شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
احمد آبایی

حوزه/ طبق عبارت قرآنی «و لقد کَرَّمنا بَنی آدم» خداوند به فرزندان آدم، کرامت ذاتی داده، پس باید از هفت «تِ» تباهی یعنی تنبیه، تحقیر، ترس، توهین، تهدید، تنفر و تبعیض پرهیز کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، احمدآبایی در جمع مجازی طلاب مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) یزد، با اشاره به اهمیّت تحصیل و تبلیغ بانوان طلبه، دامنه همه علوم را تا قبل از مرگ عنوان کرد و اظهار داشت: یادگیری علوم دینی به دلیل اینکه بُرد و دامنه ی آن تا پس از مرگ ادامه دارد، ارزشمند و مورد تقدیر است.

وی، زنان را به دلیل ایفای نقش مادری، معلّمی، مربّی گری، دوستی و ... دارای محوریّت برشمرد و ادامه داد: این نقش به گونه ای است که با منوّر شدن قلب ایشان به نور ایمان و علوم دینی، زمینه ساز ظهور و پرورش فرزندانی مهدی باور و مهدی یاور خواهند بود، از این جهت پدر و همسر طلبه بودن یک عطیّه و توفیق الهی است و کمک به وی در نشر معارف حقّه الهی و علوی، باعث سهیم شدن در این ثواب الهی خواهد شد.

 آبایی با تأکید بر نقش پدران در خوشبختی خانواده، سعادت را ساختنی دانست نه یافتنی، گفت: ساختن با آموزش و علم و آگاهی به دست می آید.

وی در تبیین این موضوع، با استناد به نظر فروید، خوشبختی را در لذّت و با اشاره به نظر آدلر، خوشبختی در رضایتمندی شغلی، اجتماعی و خانوادگی مطرح کرد و افزود: طبق نظریه فرانکل، خوشبختی در معنا درمانی و حضور معنویت در زندگی خلاصه می شود و این همان معنای واقعی از سعادت است.

آبایی، والدین را از سختگیری زیاد، نصیحت افراطی و صحبت آمرانه و همراه تحکّم در فضای خانه (نسبت به همسر و فرزندان) نهی و تأکید کرد: همه آموخته ها از طریق گوش صورت نمی گیرد، بلکه بسیاری از آداب تربیتی با چشم و دیدن، در فرزندان نهادینه می گردد.

وی، مهرورزی را به عنوان رکن اوّل خوشبختی و اهمیّت آن را از نیازهای ضروری مثل غذا و اکسیژن مهم تر مطرح کرد و بی قید و شرط بودن و ابراز کردن را از لازمه های محبت کردن دانست و گفت: زن نیاز به دیده شدن دارد، اگر این نیاز با نیّت الهی برآورده نشود، با نیّت شیطانی دیگران مواجه خواهد شد.

 آبایی از تکریم و احترام به عنوان رکن دوّم خوشبختی یاد کرد و اظهار کرد: طبق عبارت قرآنی «و لقد کَرَّمنا بَنی آدم» خداوند به فرزندان آدم، کرامت ذاتی داده، پس باید از هفت «تِ» تباهی یعنی تنبیه، تحقیر، ترس، توهین، تهدید، تنفر و تبعیض پرهیز کرد.

وی در پایان تأیید، تحسین و توجّه را رکن سوّم خوشبختی بیان نکرد و اظهارِ «تو محبوب، محترم، مهّم، مفید و مطرح هستی، می توانی و می فهمی» را هفت "میم" موفقیّت در زندگی برشمرد و بر لزوم ایجاد محیط سالم در منزل تأکید کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha