جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام غلامی

حوزه/ رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا گفت: تمدن‌سازی راهی برای گسترش جهانی اسلام است و در صورتی که می‌خواهیم اسلام را فراگیر و جهانی کنیم، می توان گفت که مؤثرترین مسیر در تحقق این مهم، تمدن‌سازی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام رضا غلامی در سخنرانی مجازی خود در نشست تخصصی «ظرفیت‌های تمدن‌ساز انقلاب اسلامی» که چهارشنبه در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار و در آن کتاب «تمدن نوین اسلامی در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی» معرفی و بررسی شد، تمدن نوین اسلامی را ظهور و بروز فرآیندی پیشرفت‌های برجسته، هدفمند و سیستماتیک در یک یا چند جامعه بر اساس طرز تفکری روشن، معنادار و منضبط که جامعه را به مقصد موردنظر برساند، تعریف کرد.

وی با بیان اینکه اسلام گرایش تمدن‌سازی دارد و آن را زمینه‌ساز رشد و تعالی انسان ‌می‌داند، گفت: تمدن‌سازی راهی برای گسترش جهانی اسلام است و در صورتی که می‌خواهیم اسلام را فراگیر و جهانی کنیم، اگر نگوییم تنها راه، می توان گفت که مؤثرترین مسیر در تحقق این مهم، تمدن‌سازی است.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا همچنین تمدن‌سازی را مسیری برای رهایی از سلطه کفار و رسیدن به استقلال توصیف کرد و با تأکید بر اینکه تمدن نوین اسلامی متفاوت از تمدن تاریخی اسلام است، ابراز کرد: تمدن تاریخی اسلام یک سرمایه است و ما تکامل تاریخی را یک تکامل خطی فرض می‌کنیم.

حجت‌الاسلام غلامی در مورد اصل عینیت‌یافتگی در تمدن، توضیح داد: تمدن یک ایده یا مجموعه‌ای از ایده‌ها و نظریه‌ها نیست و هرچند ذخائر فکری خوبی داشته باشیم، نمی‌توانیم ادعا کنیم که صاحب تمدن هستیم، بلکه این ایده‌ها باید در جامعه عینیت پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه هر نوع پیشرفتی تمدن‌ساز نیست، گفت: پیشرفت باید مبتنی بر مدل مشخصی باشد و به شکل سیستماتیک خود را در جامعه نشان دهد و ابعاد و اضلاع جامعه، تحت تأثیر آن قرار گیرند.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا با بیان این که تمدن‌های قوی‌تر، قدرت تسرّی‌یابی و دست‌یابندگی بیشتری دارند، اظهار کرد: تمدن درونمایه و محتوا می‌خواهد و صرف اقدامات مادی و کالبدی به معنای متمدن شدن نیست. همچنین فرهنگ و تمدن یکی نیستند، اما هرگز نمی‌توان نقش فرهنگ را در تمدن‌ها نادیده گرفت.

حجت‌الاسلام غلامی افزود: هر تمدنی مقصد یا مقاصدی دارد که می‌تواند وجه تمایز آن با سایر تمدن‌ها باشد و تفاوت در مقاصد، در واقع ناشی از عقبه فکری و اندیشه‌ای تمدن‌هاست.

وی با اشاره به نقش فرهنگ تلاش و سخت‌کوشی در شکل‌گیری تمدن‌ها، گفت: این تنها عامل برای شکل‌گیری یک تمدن نیست و باید شرایط و مقتضیات عصری هم فراهم بوده و نیز، جامعه از یک رهبر و مرشد برخوردار باشد.

در این نشست تخصصی که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان و نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، کتاب «تمدن نوین اسلامی در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی» اثر حجت‌الاسلام روح‌الله سعیدی فاضل معرفی و بررسی شد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha