جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ دیدار ائمه جمعه استان همدان با آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ وقتی دستگاه قضا می بیند یک جمع قابل توجهی از مردم در اثر برخی سوء مدیریت ها و فسادها در حال ضررکردن هستند و اموال بیت المال به شکلی در حال از بین رفتن است، دستگاه قضا قاطعانه ورود پیدا می کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور، دستگاه قضا را ملجأ و پناه مردم برشمرد و اظهار داشت: اگر قانون در جامعه ای درست اجرا شود، آن جامعه علی رغم تنگناهای معیشتی و تهدیدات دشمنان خارجی آسیب نخواهد دید اما آنچه تهدید و آسیب جدی برای یک جامعه محسوب می شود، عدم اجرای صحیح قوانین است. لذا جایگاه قوه قضائیه که ملجأ و پناه مردم و صیانت کننده ی از اجرای قانون است جایگاهی رفیع و بلند است.

وی افزود: شیوه اجرای قانون در مواردی مهمتر از خود قانون است. گاهی قوانین را به گونه ای تفسیر و اجرا می کنند که به ضرر مردم است و گاهی هم به نفع مردم، پس مسائلی که در کشور بوجود می آید، در درجه اول به نحوه اجرا و تفسیر قانون برمی گردد .

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین با اشاره به عملکرد قوه قضائیه در دوره جدید، حضور آیت الله رئیسی و دیگر مدیران این مجموعه را منشأ امید برای مردم عنوان و تصریح کرد: الحمدلله از روزی که آیت الله رئیسی عهده دار این منصب شده اند یک روزنه امید در مردم ایجاد شده است. حضور حضرتعالی و همکاران محترمتان نیز در دیوان عالی کشور سرشار از دغدغه مندی و دلسوزی است و همه این رویکردها به پیشبرد کارها کمک می کند و خوش نامی دستگاه قضا را در پی خواهد داشت.

 دبیر شورایعالی حوزه های علمیه پیشگیری از وقوع جرم را یکی از شئون قوه قضائیه دانست و اظهار داشت: هرچند کار اصلی شما مبارزه با معلول ها است. اما پیشگیری از وقوع جرم نیز یکی از شئون قوه قضائیه است، اگر امر پیشگیری با جدیت دنبال شود بسیاری از جرایم کاهش پیدا می کند. امام جمعه قم افزودند: دستگاه های مختلف بنا بر ماموریتی که بر عهده دارند، بخصوص نهاد هایی که متولی اقتصاد و معیشت مردم هستند اگر کارشان را درست انجام بدهند خیلی از جرایم کاهش پیدا می کند.

آیت الله حسینی بوشهری مسئولیت دیوان عالی کشور را مسئولیتی سنگین و حساس برشمرد و گفت: با توجه به وظیفه دیوان عالی کشور در نظارت بر احکام دادگاه ها، مسئولیت شما بسیار سنگین و تضمین مضاعفی بر اجرای صحیح قوانین و احکام در دادگاه هاست. اینکه یک دستگاهی بر اجرای قانون توسط روسای دادگاه ها و قضات محترم نظارت کند و مطابقت احکام صادر شده را با قوانین شرع بررسی کند یعنی شما و قضات شما یک پناهگاه و پشتیبان برای مردم هستید و با نهایت دلسوزی و دغدغه و وسواس، احقاق حقوق مردم را پیگیری می کنید.

وی افزود: وقتی دستگاه قضا می بیند یک جمع قابل توجهی از مردم در اثر برخی سوء مدیریت ها و فسادها در حال ضررکردن هستند و اموال بیت المال به شکلی در حال از بین رفتن است، مثلا کارخانه ای به بخش خصوصی واگذار شده است و آن فردی که آمده بود این کارخانه را آباد کند، آن را به یک ویرانه تبدیل کرده است، دستگاه قضا قاطعانه ورود پیدا می کند، این سرزدن ها، این مواردی که شاید درگذشته متعارف نبوده که دستگاه قضا در بین کارگران حاضر شود اینها از نکات بسیار مثبت است و باید قوه قضائیه در این موضوعات وارد شود و با متخلفان و ضایع کنندگان حقوق مردم برخورد کند. این از شئون قوه قضائیه است.

رئیس شورایعالی جامعه مدرسین با اشاره به بیش از نیم قرن سابقه مجاهدت و خدمت جامعه مدرسین عنوان کرد: در شرایطی که امضای یک اعلامیه برای هر فردی بسیار گران تمام می شد،  اعضا جامعه مدرسین همراه امام و موید مرجعیت امام در روزهای سخت بودند و بعد از انقلاب هم هرجا لازم بود تا باری از مسئولیت های انقلاب را بر دوش بگیرند کوتاهی نکرده اند. جامعه مدرسین در برهه ای که دستگاه قضایی این نظم و سازمان فعلی را نداشت، برای رفع مشکلات مردم با امضا و تایید آیت الله مشکینی و بعضی دیگر از آقایان، قاضی انتخاب می کردند و به سراسر کشور اعزام می کردند.

وی افزود: امیدواریم اکنون که این بار مسئولیت بر دوش ما قرار گرفته بتوانیم مسیر مجاهدت و خدمت آن بزرگان و گذشتگان را ادامه بدهیم.

 در ابتدای این دیدار حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم با اشاره به وظایف دیوان عالی کشور در نظارت بر احکام دادگاه ها گفت: در این دوره بر اساس تحولی که ایجاد شد، سرکشی هایی به استان ها داشتم و تجربیاتی کسب کردم، تذکراتی گفتیم و نقدهایی هم که به حوزه ما داشتند همه آنها را شنیدیم. الحمدلله از اول سال تا امروز موجودی دیوان عالی کشور از ۱۲۰۰۰پرونده  به ۴۰۰۰ کاهش یافته است. رئیس دیوان عالی کشور افزود: یعنی علاوه بر ۸۰۰۰ پرونده ای که کم شده، هر پرونده ای که وارد شده است به آن هم رسیدگی شده است.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم با اشاره به ملاقات های عمومی در رسیدگی به امور مردم اظهار داشت: سعی ما این است که ان شاءالله رضایت مردم را جلب کنیم. ملاقات های عمومی را چند روز در هر هفته مکرراً دارم و کسانی می آیند و به کار آنها رسیدگی می کنم. غالبا هم کارآنها انجام می شود و برخی هم فی المجلس رسیدگی می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha