جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نشست تحلیل بیانات

حوزه/ سیزدهمین نشست تحلیل بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی(حفظه الله تعالی) در دیدار با مجلس خبرگان رهبری با ارائه بحث حجت الاسلام نعیمیان در بستر فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، سیزدهمین نشست تحلیل بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی(حفظه الله تعالی) در دیدار با مجلس خبرگان رهبری با ارائه بحث حجت الاسلام نعیمیان، دکترای علوم سیاسی و عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی اسلام، در بستر فضای مجازی برگزار شد.

حجت الاسلام نعیمیان در این نشست با بیان این که بدون تردید فهم اندیشه های دینی در پرتو برخورداری از حکومت دینی است و در همین راستا، بحث فقه حکومتی در فرمایشات رهبر معظم انقلاب بارها آمده است، گفت: برای برخی از فرمایشات معظم له از اوائل رهبری در خصوص نیاز به فقه حکومتی، تبیین های گوناگون ارائه شده است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در راستای همین دغدغه، ضمن شناخت دقیق و عمیق نیازهای عرصه های اداره جامعه، فقه حکومتی را طرح کرده اند که چگونه فقه باید در خدمت اداره جامعه قرار گیرد.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی اسلام با بیان این که امام راحل(ره) بارها بحث ولایت فقیه را مطرح و از سال ۱۳۳۰ نیز مکررا آن را در حلقه های درسی خود عنوان کرده اند، تصریح کرد: از اول بهمن ۱۳۴۸ درس های ولایت فقیه ایشان ضبط و ترویج شد و در عرصه حکومت بر اساس فقه، بیانات ایشان همواره مورد تاکید بوده است همانطور که عنوان می کنند برای حکومت داری اگر کسی قائل به ولایت فقیه نباشد، حکومتی بودن فقه او بی معناست.

حجت الاسلام نعیمیان با بیان این که حکومتی بودن یک رویکرد در کل فقه است و مقام معظم رهبری نیز در نشست ها و جلسات گوناگون عنوان می کنند که کل فقه باید در خدمت ولایت فقیه قرار گیرد همانطور که علمای بسیاری در تاریخ همچون مرحوم نراقی در عوائد الایام این را به عنوان قاعده اختیارات فقیه طرح می کند.

وی ادامه داد: بنابراین اندیشه ولایت مطلقه فقیه و اصل اینکه حکومت به دست فقیه باشد، از اندیشه هایی است که در مکتب امام اشاعه یافت و مقام معظم رهبری نیز بارها تاملات خاص خودشان را در این موضوع مطرح کرده اند.  

عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی اسلام ضمن تاکید بر آنکه مقام معظم رهبری از همان ابتدای زعامت، بر این مساله تاکید داشته اند که فقه، باید متکفل اداره حکومت و جامعه باشد، از طلاب و پژوهشگران خواست تا در همین راستا، در کتاب «عرصه های ولایت فقیه» آیت الله شیخ صادق لاریجانی تتبع کنند.

  انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha