جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی سعیدی - رئیس دفتر عقیدتی و سیاسی فرمانده کل قوا

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین سعیدی گفت: در ۵۰ یا ۱۰۰ سال آینده سؤال این است که روحانیت در دفاع مقدس چه نقشی داشته؟ نقش روحانیت در دفاع مقدس بسیار پر رنگ بود و قریب به ۴ هزار نفر شهید شدند و تعداد زیادی مجروح و جانباز و آزاده. حوزه های علمیه خاطرات روحانیونی که در جبهه حضور داشتند را به عنوان میراث آینده ثبت و ضبط کنند.

خبرگزاری «حوزه» - تهران / روز ۲۰ اسفند به مناسبت نخستین حضور آیت الله العظمی امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع راهیان نور و بزرگداشت یاد شهیدان جنگ تحمیلی، با عنوان روز ملی راهیان نور نامگذاری و در تقویم ثبت گردیده است.

حجت الاسلام و المسلمین علی سعیدی شاهرودی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به ارزش کاروان‌های راهیان نور، اظهار داشت: پدیده راهیان نور یکی از ابتکارات بسیار ارزشمند جمهوری اسلامی ایران بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه ای (مدظله العالی) نیز بر روی آن بسیار عنایت و تأکید داشتند؛ اصولاً حفظ آثار و دستاوردهای جنگ در کشورها و در امت‌ها بسیار حائز اهمیت است.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا تصریح کرد: اهمیت حفظ آثار و دستاوردهای جنگ به این جهت است که نسلی در دفاع از کشور و میهن و نظام خود حضور پیدا می‌کنند و ارزشهایی را می‌آفرینند؛ قطعاً نسل‌های بعدی باید با آن ارزشها آشنا شوند و به افتخاراتی که مردم‌شان و جوانانشان و نیروهای مسلح آنان در آن دوره انجام دادند، پی ببرند و تجربه بیاموزند و درس بگیرند و مسیر آنها را طی کنند تا بتوانند با این افتخارات کشورشان حفظ کنند و خود آنها هم بتوانند افتخاراتی را بیافرینند.

وی افزود: هنوز برای بسیاری از جنگ‌ها در کشورهایی که اتفاقات خوبی افتاده است، فیلم و سریال می‌سازند و در برخی از کشورها مانند کره شمالی خیلی برجسته جنگ کره با آمریکا را به تصویر کشیدند و انواع و اقسام هنرها را به کار بردند برای اینکه از کودکان دبستانی تا دانشگاهیان با افتخارات گذشته آشنا شوند.

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی خاطرنشان کرد: دوران «دفاع مقدس» واقعاً یکی از مقدس‌ترین نبردهای تاریخ بود، زیرا در جهت دفاع از کیان انقلاب و اسلام و وطن اسلامی و سرزمین ایران انجام شد؛ این قداست و قدسی بودن نبرد را به منصه ظهور می‌رساند.

وی افزود: خداوند متعال از مجاهدین فی سبیل الله و جهادگران در کنار پیامبر اکرم (ص) بسیار تعریف می‌کند و آنان را برجسته می‌کند و بنابراین آن نبردها نبردهای قدسی بود و قرآن کریم هم ۳ مرحله از نبردها را ذکر می‌کند، یک مرحله نبرد با تجهیزات مادی است که می‌فرماید «وَ اَعِدّوا لَهُم مَااستَطَعتُم مِن قُوَّة»، مرحله دیگر مرحله نرم افزاری است که می‌فرماید «إِن یَکُن مِنکُم عِشرونَ صابِرونَ یَغلِبوا مِائَتَینِ»، اگر ۳ عنصر «امام»، «بصیرت» و «صبر» در شما باشد، توان شما یک به ۱۰ می‌شود؛ مرحله سوم فوق نرم افزاری است که می‌فرماید «بَلی إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا»؛ اگر میزان صبر و تقوا شما و پایداری و بردباری و پرهیزگاری شما افزون شد در ادامه برای شما «یُمْدِدْکُمْ رَبُّکُمْ بِخَمْسَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِکَةِ مُسَوِّمِینَ» رخ می‌دهد و خداوند انسان را از امداد غیبی بهره‌مند می‌کند و ما این امدادها را در جبهه حق علیه باطل مکرراً مشاهده کرده و شاهد بودیم و مهم‌ترین مدد الهی این بود که یک نبرد بدون امکانات و تجهیزات مناسب در برابر ۲ ابر قدرت توانست آنها را به شکست وادار کند.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: حفظ آثار دفاع مقدس از هر طرق ممکن از اوجب واجبات است، از طریق تولید فیلم سریال، ثبت خاطرات و شیوه‌های مختلف. حضرت آقا نیز بسیار بر روی خاطرات دوران دفاع مقدس عنایت دارند و خودشان مطالعه می‌فرمایند و تقریظ می‌زنند؛ یکی از راهکارهای بسیار مؤثر و تأثیرگذار همین راهیان نور است. کسانی که سن آنها به دفاع مقدس اقتضا نمی‌کند، با حضور در این مناطق حال و هوای دیگری پیدا می‌کنند و با این شهدا انس می‌گیرند.

وی افزود: حرکت راهیان نور حرکت بسیار خوب و ارزشمند بوده و هست و باید تداوم پیدا کند و یکی از راه‌های تأثیرگذار و کاربردی حضور نسل سوم و چهارم در این میادین افتخارآفرین است که یادمانهایی هم درست شده و گروه گروه از نسل‌های مختلف به یادمان‌ها می‌روند و حماسه‌ای که برادران و پدران و فرزندان این مرز و بوم آفرینده را به آن افتخار می‌کنند و قطعاً در رفتار و نگرش آنها تأثیر گذار است و به خودشان می آیند که آنها جان خود را فدا کردند و ما هم هرچه در توان داریم در جهت حفظ این آرمانها کوشا باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی با اشاره به شرایط کرونایی کشور و لزوم حفظ دستاوردهای دفاع مقدس به هر طریق ممکن و توصیه به حوزه‌های علمیه برای حفظ آثار و دستاوردهای روحانیون، گفت: آنچه مهم است اینکه به موازات حرکت دستگاه‌های مسئول مانند نمایندگی ولی فقیه در سپاه، سازمان‌های عقیدتی سیاسی در ارتش و وزارت دفاع و ناجا و سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس و دیگر دستگاه‌هایی که به امر نشر آثار می‌پردازند؛ در حوزه‌های علمیه نیز طلاب خوش فکر و خوش ذوق در این عرصه وارد شوند و با ذکاوت، هنرمندی و هوشمندی‌ها در ثبت خاطرات و نسبت به ترویج ارزشهایی که روحانیت در دفاع مقدس داشته تلاش کنند.

وی ادامه داد: در ۵۰ یا ۱۰۰ سال آینده سوال این است که روحانیت در دفاع مقدس چه نقشی داشته؟؛ نقش روحانیت در دفاع مقدس بسیار پر رنگ بود و قریب به ۴ هزار شهید شدند و تعداد زیادی مجروح و جانباز و آزاده. حوزه‌های علمیه خاطرات روحانیونی که در جبهه حضور داشتند را به عنوان میراث آینده ثبت و ضبط کنند.

گفت‌وگو از ناصر مؤمنیان

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha