چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 948149
۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
مدیرحوزه علمیه فارس

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان فارس در ادامه سلسه مباحث تفسیر نهج البلاغه به تبیین حقوق والدین بر گردن فرزندان پرداخت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین محمد استوارمیمندی، در ادامه سلسله مباحث نهج البلاغه که در مسجد روح الله معالی آباد برگزار شد، با اشاره به اینکه در آستانه شهادت امام موسی بن جعفر هستیم، اظهار کرد: به فرزندان آن امام بزرگوار تسلیت عرض می کنیم.

وی در ادامه با تصریح به اینکه خداوند میان اصناف مختلف انسان ها حقوقی قرار داده که آنان را ملزم به رعایت کرده است، اضافه کرد: جایگاه ها نیز بر همین مبنا تعریف شده است، یکی از ارتباطاتی که در قرآن کریم و روایات به آن تاکید شده است ارتباط میان فرزندان و والدین است.

مدیر حوزه علمیه استان فارس با تاکید بر روابط میان والدین و فرزندان عنوان کرد: آنچه می تواند رعایت آن موجب برکت در زندگی شود رابطه حسنه میان فرزند و پدر و مادر است، اگر کسی عاق پدر و مادر شود دچار مشکلات فراوانی خواهد شد، در حکمت 399 نهج البلاغه حضرت امیرالمومنین(ع) به حقوق میان فرزندان و والدین اشاره می کند.

وی با بیان اینکه حضرت امیرالمؤمنین(ع) در حکمت 399 به سه مورد از روابط میان والدین و فرزندان اشاره می کند، خاطرنشان کرد: حضرت در این حکمت می فرماید برای فرزند برگردن پدر و مادر حقی است برای پدر و مادر بر گردن بچه ها نیز حقی است، آنچه حق پدر و مادر بر گردن فرزندان است این است که فرزندان در هر کاری از پدر و مادر اطاعت کنند مگر در جایی که پدر و مادر امر به معصیت خداوند می کند.

عضو شورای حوزه علمیه فارس افزود: خداوند نافرمانی از پدر و مادر را نمی پسندد، خداوند در آیه 15 سوره لقمان می فرماید اگر پدر و مادر تلاش کردند که شما را در عرصه شرک وارد کنند از آنان اطاعت نکن، البته در همان جایی که پدر و مادر امر به شرک می کنند خداوند می فرماید با آنان برخورد خوب کنید و حریم آنان را نشکنید.

وی به حق پدر و مادر بر گردن فرزندان در کلام امیرالمومنین(ع) اشاره و بیان کرد: امروز به دلایل تربیت های غلط و آموزش ها و فیلم های نامناسب مشاهده می کنیم که حرمت پدر و مادرها نگاه داشته نمی شود، امروز حالت طلبکاری از پدر و مادر ها زیاد شده است، در بسیاری از خانواده ها مشاهده می کنیم که چارچوب ها شکسته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین استوار تصریح کرد: باید در مقابل پدر و مادر تواضع و فروتنی داشته باشیم، همانطور که خداوند در قرآن کریم نیز اینگونه می فرماید، باید برای پدر و مادر دعا کنیم، آیات متعددی در قرآن کریم که نسبت به پدر و مادر خداوند توجه داده است که مراقب باشید به پدر و مادر خود بی احترامی نکنید.

وی ابراز کرد: بخشی از برکت در زندگی به احترام پدر و مادر بر می گردد، در روایات یکی از حقوق والدین این است که به نام کوچک او را صدا نزنیم، متاسفانه در برخی خانواده ها رسم شده پدر را در خانه به نام کوچک صدا می زنند، این کار موجب تنزل جایگاه پدر می شود.

مدیر حوزه علمیه فارس عنوان کرد: در راه رفتن جلوی پدر حرکت نکنید، به ویژه در هنگامی که انسان به مقام و منصبی می رسد، همچنین در مجلس باید اول پدر بنشیند بعد فرزند؛ نباید کاری کرد که پدر مورد اتهام و لعن قرار گیرد، فرزند نباید در عصبانیت به پدر واکنش نشان دهد، یکی دیگر از حقوقی که بر گردن فرزند است تشکر و قدردانی از پدر و مادر است.

وی خاطرنشان کرد: امروز متاسفانه در تربیت غلط فرزند به جای زبان شکر زبان نق زنی پیدا کرده است.

عضو شورای حوزه علمیه فارس، حقوق بچه ها بر گردن پدر و مادر را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: نخست از آن حقوق گذاشتن نام نیکو بر فرزند است که اگر رعایت نشود در آن دنیا فرزند می تواند از آنان شکایت کند، متاسفانه امروز این رسم منسوخ شده است، اصدق اسامی، اسم هایی هستند که با عبد آغاز می شوند و احسن اسماء اسامی هستند که نام پیامبر و ائمه است، برخی از اسامی با فرهنگ دینی و ملی ما سازگاری ندارد، باید اسامی به طوری باشد که باعث سرافکندی فرزند نشود، حق دوم فرزندان تربیت است.

وی با تاکید بر اینکه محور تربیت فرزند در خانه مادر است، اضافه کرد: برخی در صدد تأمین مباحث مالی فرزندان هستند، از این رو باید فرزند را در مسیر آداب نیکو قرار داد، سومین مورد حقوق فرزندان که بر گردن پدر و مادر است تعلیم قرآن کریم است، امروز برخی خانواده ها دغدغه هایی مانند فرستادن بچه ها به کلاس نقاشی، موسیقی و زبان دارند، اما اهتمامی به تعلیم قرآن فرزندان خود ندارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha