پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دوچرخه سواری

حجت الاسلام صالحی گفت: گسترش دوچرخه‌سواری در بین زنان و دختران بدون رعایت موازین شرعی در سطح جامعه باعث ایجاد ناهنجاری‌هایی شده و تقابل ضد ارزش‌ها را با اعتقادات در جامعه ایجاد کرده است، که تبیین بایدهاو نبایدهای آن ضرورت دارد.

به گزارش خبرگزار ی«حوزه» از اصفهان، حجت‌الاسلام‌ امیر صالحی، کارشناس فقه و احکام دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: گسترش دوچرخه‌سواری در بین زنان و دختران بدون رعایت موازین شرعی باعث ایجاد ناهنجاری‌ها و تقابل ضد ارزش‌ها با اعتقادات در جامعه شده است.

وی بیان کرد: در این عرصه متأسفانه بهانه‌هایی بدین مضمون که برخی از مراجع عظام، دوچرخه‌سواری بانوان را بلااشکال دانسته‌اند، به‌صورت مغلطه و فرافکنی در حال ترویج و صحه بر امر بی‌بندوباری ناشی از آن است.

این کارشناس تصریح کرد:  با بزرگ‌تر شدن جوامع و شهرها و مهاجرت افراد از روستاها به شهر و صنعتی شدن جوامع، یکی از معضلات بزرگ  کلان شهرهایی چون اصفهان، افزایش آلودگی هوای متأثر از افزایش جمعیت و به‌تبع افزایش وسایل نقلیه شخصی و عمومی است، همچنین کاهش ساعت ورزش در بین خانواده باعث بروز بیماری‌هایی شده، اما در این میان راهکاری که از سوی مسئولین شهری و کشوری برای رفع مشکلات ناشی از کاهش ورزش و افزایش آلودگی هوا به مردم ارائه‌شده است، به‌عنوان نمونه، افزایش علاقه‌مندی مردم به امر دوچرخه‌سواری است که هم تأمین‌کننده  ساعت ورزش و هم موجب کاهش آلودگی هوا است.

وی افزود: در اصفهان نیز  دوچرخه‌سواری در سطح شهر در سال‌های اخیر رونق پیداکرده، ولی مشکلی که به وجود آمده، چون دیگر مسائل اجتماعی عدم قرار دادن پیوست فرهنگی متناسب با این طرح‌ها است، عدم توجه به مسائل شرعی در این بخش نیز در این عرصه مطرح می‌شود.

حجت الاسلام صالحی عنوان کرد: گسترش دوچرخه‌سواری در بین زنان و دختران بدون رعایت موازین شرعی در سطح جامعه باعث ایجاد ناهنجاری‌هایی شده و تقابل ضد ارزش‌ها را با اعتقادات در جامعه ایجاد کرده است،

وی ادامه داد:  در این عرصه متأسفانه بهانه‌هایی بدین مضمون که برخی از مراجع عظام دوچرخه‌سواری بانوان را بلااشکال دانسته‌اند، به‌صورت مغلطه و فرافکنی در حال ترویج و صحه بر امر بند و باری ناشی از آن است.

این کارشناس تخصصی بیان داشت: خالق انسان خداوند منان تمام نیازهای انسان را بهتر می‌داند و برای رشد و کمال وی دستوراتی را بیان کرده است که تمامی آن‌ها فوایدش عاید شخص انسان می‌شود، از جمله اینکه سفارش به حفظ حجاب و پوشش در برابر نامحرمان  و مراقبت از دیدگان و عفت نموده؛ حجاب باعث مصونیت بانوان ونیز تداوم زینت و زیبایی آن‌ها  می‌شود.

در آیه ۳۲ و ۳۳ سوره احزاب به زنان پیغمبر اکرم(ص) توصیه‌هایی می‌کند و در ادامه می‌فرماید: (وَقَرْنَ فِی بُیوتِکُنَّ وَلاَ تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیةِ)؛ «شما در خانه‌هایتان بمانید و مثل جاهلیت نخستین زینت‌هایتان را آشکار نکنید.» واژه «قرن» به معنای وقار، سنگینی و متانت است و در اینجا کنایه از قرار گرفتن داخل خانه است.

وی ابراز کرد: واژه «تبرج» به معنای «آشکار کردن» است و مقصود از «جاهلیت اول» همان جاهلیت قبل از اسلام است، قبل از اسلام که دوران «جاهلیت» بوده، زنان زیورها و زینت‌های خودشان را آشکار می‌کردند و حجاب مناسبی نداشتند، ازاین‌رو قرآن به زنان پیامبر توصیه می‌کند که همچون زنان جاهلیت رفتار نکنید و اهل آشکار کردن زیورها، تفاخر، خودنمایی و... نباشید.

حجت الاسلام صالحی خاطرنشان کرد:  به‌عبارت‌دیگر به زنان توصیه می‌کند که زینت‌ها را برای شوهرهای خودتان نگه‌دارید و خودتان را از نامحرمان بپوشانید.

وی اذعان کرد: جالب این است که در آن آیه می‌فرماید:(الْجَاهِلِیَّةِ الْأُولَی) مفسران از این تعبیر استفاده کرده‌اند که جاهلیت دیگری هم در راه است، «جاهلیت اول»، جاهلیت قبل از بعثت پیامبر اسلام بوده که با ظهور اسلام برچیده شد و شاید «جاهلیت دوم» زمان‌هایی مثل آخرالزمان باشد، که گاهی نشانه‌های آن را امروزه می‌بینیم که همان عادات جاهلیت در برخی از کشورها و در برخی فرهنگ‌ها زنده شده است.

این کارشناس دینی با بیان اینکه به‌عنوان‌مثال «زن» کالایی برای سرمایه‌داران شده، گفت: اینکه به نام آزادی، زن به کالای تبلیغاتی تبدیل‌شده برای هیچ‌کس پوشیده نیست و هم‌چنین فرهنگ برهنگی در دنیا ترویج می‌شود و آن‌ها همان ویژگی‌هایی است که در فرهنگ جاهلیت عرب وجود داشت که دوباره به نوع دیگر و با آب و رنگ جدیدی امروزه در برخی از جوامع هویدا شده و روزبه‌روز شأن و منزلت زن را پایین می‌آورند .

وی افزود: در حقیقت قرآن هشدار می‌دهد مواظب باشید که خانم‌ها گرفتار، همان جاهلیت نشوند، ولو بانام نوین!؛ یکی از مصادیقی که بعضی از افراد دنبال ترویج آن هستند دوچرخه‌سواری بانوان در ملآ عام و در انظار عمومی است، دراین‌باره فتوای مراجع معظم تقلید این‌چنین است:

مرحوم آیت‌الله تبریزی می‌فرمایند :دوچرخه‌سواری و موتورسواری بانوان موجب جلب نظر مردان و به فساد کشیده شدن اجتماع است و منافی با عفّت بانوان است، و لازم است ترک شود.

مرحوم آیت‌الله‌العظمی بهجت در جواب این سؤال که آیا زنان می‌توانند در ملاء عام دوچرخه‌سواری و اسب‌سواری کنند می‌فرمایند: هر چه زمینه‌ساز فساد است، حرام است.

به سؤالی که از حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در این مورد شده و به جواب معظم له توجه بفرمایید: 

حکم دوچرخه‌سواری و موتورسواری خواهران با مانتو در سطح شهر، با توجّه به آثار و تبعات سوء اجتماعی و اخلاقی آن، چیست؟

جواب: با توجّه به پیامدهای سوئی که این‌گونه امور دارد، لازم است از آن پرهیز شود. و به وسوسه‌هایی که این‌وآن می‌کنند توجّه نکنند.

آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی به سؤالی در مورد دوچرخه‌سواری این‌گونه پاسخ داده است:

سؤال: مستدعی است نظر مبارک خویش را در مورد ورزش‌های بانوان از قبیل- دوچرخه‌سواری اسب‌سواری، قایقرانی و دومیدانی در اماکن و معابر عمومی بیان فرمایید. در ضمن بفرمایید تماشای این نوع برنامه‌ها از تلویزیون چه حکمی دارد؟

جواب: اجراء این‌گونه برنامه‌های خلاف عفّت و غیرت و سنن و تعالیم اسلامی به اسم ورزش در اماکن و معابر عمومی علاوه بر آنکه نمایش و جلوه دادن مفاتن بدن بانوان به مردان اجنبی است مستلزم ترویج فحشاء و منکرات و مفاسد عظیمه است و تماشای این برنامه‌ها و تشویق و ترغیب به آن‌ها حرام است خداوند متعال جامعه اسلامی ما را که در عصر حاضر پرچم اسلام و حاکمیت احکام اسلام را در دنیا به اهتزاز درآورده و مسلمانان را سربلند و عزیز قرار داده ازاین‌گونه خطرات که موجب تشویش اذهان و خدشه‌دار شدن شخصیت اسلامی ما است حفظ فرماید.

آیت‌الله‌العظمی سیستانی می‌فرمایند:کارهایی که موجب مفسده‌ی اجتماعی باشد یا خلاف رعایت عفاف باشد، جایز نیست.

 فتوای مقام معظم رهبری این‌چنین است،

حکم شرعی دوچرخه‌سواری و اسب‌سواری دختران در انظار عمومی چیست؟

در فرض سؤال در مجامع عمومی و نیز در جایی که در معرض دید نامحرم است، جایز نیست.

وی در باب نتیجه گیری این بحث اظهار داشت:  آنچه در اینجا بیان شد منافاتی با تفریح و ورزش و نشاط بانوان جامعه ایرانی، اسلامی ما ندارد به‌طور حتم همان‌طور که تأکید مراجع معظم و مخصوصاً مقام معظم رهبری هست تفریح ،ورزش و نشاط زن ایرانی باید با حفظ شأن و جایگاه و شخصیت او باشد، مسلماً بانوان ما نیاز دارند در مکان‌هایی که مختص به آن‌هاست در کمال امنیت و آرامش ورزش کنند، دوچرخه‌سوار شوند و نشاط داشته باشند، تعجب است از افرادی که در عوض آن‌که در فکر فراهم کردن بستر مناسب و اختصاصی تفریح و ورزش بانوان باشند به فکر ترویج بی‌بندوباری و ابتذال و انحراف جوانان هستند.

وی در پایان گفت: این افراد، اختلاط دختر و پسر و موسیقی و فرهنگ ابتذال غرب را ترویج می‌دهند و به اسم آزادی جوانان عزیز جامعه ما را اسیر شهوت می‌کنند، اسلام می‌خواهد زن عفیف و با حیا  باشد و در سایه عفت و حیا رشد کند، نشاط داشته باشد و به درجات والای علم و معنویت دست یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    2 0
    مطلب بی ربط در خبر زیاد بود و نمیتوان از مطالب آن درباره مورد اشکال بودن دوچرخه سواری چیزی به دست آورد. در نظر مراجع زنده مانند آیت الله مکارم به شکل مستقیم اشاره به حرام بودن نشده. نظر رهبر هم به شما کامل بیان نشده، ایشان فرمودند اگر موجب فساد شود و حجاب مناسب نباشد که این شرایط موجب حرام شدن بسیاری از فعالیت‌ها و نه فقط دوچرخه سواری است. در واقع اگر بانوان پوشش کامل داشته باشند دوچرخه‌سواری هیچ منعی ندارد و همین خدایی که فرمودید آشنا به احوال انسانهاست درباره آشکار کردن زینت‌ها فرموده است که ارتباطی به دوچرخه سوار شدن و نشدن ندارد. آیه مورد بیان هم مربوط به برخی زنان پیامبر و در نکوهش اقدام آنهاست و نه یک مطلب کلی درباره زنان پیامبر و همه بانوان وگرنه هر پنج بانوی برتر جهان از جمله حضرت مریم؛ آسیه زن فرعون و حضرت فاطمه اتفاقا اجتماعی ترین زنان دوران خود بودند و خداوند حتی به حضرت مریم فرمود وارد معبد شود و در مکانیکه همه مرد بودند نماز گذارد که با مطالب بیان شده در این خبر تناقضی آشکار دارد. خانه نشینی زنان به گفته شهید مطهری مربوط به دین یهودیت است و نه اسلام و این عرف که ماندن بانوان در خانه بهتر است همانند رسم‌های تیغ زنی و زنجیرزنی در محرم از دیگر ادیان وارد عرف اسلامی ما شده است؛ اگر دوستان حوزوی حداقل یک دور کتابهای شهید مطهری را مطالعه کنند بد نیست!!! خوشبختانه حداقل در سطح اصفهان بانوان دوچرخه سوار پوشش بهتری نسبت به بانوان پیاده دارند. عدم توان برای جلوگیری از تولید لباسهای نامناسب برای بانوان و گسترش بی حجابی در جامعه را می خواهید با بهانه گیری برای موضوعی که اصلا مشکل مهم و حتی فراگیری نیست جبران کنید؟؟!!!
    • طلبه IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
      0 1
      در سایت رهبری دقیقاً ذکر شده که حرام است اینهم متن سوال و جواب موجود در سایت سؤال: مدتی است در فضای مجازی خبری از دفتر جنابعالی منتشر شده که دوچرخه سواری بانوان با رعایت نکات شرعی جایز اعلام گردیده... اگر امکانش هست پیرامون این حکم و صحت و سقم آن توضیحی فرمایید. آیا دوچرخه سواری بانوان در خیابان جایز است ؟ جواب: دوچرخه‌سواری بانوان در مجامع عمومی و نیز در جایی که در معرض دید نامحرم باشد، حرام است. https://www.leader.ir/fa/content/16227/www.leader.ir اما در انچه که از سایر مراجع ذمر شد هم مشخص است آنها به جز آیت‌الله سیستانی می‌فرمایید این کار ذاتا دارای مفسده است و لذا حرام است اما نکته‌ای که در مورد شهید مطهری اعلی الله مقامه فرمودید این نظر ایشان است و الا بسیاری از علمای سابق و حاضر که چه بسا استاد شهید مطهری نسبت به انها عالم درجه دو یا سه باشد این را قبول ندارند و نظرشان این است که زن بهتر است در خانه بماند البته من قصد جسارت به استاد شهید مطهری اعلی الله مقامه ندارم فقط خواستم بدانید که شهید مطهری جزیی از علما هستند آنهم نه درجه یک
  • سید سینا موسوی IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    1 0
    پاسخ سؤال جایز نیست
    • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      2 0
      احسنتم، دوچرخه سواری زنان به خودی خود حرمت و منع شرعی ندارد ولی اگر موجب فساد شود مانند هر کار دیگر از سوی زنان و مردان حرمت خواهد دلشت، بنا بر این چنانچه دوچرخه سواری زنان با پوشش مناسب باشد جایز است و در این صورت حرمت آن هیچ مبنای فقهی و شرعی ندارد.
  • مومنی IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    2 1
    امان از دست یهود که افکار خودش رو چهدماهرانه وارد دین کرده به راحتی حلال خدا را حرام میکنیم واسمش را کرامت بانوان میگذاریم دین یهود و مکر یهود را فریاد میزنیم واسمش را اسلام میگذاریم و به اسم حمایت از کرامت بانوان بلایی به سر بانوان می آوریم تا به سمت غرب فراری شوند و به بی عفتی پناه ببرند وای بر جاهلان و ابو موسی عشعری های زمان چه حماقتی