جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سیده زهرا حسینی

مدیر کل امور تربیتی جامعة الزهرا(س) گفت: بی شک یکی از مهم ترین رسالت های رسانه به خصوص در شرایط کنونی، ترویج ادب و اخلاق اسلامی در جامعه است.

سیده زهرا حسینی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه،  با اشاره به نقش بسیار مهم و کلیدی رسانه های جمعی در راستای ترویج ادب و اخلاق اسلامی در جامعه ابراز داشت: ما اگر معارف و آموزه های ناب دینی و معارف قرآن و کلام اهل بیت(ع) را شاخص و الگوی زندگی خود قرار دهیم، طبعاً بسیاری از بد اخلاقی ها و عدم رعایت ادب و نزاکت در جامعه چه در حیطه روابط فردی، چه خانوادگی و چه اجتماعی کم خواهد شد و در مقابلِ برخورد با برخی ناملایمتی ها، صبر و حلم و عدم مقابله به مثل مطرح خواهد بود.

وی افزود: بی شک یکی از ابزارهای مؤثر و مهم در مسیر ترویج اخلاق و ادب اسلامی در جامعه، ابزار رسانه است، تا جایی که حضرت امام(ره) از آن به عنوان دانشگاه یاد می کند، لذا باید توجه داشت که یکی از ارکان ایجاد ارتباط و انتقال پیام، رسانه است، اما باید دقت کرد در زمانی کنونی که طبق فرمایش رهبرمعظم  انقلاب، علاوه بر جنگ اقتصادی، ما با جنگ رسانه ای و جنگ تبلیغاتی روبرو هستیم، پیش از هر چیز دیگری باید اقتضائات جدید را به درستی درک نماییم.

استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: برای این امر، ابتدا باید نظام رسانه‌ای مبتنی بر مبانی اسلام باشد و هدف و غایت اسلام برای تدوین برنامه‌ها و پیام‌های رسانه‌ای تبیین شود.

وی گفت: از مهم ترین اصول مبنایی اسلام، اخلاق اسلامی است، کما این که هدف و فلسفه بعثت پیامبر اکرم(ص) نیز اتمام مکارم اخلاقی عنوان شده است؛ از این رو بسیار لازم است منشور اخلاق رسانه، مبتنی بر خط و مشی اسلام باشد، ضمن این که باید ظرافت ها و تاکتیک های جنگی دشمن نیز شناسایی شده و با بصیرت قدم در این میدان بگذاریم.

مدیر کل امور تربیتی جامعه الزهرا(س) در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: از مهم ترین امور در این بین، تقویت اعتقادات و باورها در بین مخاطبین است که برگرفته از انسان شناسی اسلامی است. توجه به مبدأ و تبیین مسیر در رسیدن به مقصد و به نوعی تبیین «از کجا آمده ام ... و  به کجا میروم ...» یعنی همان جهان‌بینی اسلامی است که خط مشی رفتاری در زندگی را بدون نیاز به پلیس بیرونی، از درون فرد سبب می‌شود و باعث بروز رفتار اخلاقی خواهد شد.

وی تأکید کرد: برای رواج اخلاق در امور رسانه‌ای به دو رکن باید توجه کرد؛ اول «اخلاق رسانه‌ای» توجه به ارزشها و باید و نبایدهای اخلاقی، که طبق اصل اسلامی و طبق روایت که امام صادق (ع) می‌فرماید: «کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم»؛ باید توجه نمود پیامی در مخاطب اثرگذار است که برگرفته از رفتار و اخلاق اسلامی باشد.

وی افزود: اگر مسئولان، سردمداران و مجریان در رسانه، الگوی بی اخلاقی ارائه دهند و در عوض انتظار رفتار اخلاقی داشته باشند قطعاً پذیرفته شده نیست پس مواردی از این دست باید در اخلاق رسانه و منشور اخلاقی رسانه مورد توجه قرار بگیرد.

حسینی همچنین گفت: رکن بعدی «رسانه اخلاق» است یعنی رساندن ارزشهای اخلاقی و ارائه پیام اخلاقی به مخاطب که لازمه آن تبیین مبانی اخلاق در سه حیطه بینشی، انگیزشی و کنشی است و دست اندرکاران امر رسانه باید توجه داشته باشند که برای رساندن پیام اخلاق حتماً از صاحب نظران و متخصصان امر که شائبه هیچ انحراف یا سلیقه‌ای عمل نمودن را نداشته باشند، بهره مند شوند.

وی بیان داشت: همچنین در رسانه باید به خوراک مناسب فکری و روحی با توجه به مخاطبین که کودکان، نوجوانان و بزرگسالان را در بر می گیرد توجه نمود و برای هر کدام به فراخور نیاز برنامه‌های مبتنی بر مبانی اسلامی تدوین، تنظیم و ارائه کرد.

حسینی در خاتمه افزود: بنابر این مشخص می شود که در مسیر عبودیت و عمل به اخلاق اسلامی، رسانه به عنوان مهم ترین ابزار باید با بهره مندی از متخصصان امر، ریشه ها و بنیادهای اعتقادی را تقویت نماید و با تنظیم منشور اخلاقی مبتنی بر مبانی ناب اسلامی، اخلاق رسانه و رسانه اخلاق را به عنوان الگویی جهانی ارائه نماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha