جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام عالم زاده نوری

حوزه/ دو نوع سبک مدیریتی و تربیتی اِعمال می شود، سبک و مدل قانون گرای غیرمنعطف و سبک معرفت گرای آزاد، که هر کدام استدلال و تحلیل هایی دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه از یزد، حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری، معاون تهذیب حوزه های علمیه کشور در نشست مدیران و معاونان تهذیب مدارس حوزه های علمیه کشور به بیان دو نوع سبک مدیریتی و تربیتی پرداخت و اظهار داشت: دو نوع سبک مدیریتی و تربیتی اِعمال می شود، سبک و مدل قانون گرای غیرمنعطف و سبک معرفت گرای آزاد، که هر کدام استدلال و تحلیل هایی دارند.

وی ادامه داد: در سبک مدیریتی قانون گرا، فرد با سخت گیری و الزام مجبور به درس خواندن و فعالیت می شود و معتقد هستند اگه اجبار و الزام در کار نباشد، انسان رها شده و دچار سستی و تنبلی در کارها می شود و همچنین انسان در شرایط سخت و دشواری ها رشد کرده و ظرفیت هایش شکوفا و نمایان می شود، بنابراین جهت استفاده از وقت و زمان و عدم اتلاف عمر و سرمایه ها و شکوفا شدن ظرفیت ها، باید با اجبار و الزام افراد را به انجام امور و تکالیف وادار نمود.

معاون تهذیب حوزه های علمیه به دومین سبک مدیریتی و تربیتی اشاره کرد و ادامه داد: در سبک معرفت گرا، زور و اجبار وجود نداشته و فرد باید با شناخت و آگاهی های لازم به امور پرداخته و آن ها را انجام بدهد و معتقدند انجام امور با زور و اجبار ارزشی ندارد و اینکه نهایت چند سال می توان فرد را به انجام کاری الزام کرد، ولی بعد دچار عقده شده و دیگر آن کار را انجام نخواهد داد. ضمنا تربیت با الزام و اجبار حاصل نخواهد شد بلکه با معرفت، با ایجاد آگاهی و با اختیار حاصل می شود.  

وی با اشاره به دیگر ادله قائلین سبک معرفت گرا، افزود: تغییر و تحول ایجاد کردن چهار نوع است: اول، تحول در جمادات مانند سنگ و چوب که بدون اختیار و به صورت اجبار می باشد. دوم، تحول در گیاهان که اراده فرد محقق نشده و آن چیزی که ما می خواهیم اتفاق نمی افتد بلکه آن چیزی می شود که هست و ظرفیتش را دارد. سوم، تحول در حیوانات که با شرطی سازی و محرکِ پاسخ ایجاد می شود و حیوان را مجبور به کاری می کنند. چهارم، تحول در انسان، که با معرفت و ایجاد آگاهی و تقویت قوه عاقله اش او را به انجام کاری هدایت می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده با بیان اینکه تا حدودی ادله هر دو گروه درست است، گفت: می تواند به چند صورت هر دو سبک را باهم تلفیق کرد هر چند که باز نیز مشکلاتی وجود خواهد داشت. مورد اول، بین مخاطبین تفکیک کرد و برای بعضی از افراد از سبک مدیریتی قانون گرا و برای بعضی از سبک مدیریتی معرفت گرا استفاده کرد. مورد دوم، بین موضوع تفکیک ایجاد کرد یعنی در بعضی از موضوعات از جمله امور آموزشی از سبک مدیریتی قانون گرا و در بعضی از موضوعات از جمله امور تهذیبی از سبک مدیریتی معرفت گرا استفاده کرد. مورد سوم، جمع طولی و ترتُبی است یعنی در چند سال اول از سبک مدیریتی قانون گرا استفاده نمود تا شخصیت انسان شکل بگیرد و بعد از چند گذشت چند سال به تدریج از سبک مدیریتی معرفت گرا بهره برد.

در پایان مدیران و معاونان تهذیب مدارس حوزه علمیه استان یزد نظرات خود را در مورد این دو سبک مدیریتی و تربیتی مطرح کردند.   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha