پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کتاب «تمدن نوین اسلامی در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی»

حوزه/ نشست تخصصی «ظرفیت‌های تمدن‌ساز انقلاب اسلامی» و معرفی و بررسی کتاب «تمدن نوین اسلامی در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی» که در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام روح‌الله سعیدی فاضل، مولف کتاب «تمدن نوین اسلامی در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی» در این نشست، یکی از یافته‌های کتاب خود را نسبت ویژه تمدن و پیشرفت در منظومه فکری رهبری دانست و گفت: وحی، خاستگاه تمدن‌سازی است و در نگاه رهبر معظم انقلاب، رسالت انبیاء الهی تمدن‌سازی بوده است.

وی افزود: در تمدن اسلامی، پیشرفت با محوریت قوانین اسلام است و رهبر معظم انقلاب پیشرفت همه‌جانبه در حوزه مادی و معنوی را تحت تمدن اسلامی ممکن می‌دانند و به همین دلیل الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را معرفی کرده‌اند.

این پژوهشگر حوزوی درباره دیدگاه‌های مختلف نسبت به کارکرد دین، توضیح داد: برخی معتقد به کارکرد منفی دین هستند، برخی کارکرد دین را موثر و حداقلی فرض می‌کنند، اما دیدگاه سوم، کارکرد مثبت و حداکثری به آن است.

حجت‌الاسلام سعیدی فاضل همچنین ضمن تبیین چهار دیدگاه مختلف نسبت به رابطه دین و تمدن که به ترتیب دین را خاستگاه تمدن، انسجام‌بخش عناصر تمدن، روح تمدن و یا یکی از عناصر تمدن می‌دانند، گفت: نظرات رهبر معظم انقلاب به دیدگاه اول نزدیک است و دین را خاستگاه تمدن می‌دانند.

وی با بیان اینکه قبلاً اثری جامع در حوزه بیانات رهبر معظم انقلاب نسبت به تمدن نوین اسلامی که استخراج و قاب‌بندی صحیحی داشته باشد، وجود نداشته است، عنوان کرد: بازخوانی اندیشه‌های معظم‌له جهت پی‌ریزی نقشه حرکت علمی، بازیابی عناصر تمدن در منظومه فکری ایشان و نسبت‌یابی این عناصر با هم و قرار گرفتن به عنوان منبع برای مجامع دانشگاهی و حوزوی، از دیگر اهداف این کتاب بوده است.

مولف کتاب «تمدن نوین اسلامی در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی» در تبیین مراحل تدوین کتاب با بیان اینکه در استخراج شبکه مفهومی و واژگانی رهبر معظم انقلاب، از سخنان محوری ایشان پیرامون الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تمدن نوین اسلامی استفاده شده است، گفت: یکی از مشکلاتی که در باب نگارش‌های پیرامون بیانات رهبر معظم انقلاب و تبیین دیدگاه‌های ایشان وجود دارد این است که قرائن کلامی قبل و بعد موضوع، مورد توجه قرار نمی‌گیرد، اما در این اثر سعی شده سیاق کلام رعایت شود.

وی افزود: ۶۰۹ فراز از بیانات رهبر معظم انقلاب از سال ۵۹ تاکنون در مورد تمدن اسلامی در این کتاب مورد استفاده قرار گرفته است، اما سخنان ایشان در این باب محدود به این بازه زمانی نبوده و پیش از انقلاب نیز در مورد الگوی جامعه‌پردازی دینی در قالب طرح کلی اندیشه اسلامی در مساجد مشهد مقدس سخنرانی داشته‌اند که نشان می‌دهد دغدغه ایشان محدود به دیروز و امروز نیست.

مشکلات پژوهشی در تدوین کتاب، امتیازات و کاستی‌ها و تشریح فصول و بخش‌های مختلف کتاب، از دیگر مباحثی بود که توسط مولف کتاب «تمدن نوین اسلامی در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی» در این نشست تخصصی تشریح شد.

لازم به ذکر است، کتاب «تمدن نوین اسلامی در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی» به همت انتشارات حوزه علمیه خراسان و در ۴ جلد چاپ شده است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha