چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/ دیدار مدیر و اعضای دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: دفاتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی در حوزه های علمیه می بایست قوه منفصله نباشند و نباید به جای افراد دیگر فکر کنند؛ این دفاتر می بایست به وسیله تعامل با سایر بخش های مدیریتی حوزه بتوانند آنان را هم به تولید طرح و برنامه وادار کنند و در واقع باید تکمیل کننده تفکر و برنامه های آن ها باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی در نشستی با مسئول و کارکنان دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه ضمن تسلیت سالروز ارتحال حضرت زینب کبری سلام الله علیها و تبریک اعیاد ماه رجب گفت: حضرت زینب سلام الله علیها از چهره های نادر تاریخ بشریت هستند و شخصیت ایشان از ابعاد گوناگون قابل بررسی است.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: از بُعد علمی شاید گویاترین توصیف در مورد حضرت زینب کبری همان جمله ای است که حضرت زین العابدین علیه السلام بعد از خطبه قَرّای ایشان فرمودند"  یَا عَمَّة أنتِ بِحَمدِلله عَالِمَة غَیرَ مُعَلّمَة وَ فَهمه غَیر مُفَهّمه".

وی افزود: ریزش دانش الهی از عالم قدس برای اهل بیت علیهم السلام، ورای دانش اکتسابی است و جایگاه ویژه ای دارد.

عضو شورای عالی حوزه بیان داشت: مدیریت ایشان در اوج یک بحران کم نظیر در طول تاریخ یکی دیگر از ویژگی های حضرت زینب کبری(س) است؛ حضرات خدیجه، فاطمه و زینب کبری (س) مدیریت های الهام بخشی در بحران های تاریخی داشته اند.

وی گفت: داشتن روحیه صبر، استقامت و عدم تسلیم در مقابل متغیرهای متزلزل از ویژگی های این سه بانو بوده است.

آیت الله اعرافی اظهار کرد: اوج شجاعت، مقاومت و توانمندی را حضرت در مجلس یزید نشان دادند و موقف و موضعی که ایشان در آنجا و در مجلس عبیدالله بن زیاد به نمایش گذاشتند را در طول تاریخ وجود نداشته است؛ واقعیت مطلب این بود که روح عبیدالله و یزید در چنگال حضرت زینب سلام الله علیها قرار داشت و آن ها در مقابل این روح بلند حس شکست را چشیدند.

عضو فقهای شورای نگهبان در بخش دیگر از سخنان خود عنوان داشت: یک سازمان و نهاد و دستگاه می تواند به آسیب هایی دچار شود و شناخت این آسیب ها و درمان آن ها برای حیات آن سازمان نیاز است.

مدیر حوزه های علمیه گفت: سازمانی که در جایگاه هدایت جامعه قرار می گیرد می بایست بیشتر از همه سازمان ها نسبت به شناسایی آسیب ها و نقاط ضعف خود اهتمام جدی ورزد تا بتواند از همه نهادها و سازمان ها برتر و پاکیزه تر باشد.

وی افزود: دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه از جایگاهی محوری و حساس برخوردار است؛ این دفتر از حیث برنامه ریزی به مثابه قوه عاقله و مفکّره حوزه می باشد.

عضو شورای عالی حوزه خاطرنشان کرد: می بایست افرادی که در این دفتر فعالیت دارند دارای سعه صدر، دانش، مهارت های لازم و دقت بالایی باشند تا بتوانند نقش های اساسی خود را در اداره حوزه ایفا کنند.

وی گفت: این دفاتر در حوزه های علمیه می بایست قوه منفصله نباشند و نباید به جای افراد دیگر مجموعه فکر کنند؛ این دفاتر می بایست به وسیله تعامل با سایر بخش های مدیریتی حوزه بتوانند آنان را هم به تولید طرح و برنامه وادار کنند و در واقع باید تکمیل کننده تفکر و برنامه های آن ها باشند.

آیت الله اعرافی بیان داشت: اسناد بالادستی که از سوی دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی تولید می شوند می بایست با تعامل و ارتباط با بخش های مختلف مورد پیگیری واقع گردند.

وی افزود: دفتر برنامه ریزی باید مخزنی باشد که همه برنامه های بخش های مختلف حوزه در آن تجمیع شود و به انسجام برسند تا منظومه ای جامع از آن ها به دست آید.

مدیر حوزه های علمیه اظهار کرد: فلسفه تحول و طرح جامع تحولات در حوزه یک امر واقعی است که نیاز به تکمیل و تبیین دارد که در این زمینه دچار ضعف هستیم.

وی گفت: ما باید حوزه را در جایگاهی قرار دهیم که پایگاه اصیل و دانشی در همه قلمروهای علوم و دانش های اسلامی داشته باشد؛ این نقش کلان علمی حوزه در درختواره دانشی آن لحاظ شده است.

عضو شورای عالی حوزه عنوان داشت: نقش حوزه در تهذیب نفس و در عرصه اجتماعی باید به نحوی در تحولات سیاسی نقش اثرگذار داشته باشد.

وی گفت: رشد روحیه انقلابی و جهادی در حوزه و حضور بین المللی آن نیز دیگر نقش های حوزه است که در برنامه های تحولی حوزه مدنظر قرار گرفته شده اند.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: دفتر برنامه ریزی حوزه می بایست این نقشه جامع و فلسفه کلی این تحولات را در دستور کار خود قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه حوزه را باید به دو معنا در نظر داشت، گفت: یکی حوزه به معنای مرکز مدیریت کنونی است و دیگر حوزه جامع به معنای حوزه دارای اندیشه جامعی که جامعه اسلامی می خواهد برای امروز و فردای خود از آن بهره ببرد و قلب همه سازمان ها و نهادهای حاکمیتی و اجتماعی در کشور به شمار آید.

آیت الله علیرضا اعرافی گفت: علم سنجی در حوزه های علمیه را می بایست در برنامه ریزی های کلان حوزه در نظر بگیریم؛ زیرا آن جایی که باید علوم تولیدی در زمینه علوم اسلامی و علوم انسانی اسلامی را به بوته نقد و امتیازدهی بگذارد حوزه علمیه است.

عضو فقهای شورای نگهبان افزود: برنامه پنج ساله حوزه های علمیه که بر آمده از چشم انداز و منشور حوزه است باید مورد پیگیری قرار گیرد؛ این برنامه توانسته است حرکت حوزه را از فضای غبارآلود بیرون آورده و برای آن تعیین مسیر نماید.

عضو شورای عالی حوزه خاطرنشان کرد: داشتن تیم قوی، نرم افزارهای خیلی خوب و پیگیری های مستمر از ضرورت های برنامه پنج ساله حوزه است.

وی گفت: طرح آمایش حوزه های علمیه می بایست حتماً از سوی دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه مورد پیگیری قرار گیرد.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: ادامه و تکمیل و تتمیم رتبه بندی واحدهای حوزوی نیز یکی دیگر از موارد مهمی که این دفتر باید به پیگیری آن بپردازد.

آیت الله علیرضا اعرافی بیان داشت: از عزیزان خواستاریم نمایشگاهی از برنامه های حوزه برگزار نمایند تا سایر دوستان در جریان این برنامه ها قرار گیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha