جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دفاعیه

حوزه/ دانش آموخته موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان از پایان نامه خود با عنوان «رفع تعارضات اخلاقی در شرایط دشوار زندگی با تأکید بر منابع اسلامی» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، سعیده حمله داری طلبه رشته تفسیر و علوم قرآنی موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان از پایان نامه خود با عنوان «رفع تعارضات اخلاقی در شرایط دشوار زندگی با تأکید بر منابع اسلامی» با راهنمایی دکتر سید روح الله موسوی زاده و داوری حجت الاسلام اصغر هادی دفاع کرد.

حمله داری در دفاع از پایان نامه خود گفت: بروز ناهماهنگی در ارزش­های مورد قبول فرد و باورهای وی منجر به شکل گیری تعارض اخلاقی می­ گردد. اگر «وقوع سختی­ها» را از جمله عوامل موجد ناهماهنگی در ارزش­ و باورهای افراد، درنظرگیریم، غالب تعارضات، این­گونه نمود می­ یابد: " اگر کرامت انسان، امری ذاتی و خدادادی است چرا در شرایط سخت بیماری یا فقر، میزان آن کاهش می­ یابد؟ مگر خدا نگفته است من همراه صابرانم، پس چرا مرا در مصائب تنها گذاشته است؟ مگر خدا نمی­ گوید من برای موکلم کافی هستم، من بر خدا توکل کردم، اما خدا از بار سختی­های من نمی­ کاهد.

وی ادامه داد: "چنین تعارضات اخلاقی فراگیر در هنگام سختی­ها و شداید، ذهن غالب افراد را به خود مشغول می­ سازد و از آنجایی که پیامدهای ناشی از آن، تأثیر مستقیمی بر کاهش برقراری ارتباط فرد با خداوند و خویشتن خواهد گذاشت، ضرورت دیده شد در نوشتار پیش­رو برخی از این تعارضات را مورد بررسی، تبیین و تحلیل قرار داده تا با حل و رفع آنها به اصلی ­ترین هدف خود یعنی تحقق آرامش قدسی افراد نائل گردیم.

حمله داری گفت: این پژوهش کیفی از نوع توصیفی-اکتشافی-تحلیلی است و از روش کتابخانه­ای برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. یافته­ های تحقیق گویای آن است که در غالب موارد، اشکال اساسی به نحوه شکل­ گیری باورهای افراد پیرامون مفاهیم اخلاقی عزت نفس، صبر، توکل و دعا، بازمی­ گردد بنابراین، اصلاح و شکل­ گیری صحیح باورهای انسان پیرامون واژه ­های اخلاقی نقش مهمی در رفع و حل و عدم وقوع تعارضات ایفا می­ کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha