ممکن است سهام باشند ممکن است بعضی ها واقعا پول یا ارز باشند و درواقع واژه رمز ارز آیا واژه درستی هست؟،همه اینها درواقع ارز نیستند.

 این فناوری رمز ارزش بر چه پایه ای استوار است؟

بر سه پایه، رمز نگاری، بلاکچین، متن باز است، این سه تا فناوری با هم باعث ظهوری مثل بیت کوین فراهم شدند. بیت کوین متن باز هست . امنیت تراکنش بر اساس کلید های خصوصی یا عمومی و رمزینه ها و امکان راستی آزمایی می‌گردد. علم رمزنگاری به ما این تضمین را می دهد که با استفاده از کلیدهای خصوصی و عمومی اثبات کنیم که یک متنی را برای خود نگاه دارد، زیرا خصوصی است و از طریق کسی به دست رسیده که آن را عمومی کرده. بر این اساس ما می توانیم مطمئن شویم که یک عملی قطعا توسط شخصی اتفاق افتاده که آن کلید عمومی را در اعلام عمومی کرده. این فناوری جدیدی نبوده و از قبل وجود داشته است.


بلاکچین: یک دفتر کل توزیع شده است. در این دفتر همه افراد می‌توانند تراکنش های یکدیگر را ببیند و راستی آزمایی کنند. شهود این دفتر کل، می‌تواند وابسته به یک نهاد رسمی باشد. می تواند غیر وابسته باشد. تمام تراکنش ها در یک واحد زمان قرار گرفته و مورد تائید جمع قرار می‌گیرد. و این بلاک ها همینطور  قرار می‌گیرند و پیش می‌روند. برای همین نامش بلاکچین است.

فرایند حفظ امنیت، بلاکچین نامیده می شود. این فرایند به صورتی است که افراد برای دریافت حق الزحمه خود در برابر حفظ امنیت بلاکچین ها از طرف آن  شرکت ارز اقتصادی همان شرکت به آن داده می شود.
بلاکچین خصوصی بین گروه خاص اند.  هر آدرس بلاکچین می‌تواند حاوی یک مقدار یا موجودی داشته باشد یا قرارداد باشد. 
نکته آن است که قرارداد هوشمند ساخته شده تا همه امور بر اساس آن اعمال بشود و به شخص سوم یا حکومت نیازی ندارد. هرکس امکان بررسی نرم افزار را دارد به خصوص رمز ارز ها، یعنی خط به خط کد بیت کوین را می توانیم بررسی کنیم. 
فناوری بلاکچین و رمز ارز بر اساس متن باز بوده. متن باز هم به یک فلسفه بدل شده. هر رمز ارز حامل یک قرارداده، یعنی وقتی بیت کوین خریدم یا مشارکتی در این موضوع کردم یعنی قرارداد را قبول کردم. قراردادی بین صادر و خریدار بیت کوین است که ممکن است یک شخص یا چند نفر باشد.  در کل یک رمز ارز یک قرارداد نهفته است. ارز بیت کوین تنها رمز نیست و نمونه خوبی هم نیست. می توانند مثل پول باشد مانند تتر می‌تواند سهام یا اوراق بهادار باشد. میتوانیم گواهینامه خود را در بلاکچین گذاشته اما به صورت غیر قابل انتقال کنیم. 

بیت کوین چیست؟

بیت کوین ۲۱ میلیون سهم دارد و کارمندانی دارد و در ده دقیقه ۲۵ بیت کوین ارایه می‌شود. بیت حتی یک مارکتینگ هم دارد. ارزش بیت کوین هم بازار تعیین میکند. به صورت قمار نیست. 
بیت کوین با هدف  امنیت کم بانک ها و کمتر تولید کردن اسکناس تولید شد.  بیت کوین قابل چاپ نیست و ثابت است زیرا متن باز است و اجماعیبر این متن دارد. 
به دلیل محدودیت ضرب این ارز قیمت بالایی یافته است. بیت کوین یک شرکت است. اساسنامه بیت کوین سفیدنامه است و هرکسی پیوسته آن را قبول کرده و دارایی این شرکت نرم افزار بیت کوین است. از نظر اسلام مادامی که غیر مشروع نباشد جاری است. 
قرارداد هوشمند به این معنی است که امکان تراکنش های معتبر بدون واسطه را فراهم میکند و قابل پیگیری و غیر قابل برگشت هستند که شامل اطلاعات مربوط به شرایط قرار داد و هدفگذاری ها بطور هوشمند هستند. اولین ابر در سال ۱۹۹۴ توسط نیکزابو بدون نیاز به فردی اجرا و اعمال میشود. از این رو امنیت بیشتر و هزینه کمتری دارد. 
در بلاکچین شهودی برای تراکنش ها وجود دارد. بلاکچین فقط در بحث مالی نیست بلکه در رسانه و بیمه و پزشکی و دولت ها و ... کاربرد زیادی دارد. منافع بلاکچین فقط پول یا بیت کوین نیست. 


رمز ارز های با ثبات ارزش های ثابتی دارند
این بحث احتمال عقلایی دارد و در فرایندی یکی از ماینرها خدماتی انجام می‌دهد و از نظر ریاضی درصد خاصی بین ماینر ها وجود دارد.بدون شک هیچ مرکزی در بیت کوین وجود نداره و غیر متمرکز است ولی در برخی رمز ارز ها وجود دارد. رمز ارز های با ثبات، اکثرا متمرکز هستند. کاربران ایرانی هیچوقت حساب های بیت کوینشان بسته نمی‌شود. از نظر ریاضی میتوان حساب کرد که شکستن قفل بیت کوین هزاران سال طول خواهد کشید.
نکته آن است که ۴ درصد افرادی که بیت کوین ساختند، ۹۶ درصد بیت کوین را داراها هستند و اگر این ۴ درصد یک زمانی بخواهند رفتارهایی مثل صدمه زدن به دستگاه را انجام دهند نکته مهمی است.
کارهایی مثل پولشویی یا مانند این را حکومت ها باید مدیریت کنند. خرید بیت کوین خروج سرمایه نیست، بلکه ورود سرمایه است، زیرا سرمایه ای جدید به نام بیت کوین وارد کشور می شود. رمز ارز ها ذاتا نمی شود دارایی باشد، ولی رمز ارز های متمرکز خواص دارایی را دارند و می شود گفت پول هستند. ولی نمی توان در خصوص بیت کوین این مطلب را گفت. یک حکم واحد بالذات را نمی‌توان به این ها اطلاق کرد. 
در بحث ارث ممکن است در سال های آینده فناوری ساخته شود که بتواند رمزهای شخصی را که از دنیا رفته بازگرداند. در صرافی نباید پولشویی شود در واقع از منافذ معاملات بیت کوین می‌تواند جلوگیری کند. انجمن بلاکچین مردم نهاد است و زیر نظر وزارت کشور می باشد و هدف آن شناساندن این فناوری به مردم و دولت است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha