پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام علی قنواتی - مدرسه معصومیه

حوزه/ سند کارویژه‌های روحانیت بر اساس شاخص مقایسات زوجی و بر اساس اندیشه‌های امامین انقلاب و الزامات فارغ التحصیلی دانشگاه در قالب ۲۳ کارویژه جمع‌بندی و رتبه‌بندی‌ها آن صورت گرفته چشم انداز و بیانیه مدرسه علمیه معصومیه طراحی و مسیرهای برنامه ریزی برای طلاب فارغ التحصیل دانشگاه صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علی قنواتی در دیدار با مدیر حوزه های علمیه، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی این مدرسه علمیه، به حضور مدرسه علمیه معصومیه در کارگروه مدیران مدارس علمیه برای بررسی کارویژه روحانیت اشاره نمود و اذعان داشت: در این کارگروه مقرر شد تا اساتیدی از حوزه تحت عنوان گروه خبرگان و مشاوران شکل گرفته، کمیته‌ای تحت عنوان کمیته راهبر، فرایند کار را بررسی نماید.

مدیر مدرسه علمیه معصومیه گزارشی از پیشینه طرح ارائه نمود و اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب با برطرف شدن موانع حضور فارغ التحصیلان دانشگاهی در حوزه‌های علمیه، سال‌ها بعد طرحی آماده و علی رغم پیگیری‌های مکرر اراده جدی نسبت به چنین اتفاقی مشاهده نشد.

وی با بیان این که آیت الله اعرافی پس از در دست گرفتن سکان مدیریت حوزه‌های علمیه، یکی از نخستین مطالبات خود را عملیاتی سازی طرح مطرح نمود، اظهار داشت: از بهمن ماه سال گذشته جلسات مشترکی با دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی حوزه‌های علمیه رقم خورده است و این فرایند به کل جدی آغاز به کار کرد.

حجت الاسلام والمسلمین قنواتی تشکیل تیم متخصص برای تحلیل اسناد بالادستی را از مراحل آغازین این طرح عنوان کرد و ابراز داشت: از مهر ماه سال جاری گروهی از مشاورین و خبرگان و اساتید جلسات منظمی را شکل دادند و در فاز نخست ۱۳۰۰ نفر ساعت و در فاز دوم ۲۷۰۰ نفر ساعت ناظر به استانداردها و اسلوب های علمی اسناد بالادستی بررسی شد.

مدیر مدرسه علمیه معصومیه تصریح کرد: برای تدوین سند نیازمند معیار و شاخص بوده، کار مشترکی با دفتر مطالعات و برنامه حوزه آغاز و کارگروهی شکل گرفته تحقیقی در مورد الگوهای اسلامی برنامه ریزی راهبردی از ابتدا آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: سند کارویژه‌های روحانیت بر اساس شاخص مقایسات زوجی و بر اساس اندیشه‌های امامین انقلاب و الزامات فارغ التحصیلی دانشگاه در قالب ۲۳ کارویژه، جمع‌بندی و رتبه‌بندی‌های آن صورت گرفته چشم انداز و بیانیه مدرسه علمیه معصومیه طراحی و مسیرهای برنامه ریزی برای طلاب فارغ التحصیل دانشگاه صورت گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین قنواتی به برخی از اسناد بالادستی حوزه که در این طرح بررسی شده اشاره نمود و افزود: تحلیل نسبت خوبی از عوامل درونی و بیرونی اثرگذار احصا شده، راهبردهای متناسب با این برنامه ها انتخاب شدند.

وی با تاکید بر این که پیش نیازها و نیازمندی های علمی، آموزشی، پژوهشی، تهذیبی، مهارتی و بینشی برای هر یک از کارویژه‌ها بررسی شده است، خاطرنشان کرد: در این طرح همواره با تأکید بر نظامات و سنت‌های اصیل حوزه، دغدغه‌های تحولی مورد توجه رهبر معظم انقلاب پیگیری گردد.

مدیر مدرسه علمیه معصومیه بر اهمیت ثبت تاریخ شفاهی این کار اشاره نمود و یادآور شد: اراده مدیریت حوزه های علمیه برای عملیاتی سازی این طرح مهم نور امیدی برای تمام دغدغه مندان بود، تا طرحی ناظر به محتوا که خود در گرو توجه به الزاماتی است ارائه شد.

حجت الاسلام والمسلمین قنواتی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر این که عملیاتی سازی طرح ماموریت گرا و هدفمند نیازمند حمایت هدفمند است، خاطرنشان کرد: ساماندهی  ساختار متناسب با جریان طلاب فارغ التحصیل از دانشگاه یکی از الزامات پیش روست؛ نیاز است تا مدرسه علمیه معصومیه ناظر به طرح مربی محوری به عنوان مجتمع آموزش عالی حوزوی به فعالیت خود ادامه دهد.

۳۱۳/۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha