جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
باردید آیت الله رئیسی ار مناطق زلزله زده سی سخت

حوزه/ مردم شهر سی‌سخت همچنان از وضعیت سرپناه خود در این زمستان سرد گلایه‌مندند و می‌گویند تا حداقل ۶۰ روز دیگر بارندگی و سرما در این شهر حاکم خواهد بود و با چنین وضعیتی باید منتظر مشکلات بیشتری بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یاسوج، تقدیر این بود که بسیاری از منازل و اماکن شهر توریستی و گردشگری سی‌سخت نگین انگشتری جنوب و جنوب غربی کشور در زلزله ۵.۶ ریشتری ۲۹ بهمن‌ماه ۹۹ از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شود.

شهری که همه ساله پذیرای هزاران گردشگر و صدها توریست از کشورهای مختلف جهان است و محصولات باغی آن از جمله سیب و انگور سی‌سخت شهرت ملی و بین‌المللی دارد.

شهری که مردمان با فرهنگ آن به غیر از کار و تلاش به چیز دیگری نمی‌اندیشند و همان گونه که از نام آن پیداست به سختی عادت کرده‌اند و تقریبا هیچ فرد بیکار در این شهر پیدا نمی‌شود.

خوشبختانه زلزله شدید شهر سی‌سخت تلفات جانی نداشت و مردم این شهر همواره خداوند را شاکرند که اگر چه خانه‌هایشان ویران شد اما عزیزی از عزیزان خود را از دست ندادند.

همزمان با زلزله شهر سی‌سخت همه پای کار آمدند و کارهای زیادی در حال انجام است اما بی نظمی و بی‌برنامگی تاریخی و همیشگی که قرین نام کهگیلویه و بویراحمد بوده و هست در این زلزله نیز کاملا مشهود است. بی‌برنامگی از آن جهت که مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد از گذشته برای آینده عبرت نگرفته‌اند، هر چند که در طول چند سال اخیر بحران‌هایی را تجربه کرده‌اند، اما هنوز آن گونه که باید چابکی لازم برای غلبه بر بحران‌ها را ندارند.

هر چند اقدامات و تلاش های مسئولان ارشد استانی از جمله استاندار در این بحران کاملا مشهود است، اما برخی رفتارهای سیاسی و چینش تنش‌زای مدیریتی به حواشی زلزله سی‌سخت دامن زد که اکنون و در کوران این بحران جای پرداختن به آن نیست.

مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد هنوز به این موضوع نیاندیشده‌اند که اگر زلزله‌ای فراتر از این رخ می داد و مثلا به اندازه زلزله کرمانشاه بود، چگونه بحران را مدیریت می‌کردند، در حالی که خوشبختانه زلزله سی‌سخت تلفات جانی نداشت و در ثانی مدیریت بحران در منطقه‌ای با وسعت و جمعیتی بسیار کمتر راحت‌تر و آسانتر است.

امروز که به میان زلزله‌زدگان سی‌سختی رفتیم تنها چیزی که آن‌ها را آزار می‌داد سوز سرمای سخت شهر سی‌سخت بود و از مسئولان گلایه داشتند؛ آن‌ها از مسئولان انتظار دارند همانند کاری که در زلزله کرمانشاه صورت گرفت اینجا هم شکل می‌گرفت و باید به فکر تهیه کانکس باشند.

آن‌ها از مسئولان گلایه‌مند بودند که چرا حداقل همین ۱۰۰ کانکس که توسط مجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تهیه شده همچنان بلاتکلیف مانده و در اختیار آن‌هایی که خانه‌هایشان کاملا ویران شده قرار نمی‌گیرد.

 البته مسئولان هم دلایل خاص خود را دارند. در همین خصوص معاون سیاسی امنیتی استاندار به موضوع کانکس‌ها اشاره کرد و گفت: اول از همه این که برای ما عدالت و یکسان دیدن همه مردم شهر سی‌سخت در اولویت است.

احد جمالی افزود: به همین دلیل که تعداد کانکس‌های موجود به اندازه همه آن‌هایی نیست که منازلشان تخریب شده، تصمیم گرفته‌ایم که به صورت اردوگاهی این کانکس‌ها را در نقطه‌ای قرار دهیم تا بتوان خدمات دیگر مثل آب و برق و سرویس بهداشتی را راحت‌تر در اختیار آن‌ها قرار داد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار البته معتقد است که کانکس تجربه خوبی در بحران‌ها نبوده و هر کجا که بوده منجر به ایجاد حلبی‌آباد شده است.

در همین خصوص، شایان نادری مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در استان نیز با بیان اینکه کانکس‌ها در اختیار مجموعه استانداری قرار گرفته، اظهار کرد: مردم انتظار دارند کانکس‌ها به ترتیب اولویت در اختیار مردم مستحق به خصوص خانواده‌های دارای بیماران صعب‌العلاج و یا دارای معلول و یا زنان سرپرست خانوار قرار گیرد و البته مردم فرهنگی و نوع دوست سی‌سخت نیز چنین عقیده‌ و مرامی را دارند.

 با این تفاسیر مردم شهر سی‌سخت همچنان از وضعیت سرپناه خود در این زمستان سرد گلایه‌مندند و می‌گویند تا حداقل ۶۰ روز دیگر بارندگی و سرما در این شهر حاکم خواهد بود و با چنین وضعیتی باید منتظر مشکلات بیشتری بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha