پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
محبت

حوزه/ روان‌شناس و مشاوره خانواده با بیان این‌که در تاروپود سبک‌های تربیتی دیدگاه‌های سنتی وجود دارد، گفت: انسان‌ها در همه زمان‌ها به مهر و محبت نیاز دارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه،ریحانه رمضانی در نشست علمی که با موضوع نقش والدین در تربیت فرزندان در گذار از خانواده سنتی به مدرنیته و به همت مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم به‌صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت:

دررابطه‌با تربیت فرزند و سبک‌های فرزندپروری با نگاه اینکه درگذشته در فرهنگ ایران به چه صورت بوده و چه تغییری کرده و الان در حال حاضر ما به کجا رسیده‌ایم و غالب سبک فرزندپروری در جامعه ما به چه شکل هست صحبت می‌کنیم .

وی ادامه داد: خیلی وقت‌ها علت این سبک سهل‌گیری می‌تواند ناشی از ذهنیت‌ها و طرح‌واره‌ای خود پدر ومادرها باشد، گاهی افرادی که والدین سخت‌گیر داشتند خودشان سهل گیر می‌شوند گاهی هم برعکس والدین در کودکی به‌قدری تحت تأثیر بایدونبایدها بودن به‌محض اینکه خودشان والد می‌شوند می‌خواهند عقده‌های دوران کودکی را روی فرزندان انجام بدهند.

رمضانی افزود: خانواده‌های سخت‌گیر وقتی تنبیهات بدنی روی بچه‌ها انجام می‌دهند این‌که ما خودمان به همین سبک تربیت شدیم می‌خواهیم بچه‌ها را به همان سبک تربیت کنیم .

وی بیان داشت: والدین گاهی با وعده‌ووعید سطح انتظارات بچه‌ها را بالا می‌برند، در خانواده‌های سهل گیر که به‌اشتباه تصور می‌کنند مهربانی می‌کنند بلکه به فرزندان خیانت می‌کنند.

وی در ادامه بیان داشت: درصورتی‌که کلمه مادر در تمام دنیا به عشق و مهرورزی معروف است، نیاز به مادر در هر سنی لازم است و انسان نیاز به نوازش مادر حتی نوازش روحی را دارد مادر یک ملجأ امید است.

رمضانی افزود: یک دیدگاه درستی که ایرانیان به آن بسیار معتقد هستند، دعای مادر هست راهگشا است، هرکسی با هر آیینی به این قضیه خیلی اعتقاد دارد به‌خاطر پیوند عاطفی که بین مادر و فرزند اتفاق می‌افتد به این قضیه اعتقاد زیادی است که مادر با دعاکردن انرژی‌های زیادی را سمت انسان روانه می‌کند اشتباه‌ترین و دم‌دستی‌ترین روش تربیتی این است که کم گذاشتن از احساسی که بچه‌ها بسیار به آن نیاز دارند، مثال اگر این کار و کردی دوست دارم و چقدر مراجعینی هستند که در سن جوانی میان و اینها دچار محرومیت عاطفی شده‌اند،

وی بیان داشت: طرح‌واره، بنیادی‌ترین باورهای ما که ریشه در کودکی دارد که نسبت به خودمان و اطرافیان خودمان داریم که اینها در روان ما شکل‌گرفته‌اند.

انسان‌ها در همه زمان‌ها به مهرو محبت نیاز دارند

 روان‌شناس و مشاوره خانواده تأکید کرد: بحث مهرو محبت از زمانی که بچه‌ها به دنیا می‌آیند تا زمانی که از دنیا می‌روند به آن نیاز دارند، پس دوست داشتن نیاز فطری کودک است و اگر ما این نیاز فطری و بگیریم از بچه‌ها باعث می‌شود و در آینده دچار تله محرومیت عاطفی بشود به دیگران درست اعتماد نکند و یا شرطی بشود. محبتش را نسبت به دیگران نمی‌تواند ابراز کند.

وی تربیت کودکان را موردتوجه قرارداد و تصریح کرد: وقتی ما خودمان دیر می‌خوابیم نباید انتظار داشته باشیم بچه‌ها زود بخوابند، نوجوانان که یک شبه به این سن نرسیده‌اند چندین سال با ما زندگی می‌کنند و مجموعه عادت‌های ما را می‌بینند.

رمضانی بیان داشت: تکنولوژی هم مهم است اما عادت‌های رفتاری والدین نقش زیادی در فرزندان به جا می‌گذارد.

وی ادامه داد: بچه‌ها از همان ابتدا قدرت تصمیم‌گیری دارند ما نباید بعضی شرایط را برای بچه‌ها فراهم کنیم مثلاً لباسی که برای فصل زمستان نیست را در کمد قرار ندهیم یا مناسب فصل لباس برایش بچینیم.

در تاروپود سبک‌های تربیتی دیدگاه‌های سنتی وجود دارد

روان‌شناس و مشاوره خانواده افزود: در تاروپود سبک‌های تربیتی دیدگاه‌های سنتی وجود دارد وقتی از مدرنیته حرف می‌زنیم منظورمان فرهنگ است.

وی تأکید کرد: زمانی که بچه در سنین پایین کار اشتباهی انجام داده به‌هیچ‌عنوان جمله دوستت ندارم را به کار نبریم مخصوصاً در دوره پادشاهی و یا هفت سال اول در عوض ما در مقابل پرخاشگری و کار اشتباه فرزندمان همان لحظه یک جمله مثبت به او بدهیم که عزیزم من خیلی دوستت دارم اما این رفتارت درست نبود یعنی انتقادی که داریم دقیقاً به رفتار مشخص باشد.

رمضانی بیان داشت: متأسفانه نگاه به سنت یک نگاه عقب‌ماندگی است. وقتی سنت را بر اساس زمان بررسی کنیم وقتی می‌گوییم سنت تصور می‌کنیم برای ۱۰۰ سال پیش هست درصورتی‌که سنت به مفهوم اصالت اشاره دارد و به زمان نیست و ما در هر زمان می‌توانیم قائل به سنت باشیم

 وی بیان داشت: ما یکسری کهن الگوها داریم جدا از زندگی‌های فردی وقتی می‌گوییم شب یلدا تداعی‌کننده بلندترین شب سال است و برای هرکسی شب یلدا یعنی دورهمی‌ها و جشن‌ها یا وقتی می‌گوییم عید نوروز برای همه افراد تداعی‌کننده خاطرات خوش است.

روان‌شناس و مشاوره خانواده تأکید کرد: ما یکسری کهن الگوها در سبک‌های فرزندپروری داریم که یکی از آن‌ها پدرسالاری است بایدهایی که یک پدر مشخص می‌کند که در صورت تخطی ممکن دچار محرومیت عاطفی و محرومیت از ارث شویم.

وی ابراز داشت: در خانواده پدر سالانه یک نکته مهم این بود که احترام به والدین زیاد بود، سالمندان نیاز به توجه دارند خانه سالمندان برای افرادی است که نیاز به مراقبت خاص دارند متأسفانه افراد تغییر ذائقه دادند و فرزندان گاهی اولین گزینه در ذهنشان خانه سالمندان یا پرستار است درحالی‌که در جامعه احترام و حفظ حرمت به والدین حتی در سالمندی باید به یک ارزش تبدیل شود.

رمضانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان داشت: از ویژگی‌های مثبت مدرنیته افزایش آگاهی است که درگذشته نبود و علاوه‌برآن کهن الگوی بسیار نادرست در جامعه رجوع نکردن به کارشناس و مشاور است ما در مورد بیماری‌های جسمی اگر یک عطسه کنیم خیلی زود بررسی می‌کنیم اما در مورد مسائل روان‌شناختی سهل‌انگاری زیاده ریزه‌کاری‌های تربیت بسیار مهم است.

وی ادامه داد: کار مفید زندگی مدرنیته این است که با آگاهی جلوی آسیب‌هایی را بگیریم که شاهد خانواده‌های ازهم‌گسیخته نباشیم و جای تأسف دارد که کرونا باید به وجود بیاید تا ما قدر همه و بیشتر بدانیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha