چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کریمی تبار

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین الله نور کریمی تبار گفت: یکی از آسیب های حال حاضر تبدیل امام جماعت از حالت مردمی به شکل کار اداری است؛ برخی ائمه جماعات فقط در زمان اذان به مساجد رفته و نماز را می خوانند و سپس سریعاً مسجد را ترک می کنند؛ این مسئله نشأت گرفته از مشاغل دیگری است که به آنها می پردازند.

حجت الاسلام و المسلمین الله نور کریمی تبار در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه گفت: تغییر برخی نمادهای فرهنگی به سرعت در حال وقوع است؛ قشر مسن جامعه  دین دار بوده و در حال حاضر هم به آسانی تغییر عقیده نمی دهند، اما در میان نسل جوان از مدل پوشش و کیفیت حجاب آنان و همین طور به همراه داشتن سگ در محیط شهر و یا داخل خودروهای شخصی این تغییر عقاید محسوس است.

امام جمعه ایلام خاطرنشان کرد: باید متناسب با این آسیب ها کار فرهنگی صورت گیرد؛ حضرت امام خمینی(ره) جمله ای دارند که می فرمایند "مسجد سنگر است، سنگرها را حفظ کنید".

امام جماعت مسجد «امام محله» باشد

نماینده ولی فقیه در استان ایلام ادامه داد: یکی از کارهایی که پیگیری کرده و در شورای فرهنگ عمومی استان مطرح شده، مسئله نقش محوری مسجد در محلات است. مسجد باید به عنوان سنگری در برابر تهاجم فرهنگی در محله فعالیت داشته و امام جماعت مسجد، امام محله باشد.

وی با اشاره به لزوم رونق گرفتن مساجد گفت: اگر بخواهیم مساجد رونق پیدا کنند، طبیعتاً امام مسجد باید بتواند با مردم محله و جامعه هدف، ارتباط قوی برقرار کند و به طور کلی به وعظ و تبلیغ عملی در کنار وعظ لسانی بپردازد تا ثمر بخش باشد.

امامت مسجد با کار اداری اشتباه گرفته نشود

رئیس شورای حوزه علمیه ایلام افزود: یکی از آسیب های حال حاضر تبدیل امام جماعت از حالت مردمی به شکل کار اداری است؛ برخی ائمه جماعات فقط در زمان اذان به مساجد رفته و نماز را می خوانند و سپس سریعاً مسجد را ترک می کنند؛ این مسئله نشأت گرفته از مشاغل دیگری است که به آنها می پردازند.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار خاطرنشان کرد: استان ما در حال حاضر در این زمینه به شدت مشکل دارد و بنده ریشه مشکل را در این می بینم که بودجه ای برای اداره مساجد نداریم. طبیعتاً فعالیت هایی انجام شده، ولی کافی نیست؛ باید هم افزایی و تلاش بیشتری انجام گیرد. امیدواریم با ریشه کنی بیماری کرونا و برداشته شدن محدودیت ها، مساجد بازگشایی شوند و به فعالیت خودشان برگردند و تأثیرگذار باشند.

تشکیل قرارگاه فرهنگی اربعین

حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار با اشاره به تشکیل قرارگاه فرهنگی اربعین در استان ایلام، اظهار کرد: این قرارگاه برای هماهنگی هرچه بهتر در اجرای برنامه های فرهنگی  داخل استان و در ایام اربعین شکل گرفت.

وی گفت: برنامه ریزی بر این بوده است که در کنار هر موکب یا در داخل آن یکی از روحانیون حضور داشته باشد؛ این حضور به جهت برگزاری نماز جماعت، پاسخگویی به مسائل شرعی و حتی در صورت وجود فضای مناسب برگزاری سخنرانی و روضه خوانی در نظر گرفته شد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان ایلام ادامه داد: برای رونق اشتغالزایی پیشنهاد دادیم در کنار موکب ها غرفه هایی برای عرضه صنایع دستی و سوغات استان ایلام دایر شود که این کار هم در برخی نقاط انجام گرفت.

دشمن به دنبال جدا کردن جوانان از دین و انقلاب است

امام جمعه ایلام با اشاره به این که دشمن با تمام توان در تلاش است که نسل جوان ما را از دین، انقلاب، شهدا و روحانیت جدا کند، گفت: یکی از عواملی که به نظر من بیش از هجمه های دشمن اثرگذار است، عملکرد کارگزاران نظام جمهوری اسلامی است که عملاً به مردم نشان می دهند به چه سمت و سویی حرکت کنند و هرچه این عملکردها اسلامی باشد تأثیر مثبت بر میزان دینداری مردم خواهد داشت.

نماینده ولی فقیه در استان ایلام یادآور شد: متأسفانه عملکرد منفی تعدادی از کارگزاران نظام تأثیر خود را بر جامعه گذاشته است. وقتی بین گفتار و عمل فاصله وجود دارد و آن کارگزاری که باید در تراز نظام جمهوری اسلامی باشد، رفتارهایش تناسب ندارد، معیشت و سبک زندگی او با مردم فاصله دارد، این وضعیتی است که به وجود آمده است.

امام جمعه ایلام تصریح کرد: دوگانگی در گفتار و عمل، جوانان را به سمت بی دینی سوق می دهد و خواسته یا ناخواسته در میزان کارکرد روحانیت نیز تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه کار تبلیغ و تبیین مبانی فکری امام راحل و فلسفه وجودی نظام اسلامی دشوار شده است، تصریح کرد: خیلی جاها باید توضیح دهیم که عملکرد مسئولان خاطی را از نظام اسلامی جدا بدانید.

انتظارات مردم از روحانیت

امام جمعه ایلام در ادامه به انتظارات مردم از روحانیت اشاره کرد و گفت: روحانیت باید نقش الگویی ایفا کند، وابسته به دنیا نباشد، سبک زندگی اش برای مردم قابل قبول باشد، نقش پدری برای همه ایفا کند، گفتار و کردارش با همدیگر تطابق داشته باشد؛ این ها انتظارات بحقی است که مردم از این جایگاه و این لباس دارند.

نماینده ولی فقیه در استان ایلام، روحانیت را پناهگاه مردم خواند و افزود: روحانیت باید فراتر از احزاب و گروه ها عمل کند و سعه صدر یک روحانی طوری باشد که همه را زیر چتر خودش قرار دهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    0 1
    این سخن نشان از شکم سیری گوینده دارد روحانی هم زن و بچه و زندکی دارد و خرج دارد در حالی که خط فقر ۹ میلیون تومان اعلام می شود چطور با ۳۰۰ هزار تومان زندگی خود را بچرخاند تا شب و روز در مسجد باشد؟ می دانم هم که این نظر را شما منتشر نمی کنید چون نمی خواهید واقعیات و دردها بیان شود