پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 947937
۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
مولفه های نقد نظام مند

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین عبدالله پور در نشست مولفه های نقد نظام مند مدرسه علمیه سعادت حوزه علمیه خراسان گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌های نقد علمی، نظام‌مندی آن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین عبدالله پور، استاد حوزه علمیه خراسان، در نشست مولفه های نقد نظام مند مدرسه علمیه سعادت حوزه علمیه خراسان به تبیین نقد نظام مند پرداخت و گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌های نقد علمی نظام‌مندی آن است.

وی ادامه داد: به واقع در راستای آنکه نقد علمی از شاخصه علمیت برخوردار شود، نیازمند این است که به ویژگی‌هایی آراسته باشد و از جمله شاخص ترین آن ویژگی‌ها، نظام‌مندی نقد است.

استاد حوزه علمیه خراسان ضمن اشاره به هدفمندی نقد به عنوان یکی از مهمترین لوازم نظام مندی نقد علمی، خاطر نشان کرد: در نقد باید به دنبال هدف بود و در حقیقت، دغدغه مندی ناقد، هدفمندی آن نقد مورد نظر را مشخص می‌کند و در این راستا نقدهای غیر هدفمند منجر به نقد هیجانی، جانبدارانه و احساسی می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین عبداله پور با اشاره به مساله نظم ساختاری نقد اظهار کرد:  درساختارِ هر چیز پیوستگی، پیوند، هماهنگی، تناسب و سازگاری میان اجزاء نقش کلیدی دارد؛ در حقیقت نقد، فرآیند از پیش تعیین شده دارد و همه این فرآیند ها و مدارج تعیین شده برای این است که ما را به هدفمان یعنی تحلیل یک دیدگاه یا کتاب یا کلام برسانند.  

وی با بیان این که اجزاء نقد باید با یکدیگر تناسب، هماهنگی، پیوند و سازگاری داشته باشند و  ساختار باید منسجم باشد، عنوان کرد: به واقع هماهنگی میان اجزاء یک مجموعه از ویژگی‌های نقد علمی است.

استاد حوزه با اشاره به روشمندی نقد بیان کرد: هر دانشی روش خودش را دارد، یعنی همانطور که علوم قرآنی نقلی‌اند، در کلام نیز بخشی از آن نقلی و بخشی عقلی است که روش های علوم را در نقد باید مدنظر داشت. همچنین در این مسیر، مسئله ای که بناست مورد نقد قرار گیرد، اگر عقلی باشد، بایستی از برهان و استدلال استفاده نمود.

 حجت الاسلام والمسلمین عبداله پور با اشاره به اصل مسئله‌محوری نقد ابراز کرد: در مقابل موضوع محوری، در مسئله محوریِ نقد، از موضوع فاصله می‌گیریم. میان موضوع و محمول فرق است ، موضوع کلی است، اما مسئله اینگونه نیست. درنقد باید مسئله‌محور و جزئی‌نگر باشیم، ابعاد جزئی مسئله را بکاویم و از کلی‌گویی اجتناب کنیم.

وی با اشاره به اصل دیگر یعنی استدلال محوری گفت: بدون تردید باید استدلال و برهان ارائه کرد و در کار نقد علمی برای تأمین نظام‌مندی نقد، جز از استدلال و استناد نباید استفاده کنیم و همین سبک و محور استدلال محوری باعث می‌شود که فضا از نقد سلیقه‌ای، روزنامه‌ای، ژورنالیستی، یک سویه و جانب‌دارانه بیرون بیاید.

 استاد حوزه با اشاره به ضرورت وضوح و روشنی نقد علمی، عنوان کرد: در نقد علمی، نباید سخن را پیچیده و با اجمال مطرح کنیم تا مخاطب بالفعل و بالقوه و مخاطب خاص و عام از آن درکی نداشته باشند بلکه برای تعمیم نظام‌مندی نقد علمی، باید از هر گونه اجمال، ابهام و معماگویی پرهیز نموده و از سوی دیگر داوری در نقد نیز نباید با الفاظی پیچیده شود که مخاطب نقد از آن سر در نیاورد ، وضوح و روشنی ویژگی مهم نثر علمی است.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha