جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست بررسی ابعاد فلسفی

حوزه/ نشست علمی «بررسی روش های فلسفی، کلامی و فقهی حکیم حاج ملاهادی سبزواری (ره)» به مناسبت سالروز گرامیداشت عالم بزرگ جهان تشیع، حکیم حاج ملاهادی سبزواری (ره) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، نشست علمی با موضوع «بررسی روش های فلسفی، کلامی و فقهی حکیم حاج ملاهادی سبزواری (ره)» به مناسبت سالروز گرامیداشت عالم بزرگ جهان تشیع، حکیم حاج ملاهادی سبزواری (ره) در ادامه نشست های علمی و پژوهشی قرارگاه علوم عقلی حوزه علمیه خراسان با حضور حجت الاسلام والمسلمین وحید، استاد حوزه و دانشگاه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین وحید، ضمن اشاره به آیه ۲۶۹ سوره بقره، مبنی بر «یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَن یَشَاءُ وَمَن یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرًا کَثِیرًا وَمَا یَذَّکَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ» عنوان کرد: براساس این آیه، همه انسان ها استعداد پذیرش حکمت را ندارند و عملا به کسی که حکمت داده شود، خیر کثیر ارزانی شده است.

وی با بیان این که حکیم سبزواری از کسانی بود که خداوند متعال به او حکمت ارزانی داشت و روز هشتم اسفند در تقویم به نام بزرگداشت حکیم حاج ملاهادی سبزواری (ره) رقم خورده است، تصریح کرد: ایشان با این که در کودکی یتیم شد ولی مجسمه عملی از آموزه های حکمت و اخلاق بود به نحوی که حدوداً در سن ۲۷ سالگی، منظومه را تألیف کرد که به عنوان یک شاهکار شناخته می شود و یک دوره کامل آموزه های عمیق فلسفی را نیز به نظم درآورد تا هم دانش­پژوهان به فلسفه علاقه­مند شوند و هم در اذهان بهتر بماند.

استاد حوزه با بیان این که مکتب فلسفی ایشان، حکمت متعالیه بوده و منظومه را ناظر به اسفار ملاصدرا تألیف نموده اند، ابراز کرد: حکیم سبزواری به لحاظ فکری متعلق به مدرسه کلامی اصفهان است که در آن بخش زیادی از مهمترین عقاید فلسفی ایشان، در کلام مورد پذیرش قرار گرفته و به نحوی فهم و اثبات آموزه های اعتقادی و دفاع از آنها در برابر شبهات، سبک و سیاق دیگری یافته است. 

حجت الاسلام والمسلمین وحید با بیان این که ضرورت دارد تا دانش­پژوهان فلسفه و کلام اسلامی به آراء و اندیشه های کلامی حکیم سبزواری (ره) بپردازند، عنوان کرد: ایشان یکی از بزرگترین شارحان حکمت متعالیه است و با تکیه بر مبانی فلسفی، مخصوصا حکمت متعالیه در حوزه ادعیه وارد شده و به شرح دعای جوشن کبیر و دعای صباح پرداخته و در تقریر و تثبیت افکار ملاصدرا گام های بلندی را برداشته است.

وی با بیان این که حکیم در فقه هم بسیار عالی درخشیده­ و کتاب «شرح نبراس الهدی و ارجوزة فی الفقه» را تألیف نموده اند، تصریح کرد: حکیم حاج ملاهادی سبزواری(ره) در این کتاب اسرار احکام شرعی را به صورت منظوم آورده و در کتاب دیگری به شرح و توضیح این اشعار پرداخته است.

حجت الاسلام والمسلمین وحید، حکیم حاج ملاهادی سبزواری (ره) را به عنوان یک شخصیت برجسته در زمینه های مختلف علمی، عبادی، اخلاقی و... قرن سیزده معرفی نموده و شهرستان سبزوار بعنوان دیار سربداران را مفتخر به وجود چنین شخصیتی دانست و از طلاب خواست تا از سیره ایشان الگو بگیرند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سیدسیناموسوی IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    0 0
    سؤالات شرعی نمایش داده شود