پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 948680
۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
رضا نوری

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی گفت: شأن و جایگاه ائمه جمعه و ستادهای نماز جمعه به آن‌ها حق ورود به عرصه بیان مصداق در انتخابات را نمی‌دهد، چون جایگاه ائمه جمعه نشئت‌گرفته از جایگاه رهبری جامعه است و به همین دلیل حق ندارند در عرصه انتخابات وارد جداول جناحی و حزبی شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در شصت و سومین گردهمایی ائمه جمعه خراسان شمالی، با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، به تبیین رسالت ائمه جمعه و ستادهای نماز جمعه در این زمینه پرداخت.

وی افزود: باید امامان جمعه معیارهای مطروحه از سوی امامین انقلاب، شاخصه‌های اعلام‌شده در قانون اساسی و معیارهای دینی را برای مردم تبیین و تشریح کنند تا مردم خود متوجه شوند به چه کسی رأی دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در زمینهٔ دولت جوان حزب‌اللهی، باید معیارهای این دولت برای مردم بازگو و تبیین و فرمایشات رهبری در این زمینه تشریح شود.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی افزود: معیارهای دولت جوان حزب‌اللهی مواردی از قبیل انقلابی بودن، جهادی بودن، مردمی بودن، دور بودن از زندگی اشرافی، تخصص داشتن و ... است که همه این‌ها را باید برای مردم مطرح و تبیین کرد.

وی اظهار کرد: آخرین اقدام در فعالیت‌های پیش از انتخابات، بیان مصداق یا مصادیق است که ما ائمه جمعه حق ورود به آن را نداریم، درواقع شأن و جایگاه ائمه جمعه و ستادهای نماز جمعه به آن‌ها حق ورود به این عرصه را نمی‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: البته روحانیان دیگر به‌جز ائمه جمعه می‌توانند در این زمینه ورود کنند؛ اما چون جایگاه ائمه جمعه نشئت‌گرفته از جایگاه رهبری جامعه است، امامان جمعه حق ندارند در عرصه انتخابات وارد جداول جناحی و حزبی شوند.

وی افزود: به همین دلیل نه امام راحل و نه مقام معظم رهبری هیچ‌وقت خود را به سطح جناح‌ها تنزل نداده و توصیه همیشگی آن‌ها نیز این بوده که ائمه جمعه و نمایندگان ولی‌فقیه خود را به سطح این جداول تنزل ندهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری با بیان اینکه بر همین مبنا روسای ستادهای نماز جمعه هم حق ورود به این عرصه را ندارند، تصریح کرد: درواقع از کلیت نماز جمعه اعم از امام و خادمین و روسای ستادها کسی حق ندارد با استفاده از این مجموعه، برای فرد و جناح و گروه خاصی تبلیغ کند.

وی با اشاره به اینکه در این راستا کسی که در معرض کاندیداتوری است یا کاندیدا شده، حق سخنرانی پیش از خطبه‌ها را نیز ندارد، گفت: کسانی که در مجموعه ستاد هستند اگر قرار است نامزد انتخابات شوند باید از ستاد نماز جمعه خداحافظی کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری افزود: باید ائمه جمعه و ستادهای نماز جمعه به‌عنوان مجموعه‌ای کاملاً بی‌طرف، با رویکرد پدرانه و فراتر از همه احزاب و اشخاص، درزمینهٔ انتخابات نقش هدایتی و راهبری داشته، معیارها را مطرح کرده و دولت جوان حزب‌اللهی را برای مردم تشریح و تبیین کنند.

وی تصریح کرد: ائمه جمعه و روسای ستادها حتی به‌صورت غیرعلنی هم حق ندارند فعالیت انتخاباتی به معنای ورود به مصداق داشته باشند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی گفت: ائمه جمعه هم قانونا و شرعاً از ورود به مصادیق و حمایت از شخص خاص ممنوع هستند و هم عرفا مردم این‌گونه ورود را از ما نمی‌پذیرند؛ زیرا جایگاه امام‌جمعه را بالاتر از حزب و گروه تعریف می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری خطاب به ائمه جمعه، اظهار کرد: همه ما در زمینهٔ انتخابات موضع داریم، در روز انتخابات هم به فرد خاصی رأی می‌دهیم و در ذهن خود هم دوست داریم آن فرد رأی بیاورد؛ اما حق ابراز و بیان آن را در گفتار و رفتار و عمل خود نداریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha