پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
قطبی

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: رویداد "کاریزمن" با موضوع فضای مجازی و با رویکرد برندسازی و شبکه‌سازی میان کانال‌های فرهنگی و مذهبی فعال در این حوزه، در اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قطبی، صبح امروز در نشستی با حضور مسئولان برگزاری رویداد کاریزمن، با بیان اینکه برای ایده‌ورزی و ایده‌پردازی در خصوص فناوری‌های فرهنگی مدل‌های مختلفی در فضای عمومی جامعه وجود دارد، اظهار کرد: ما این مدل‌ها را بررسی و نقاط قوت و ضعف آنها را فهرست کردیم و در نهایت، مدلی متناسب با مخاطبین خودمان طراحی کردیم.

وی افزود: ممکن است این مدل برای طیفی از مخاطبان کارایی نداشته باشد، ولی مخاطبان ما بیشتر کسانی هستند که اهل کارهای فرهنگی بوده و به فعالیت‌های اجتماعی علاقمندند. تصور اولیه این افراد از کار فرهنگی، فعالیت جهادی صرف است و بحث استارتاپ، تجاری‌سازی و کسب درآمد در افق ذهنی آنها وجود ندارد. از طرف دیگر، این افراد نسبت به مسائل جامعه در حوزه‌های فرهنگی شناخت عمومی دارند و بنابراین، کمتر روی یک موضوع به صورت تخصصی کار کرده‌اند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اضافه کرد: وقتی در سطح شهر با فعالان فرهنگی مواجه می‌شویم، می‌بینیم که آنها در همه زمینه‌ها کار کرده‌اند، ولی به‌ندرت کسی پیدا می‌شود که متخصص یک موضوع باشد، سال‌ها برای آن وقت گذاشته و در آن زمینه، آورده بسیار خوبی کسب کرده باشد. هر چند در خصوص مدارس تحول‌خواه و تربیتی، کارهای خوبی در اصفهان انجام شده است، ولی در خصوص فضای مجازی به‌لحاظ وسعت و ابهام و پیچیدگی این فضا، همه ما به تمام حوزه‌ها و زمینه‌های آن می‌پردازیم، ولی در هیچ مورد پای کار نمی‌ایستیم تا متخصص آن عرصه شویم و به ایده‌های متناسب با آن دست پیدا کنیم. اگرچه اقدامات خوبی را که در این فضا انجام شده است، نادیده نمی‌گیریم و معتقدیم کارهای ارزشمندی است که باید از آنها استفاده کرد.

 قطبی بیان کرد: مدل بر این اساس طراحی شده است که از دو سمت، کار را پیش ببریم؛ یعنی از دو سر شروع کنیم و در یک نقطه تقاطع یا ترمینال، مخاطب و مسئله را به هم پیوند دهیم.

وی ادامه داد: در یک طرف، مسئله قرار دارد که سعی می‌کنیم قاب آن را کوچک در نظر بگیریم و در طرف دیگر، مخاطب قرار دارد که ذهن او را با مثال‌ها، تجربه‌ها و تمرین‌های مختلف ورزش می‌دهیم تا بتواند آماده پذیرش ایده‌پردازی در قاب یک مسئله شود. این کار را در قالب رویدادی با عنوان "کاریزمن" تعریف کردیم که واژه‌ای فارسی است. در واقع قنات یا کاریز، تاب‌آورترین تکنولوژی و دست‌ساخته بشر محسوب می‌شود که عمیق‌ترین مایه حیات را بدون استفاده از انرژی‌های مکمل، از اعماق زمین به روی آن می‌آورد و در زمره میراث معنوی ایران قرار دارد. این واژه نزدیک‌ترین مفهومی بود که توانستیم برای ایده‌های تاب‌آور استارتاپی یا تجاری‌ساز به‌کار بگیریم و از این واژه به‌عنوان نشان و کنایه استفاده کردیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان خاطرنشان کرد: چهار مسئله به‌طور همزمان مطرح شده و به شکل موازی پیش می‌رود و در مورد هر کدام که نتیجه بهتری به دست آید، به مدلی برای مسئله‌های بعدی تبدیل می‌شود. مسئله اول زیست عفیفانه، مسئله دوم بازی و اسباب بازی، مسئله سوم کانال داری و مورد چهارم الگوی آشتی و مصالحه در خانواده است.

وی افزود: مسئله‌ای که در حوزه فضای مجازی وجود دارد، این است که در میان فعالان فرهنگی مذهبی، افراد فراوانی یافت می‌شوند که در این فضا، کانالی راه‌اندازی کرده‌اند. کانال، ابزاری قدیمی و یک‌طرفه در فضای مجازی است که در آن فقط به ارسال محتوا اقدام می‌شود و مخاطب اجازه کنشگری پیدا نمی‌کند، ولی با این وجود، فرصت به حساب می‌آید.

 قطبی تصریح کرد: مهم‌ترین مسئله فعالان فرهنگی مذهبی در خصوص کانال‌هایی که راه‌اندازی و اداره می‌کنند، تولید محتوا نیست، بلکه جذب مخاطب و بازنشر و فقدان شبکه‌سازی در این خصوص است. در حال حاضر، کانال‌های خوبی وجود دارد که محتوای خوبی نیز در آنها تولید می‌شود، ولی مخاطبان آنها مثلا پنج هزار یا ده هزار یا بیست هزار نفر است. بیست هزار نفر عدد خوبی محسوب می‌شود، ولی این کانال‌ها برای تاثیرگذاری، شبکه‌سازی و رهبری جامعه در فضای موضوعی خودشان باید بیش از صدهزار عضو داشته باشند. بنابراین، مسئله ما رشد و تعالی کانال‌ها، قامت دادن به آنها و تبدیل آنها به یک برند است.

وی اضافه کرد: مخاطبانی هستند که به موضوعات این کانال‌ها علاقه دارند، بنابراین باید روش‌ها و ایده‌هایی به‌کار گرفته شود تا این کانال‌ها را به مخاطبان خود وصل کند. اگرچه افراد زبده‌ای در این حوزه فعالیت می‌کنند، ولی به‌صورت تک‌نفره مشغول فعالیت‌اند و شبکه‌ای ایجاد نشده تا آنها را به هم پیوند دهد و کارهای بزرگ به‌صورت شبکه‌ای انجام دهند. تا رسیدن به این نقطه فاصله زیادی داریم و به‌عنوان قطعه اول، از کانال‌های فضای مجازی شروع می‌کنیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان بیان کرد: دو مسئله اول در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مسئله سوم و چهارم در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در حال پیگیری است. در مدلی که طراحی شده، ابتدا در سه بازه زمانی حداکثر بیست دقیقه‌ای و جداگانه، در قالب فیلم، به تشریح و تبیین مسئله، عوامل و زمینه‌های پیدایش آن، واکاوی نمونه‌های موفق در حل مسئله و بیان ثمرات و برکات موفقیت در حل این مسئله پرداخته می‌شود. در واقع هدف این است که ذهن مخاطب را با مسئله درگیر ساخته و او را نسبت به ایده‌پردازی تحریک کنیم.

وی ادامه داد: بعد از ارائه فیلم‌ها، به فاصله چند روز، جلسه‌ای در قالب گفت‌وگوی دوطرفه میان اساتید، کارشناسان، مشاوران و ایده‌پردازان برگزار می‌شود و سپس ایده‌پردازان یک هفته فرصت دارند تا روی ایده‌های خود کار کرده و نهایتا آن را در قالب متن و یک فایل صوتی و تصویری کوتاه ارسال کنند تا مورد داوری قرار گیرد.

 قطبی گفت: هدف از طراحی این مدل، درگیر ساختن تعدادی از مخاطبان با یک مسئله، تمرین و تجربه ایده‌ورزی، همفکری و شکل‌گیری آورده‌ای از مجموع ایده‌های مطرح شده و حمایت از ایده‌های استارتاپی است.

عموم علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به پایگاه اینترنتی مرکز ملّی نوآوری و خلاقیت اشراق به نشانی اینترنتی https://noavari.dte.ir مراجعه نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha