شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حسن قاسمی

حوزه/ حجت الاسلام قاسمی با اشاره به فلسفه بعثت پیامبر(ص) و ارتباط آن با تربیت انسان، گفت: فقه تربیت اسلامی به عنوان رشته فقه مضاف از اهمیت مهمتری نسبت به سایر رشته ها برخوردار است و بقیه رشته های مضاف وقتی نتیجه بخش خواهند بود که این رشته به نتیجه برسد و مورد توجه واقع شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام حسن قاسمی در آیین رونمایی از «طراحی رشته فقه التربیه سطح چهار» که به همت موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران، در محل این موسسه و از طریق فضای مجازی برگزار شد، با بیان اینکه طلاب فقه تخصصی باید یکسری بایسته های علمی را مد نظر قرار بدهند، گفت: توجه به بایسته های علمی فقه تخصصی موحب تقویت طلاب در امر تحصیل، تحقیق و پژوهش خواهد شد.

وی افزود: درک صحیح از علم تربیت و فقه تربیت اسلامی برای طلاب این رشته ها ضروری است، زیرا مقوله تعلیم و تربیت از مقولاتی است که در همه نظام ها و حکومت ها حائز اهمیت است. البته هر کدام مبانی و دیدگاه های خود را دارند، اما اصل این مقوله در همه اینها پذیرفته شده است.

استاد معین موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) بیان داشت: طلاب رشته های تخصصی باید انتظاری که دین مبین اسلام از تربیت یک انسان دارد را متوجه باشند و طبق مبانی اسلامی قدم های تربیتی را بردارند.

وی با بیان اینکه همه در طول تربیت الهی قرار داریم، گفت: از همین رو است که پیامبر(ص) فرمود خدا مرا تربیت کرد و من علی(ع) را تربیت کردم و علی(ع) هم مومنین را تربیت می کند. بنا بر این وقتی ما مترقی ترین جهان بینی را داریم باید بتوانیم این را به بشریت ارائه و اثبات کنیم.

حجت الاسلام قاسمی با بیان اینکه در تربیت اسلامی هدایت بشر ایصال الی المطلوب است، ابراز داشت: در تربیت اسلامی، جهان بینی و معرفت شناسی ما خیلی عمیق است به طوری که ما قائل هستیم انسان با تربیت اسلامی می تواند به مقام جانشینی و خلیفه اللهی برسد.

وی تصریح کرد: فقه تربیت اسلامی به عنوان رشته فقه مضاف از اهمیت مهمتری نسبت به سایر رشته ها برخوردار است و بقیه رشته های مضاف وقتی نتیجه بخش خواهند بود که این رشته به نتیجه برسد و مورد توجه واقع شود.

حجت الاسلام قاسمی در پایان با اشاره به فلسفه بعثت پیامبر(ص) و ارتباط آن با تربیت انسان، خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) می فرماید «انی بعثت لاتمّم مکارم الاخلاق» یعنی من آمده ام اخلاق های برتر را به سرانجام و نهایت برسانم. و همه ما مخاطب این بیان پیامبر(ص) هستیم زیرا هدف همه انبیاء این بود که مردم را به هدایت حقیقی برسانند و آن ها را از ظلمت خارج کرده و به سمت نور و رشد و کمال انسانی برسانند. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha