شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تبریز

حوزه / نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: قیام شیخ محمد خیابانی، مورد تحلیل ها و تفسیرهای متمایز واقع شده است اما آنچه مسلم است قیام وی بیشتر،قیام ضد استبدادی و ضد ارتجاعی و به دنبال پیاده کردن قانون اساسی و مشروطیت و آزادی خواهی در ایران بوده است و تجزیه طلبی و استقلال آذربایجان جایگاهی در اندیشه وی نداشته است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تبریز، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد علی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، در دیدار با مسئولین ستاد بزرگداشت شهید «شیخ محمد خیابانی» گفت: قیام شیخ محمد خیابانی، مورد تحلیل ها و تفسیرهای متمایز واقع شده است اما آنچه مسلم است قیام وی بیشتر، قیام ضد استبدادی و ضد ارتجاعی و به دنبال پیاده کردن قانون اساسی و مشروطیت و آزادی خواهی در ایران بوده است و تجزیه طلبی و استقلال آذربایجان جایگاهی در اندیشه وی نداشته است.

وی افزود: در تاریخ مبارزه انقلابیون معاصر ایران هرجا که مبارزه ای بی امان با طاغوتهای قرن جریان داشت، و هر جا که بوی خون و شهادت می آمد، همواره و در همه حال چهره روحانی مجاهدی دیده میشد، که بر تارک صفوف زرم چون خورشید میدرخشید، و شیخ محمد خیابانی از جمله آن روحانیون بود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی ادامه داد:  بـر خـلاف باوری که برخی هم عصران و برخی از محققین امروزی دارند و با استناد به محتوای نطق های وی ، اندیشه تجزیه‌ و استقلال هیچ گونه جایگاهی در افکار و انـدیشه هـا و انگیزه قیام خیابانی مشاهده نمی‌ شود به طوری که‌ در مجموع شصت و نه نطق و سخنرایی که مورد تحلیل و بررسی محققان قرار گرفته حتی یکبار از تجزیه و یـا اسـتقلال آذربایجان سخن به میان نیامده است.

مسئول ستاد بزرگداشت شهید «شیخ محمد خیابانی» در ادامه این دیدار، با بیان این‌که شهید شیخ محمد خیابانی نماینده مردم آذربایجان در دور دوم و چهارم مجلس مشروطه بود، اظهار داشت: او را باید مدرس ثانی نام نهاد چرا که در سنگر قانون‌گذاری خود را وارث خون هزاران شهید انقلاب مشروطه می‌دانست و با موضع گیری‌های آگاهانه و ضداستبدادی و ضداستعماری، در کنار نمایندگان متعهدی، چون آیت اللّه مدرس به دفاع از مردم ستم دیده ایران پرداخت.

وی با اعلام اینکه همایش بین‌المللی بزرگداشت شهید شیخ محمدخیابانی به منظور بررسی علمی ابعاد شخصیت،اندیشه در تبریز، شبستر، تهران و قم برگزار خواهد شد، گفت: قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی جمعه آینده ۲۲ اسفندماه جهت شرکت در این همایش به تبریز سفر خواهد کرد.

حجت‌الاسلام میرتاج الدینی با اشاره به اینکه مراسم افتتاح جمعه ۲۲ اسفندماه ۸ صبح در دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد، گفت: همان روز ساعت ۱۵:۳۰ مراسم اختتامیه در تالار شیح محمود شبستری در شهرستان شبستر برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha