پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت اللہ مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم با بیان اینکه قوه قضاییه باید با رفع مشکلات موجود در روند فعالیت هایش رضایت مردم را جلب کند، گفتند: امروز هیچ مشکلی وجود ندارد که نتوان آن را حل کرد، بلکه تنها باید راه حل آن ها را یافته و درصدد رفعشان برآییم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،حضرت آیت الله مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار رئیس دیوان عالی کشور نکاتی را در خصوص رسیدگی به پرونده های قضایی متذکر شده و فرمودند: یکی از این نکات که باید مورد توجه قرار گیرد مدت رسیدگی به پرونده ها است و باید این روند کوتاه گردد.

معظم له ادامه دادند: در اسلام بر مسأله رسیدگی سریع به امور مردم تأکید شده است، البته ما نمی توانیم خودمان را با حضرت علی(ع) در این روند مقایسه کنیم، زیرا قضاوت های ایشان با قضاوت های ما قابل مقایسه نیست، اما به هر حال باید در امتداد مسیر ایشان گام برداریم.

حضرت آیت الله  مکارم شیرازی با اشاره به نکاتی در زمینه مسائل مربوط به قصاص در دادگاه ها تأکید کردند: گاهی زمان قصاص افراد به این دلیل که اولیای دم تصمیم قطعی نمی گیرند بسیار طولانی می شود؛ به عنوان مثال شخصی حدود ۲۰ سال قبل محکوم به قصاص بود، اما چندی پیش مطلع شدیم که هنوز در زندان به سر می برد، در حالی که دلیل فقهی بر این موضوع نداریم و این گونه اشخاص یا باید قصاص و یا به وسیله کفالت آزاد شوند.

ایشان در مسأله مهریه و مشکلاتی که برای برخی افراد در این باب ایجاد شده است نکاتی را مورد توجه قرار داده و گفتند: گاهی شخصی به زندان می افتد و حکمش نیز این است که باید مهریه را تا آخرین قسط بپردازد و سپس آزاد شود، در حالی که دلیل روشن فقهی داریم که وقتی نخستین قسط پرداخت می شود باید شخص آزاد شود.

معظم له با تأکید بر لزوم نظارت هر چه بیشتر بر روند فعالیت وکلای دادگستری تصریح کردند: برخی وکلا با تمسک به یک سلسله بهانه هایی که رنگ و بوی قانونی نیز دارد، دادرسی ها را به تأخیر می اندازند؛ باید بر روند فعالیت این افراد نظارت دقیقی صورت گیرد و نباید اجازه داد این دسته از وکلا به صورت لجام گسیخته، هر کاری دلشان می خواهد انجام دهند؛ و یا در برخی روزنامه ها مشاهده می کنیم که یک وکیل آگهی داده است «طلاق در مدت یک هفته»، حال باید این موضوع بررسی شود که این شخص با چه کسانی زد و بند انجام می دهد که این گونه برای خود تبلیغ می کند و اطمینان دارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به عملکرد شوراهای حل اختلاف، ابراز کردند: این شوراها کار قضات را انجام داده و گاهی کار فقهی هم انجام می دهند، در حالی که صلاحیت این کار را ندارند، آیا نباید بر کارشان نظارت دقیق تری صورت گیرد؟!

ایشان در پایان با بیان اینکه قوه قضاییه باید با رفع مشکلات موجود در روند فعالیت هایش رضایت مردم را جلب کند، گفتند: امروز هیچ مشکلی وجود ندارد که نتوان آن را حل کرد، بلکه تنها باید راه حل آن ها را یافته و درصدد رفعشان برآییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha