جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جلسه طلاب، فضلا و مبلغین منطقه ارسباران

حوزه/ جلسه طلاب، فضلا و مبلغین منطقه ارسباران (کلیبر، هوراند و خدافرین) با حضور امام جمعه شهرستان کلیبر و رؤسای اداره تبلیغات اسلامی شهرستان های کلیبر و خدافرین در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، جلسه طلاب، فضلا و مبلغین منطقه ارسباران (کلیبر، هوراند و خدافرین) با حضور امام جمعه شهرستان کلیبر و رؤسای اداره تبلیغات اسلامی شهرستان های کلیبر و خدافرین در ساختمان مجمع نمایندگان طلاب استان آذربایجان شرقی در قم برگزار شد.

بر اساس این گزارش: حجت الاسلام والمسلمین عالمی، نماینده طلاب و فضلای منطقه ارسباران (کلیبر، هوراند و خدافرین) در ابتدای این جلسه ضمن خیر مقدم به حضور طلاب و مبلغین این منطقه گزارشی از وضعیت دینی و تبلیغی شهرستان ارائه نمود و اظهار داشت: حضور علما در مناطق و زندگی ایشان در میان مردم اثرات بایسته ای در افزایش فرهنگ و سبک زندگی دینی آحاد مردم خواهد داشت.

وی به دغدغه ها و مشکلات فرهنگی تبلیغی شهرستان های کلیبر و خدآفرین و هوراند اشاره نمود و تصریح کرد: علی رغم این که منطقه ارسباران علما و اندیشمندان بزرگی را تربیت نموده است، در سال های اخیر در عرصه جذب و پذیرش طلاب ضعیف عمل نموده و امیدواریم حضور پررنگ طلاب و فضلا در این منطقه رونق بخش حضور جوانان مستعد در حوزه‌های علمیه باشد.

نماینده طلاب و فضلای کلیبر و خدآفرین و هوراند در ادامه ضمن تأکید بر ظرفیت‌های بایسته حوزه‌های علمیه به ویژه حوزه علمیه قم و فعالیت مراکز دانشی و پژوهشی تخصص‌گرا در آن، خاطرنشان کرد: امروز حوزه‌های علمیه از ظرفیت بالایی برای تخصصی سازی معارف و علوم اسلامی و تمحض روز افزون طلاب برخوردار است.

حجت الاسلام والمسلمین عالمی گزارشی از راه اندازی مجمع فرهیختگان و نخبگان حوزوی استان آذربایجان شرقی ارائه نمود و یادآور شد: اساسنامه مجمع فرهیختگان و نخبگان حوزوی استان تنظیم و تصویب شده که ساماندهی نخبگان و استفاده حداکثری از ظرفیت این عزیزان از مهمترین اهداف تاسیس این مجمع به شمار می رود.

     

ظرفیت بالای تخصصی سازی معارف و علوم اسلامی در حوزه های علمیه

در ادامه، حجت الاسلام همت زاده به اقدامات اداره تبلیغات اسلامی کلیبر اشاره نمود و تصریح کرد:  دعوت از اساتید و فضلا حوزه برای حضور پررنگ در منطقه و مشارکت ایشان در برنامه‌ریزی‌های تبلیغی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

رئیس اداره تبلیغات شهرستان کلیبر با بیان این که کمبود روحانیون و ضعف در امر تبلیغ، افزایش مسائل و دغدغه های فرهنگی را به دنبال خواهد داشت، اظهار داشت: هم وطنان مناطق مختلف شهری و روستایی شهرستان‌های کلیبر درخواست های زیادی برای حضور علما در منطقه ارسال نموده‌اند؛ از این رو از طلاب و فضلا تقاضا می شود تا حضور پررنگ تری در منطقه ارسباران و در میان مردم شریف این شهرستان داشته باشند.

حجت الاسلام همت زاده در پایان سخنان خود، با تاکید بر این که سازمان تبلیغات حمایت از مبلغان دین را مهمترین وظیفه خود می داند، اظهار داشت: سازمان تبلیغات همواره از انتقادات و پیشنهادات طلاب و فضلا استقبال نموده، آماده گسترش همکاری‌ها و استفاده از ظرفیت این عزیزان است.

حجت الاسلام جعفری، رئیس اداره تبلیغات شهرستان خودآفرین نیز در این جلسه با بیان این که با توجه به ویژگی های دوران کرونا از طلاب و فضلا انتظار می رود تا حضور مجازی خود را گسترش داده، پاسخگوی نیاز معرفتی هم شهریان عزیز باشد.

وی بر اهمیت احصا آسیب‌های دینی، فرهنگی و اجتماعی منطقه و لزوم ارائه راهکارهای عملیاتی برای حل این آسیب ها تاکید نمود و خاطرنشان کرد: از طلاب و فضلای و همشهریان عزیز انتظار داریم تا ما را در شناسایی آسیب ها و ظرفیت های منطقه برای حل مسائل و دغدغه ها باری کنند.

رئیس اداره تبلیغات شهرستان خودآفرین، حضور دوره ای علما به همراه خانواده در منطقه به ویژه روستاهای شهرستان خودآفرین را بسیار موثر توصیف نمود و تصریح کرد: استقرار و حضور پایدار طلاب و فضلا و تقویت اثربخشی آن نیازمند تقویت و به روز رسانی بانک اطلاعات مبلغان است.

    

ظرفیت بالای تخصصی سازی معارف و علوم اسلامی در حوزه های علمیه

حجت الاسلام متقی‌فر امام جمعه شهرستان کلیبر در جمع طلاب و فضلا منطقه ارسباران ضمن ابراز خرسندی از حضور در میان علمای این شهرستان، تبلیغ را مهمترین رسالت حوزه‌های علمیه دانست و ابراز داشت: تمام زمینه‌ها و بسترهای آموزشی و پژوهشی در حوزه‌های علمیه معطوف به نشر و تبلیغ پیام الهی در میان مردم است.

وی در ادامه آموزش، پژوهش و تهذیب در حوزه را که به نوعی در کالبد تدریس و تحقیق و تربیت پیگیری می شود را مهم ارزیابی نمود و اظهار داشت: به شهادت روایات و زیارات اهل بیت علیهم السلام، عید مبعث بزرگترین رویداد جهانی است؛ درک این مهم نیازمند مطالعه تمام زوایای این رویداد ارزشمند است.

امام جمعه شهرستان کلیبر به بزرگی و اهمیت نعمت بعث در نزد باری تعالی اشاره نمود و تصریح کرد: بعثت رسول الله(صلی الله علیه و آله) محک و میزان سنجش اعمال انسان‌هایی است که آن را درک نموده‌اند؛ چرا که این نعمت بسیار والاتر از دیگر موهبت‌های الهی است.

حجت الاسلام متقی‌فر ضمن تأکید بر این که بعثت برجسته ترین هدیه آسمانی است، تلاوت قرآن را مایه تسکین و آرامش انسان دانست و خاطرنشان کرد: تلاوت آیات الهی سرمنشأ تعلیم و تزکیه نفس و انس با قرآن سرلوحه تمام برنامه‌های اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است.

وی ضمن ترسیم ویژگی های دوران جاهلیت و پیش از بعثت، با بیان این که بدترین و زشت‌ترین بداخلاقی‌ها در آن دوران روی می‌داد، یادآور شد: عالم دینی در کنار فراگیری آموزه‌های الهی و تقویت تزکیه ضمن نجات خویش باید مایه نجات اطرافیان و دیگر انسان‌ها باشد.

حجت الاسلام متقی فر با بیان این که نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) با سنگین ترین هجمه‌های تهدیدی و تحریمی مواجه بودند، اظهار داشت: بهره گیری از ظرفیت ها و امکانات زمان معاصر که مردم خود از حضور مبلغان دینی استقبال نموده، نامه های بیشماری برای دعوت از علما ارسال می کند، بسیار حائز اهمیت بوده، باید قدردان این موهبت الهی باشیم.

امام جمعه کلیبر در ادامه به ظرفیت‌های با برکت منطقه کلیبر و خدافرین اشاره نمود و اذعان داشت: اگر مبلغان دینی با انگیزه‌های دینی و جوهره پاک طلبگی وارد حوزه تبلیغ دین باشند، قطعا ذات مقدس الهی خود پشتیبان و حامی ایشان خواهد بود.

حجت الاسلام متقی‌فر در پایان سخنان خود بر حضور هرچه بیشتر طلاب و فضلا در شهرستان و تقویت بنیه های تبلیغی منطقه تاکید ورزید و با تاکید بر این که مبلغان؛ مجاهدان فی سبیل الله در جبهه تقویت دین و تبیین مبانی الهی در جامعه بشری هستند، اظهار داشت: دفتر امام جمعه شهرستان همواره خود را خادم طلاب و علما و حامی مبلغان دینی در نشر پیام خداوند متعال می‌داند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha