جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رهبر انقلاب

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

سپاه متولی اجرای دستور رهبر انقلاب برای سی سخت شد

سردار حسین سلامی در جمع مردم زلزله‌زده سی‌سخت با بیان اینکه توفیقی حاصل شد تا در جمع مردم نجیب، شریف و مومن شهرستان دنا، شهر سی‌سخت باشم، گفت: مردم سی‌سخت شب‌ها و روزهای سختی را طی یک ماه گذشته سپری کردند. فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: من فرستاده رهبر معظم انقلاب و سفیر ایشان به سوی این مردم عزیز هستم، دغدغه ایشان سرپناه مردم است.پیغام فرمودند برای نجات مردم و برای تامین سرپناه آنان تلاش و همه نیروی خود را به کار بگیرید. سردار سلامی با تبریک اعیاد شعبانیه خطاب به مردم سی‌سخت گفت: تا آخر در کنار شما هستیم حتی اگر دست‌هایمان قطع شود،مطمئن باشید شما را تنها نمی‌گذاریم این را از ابوالفضل(ع) آموخته‌ایم. وی با تبریک میلاد امام حسین(ع) افزود: اولین نکته اینکه بسیار خوشحال و مسرور و شادمانم که همدلی و احساس و عاطفه عمیق همه مسئولان استان و همکاران آنها موجب شد در این ماجرای سخت به خوبی عمل کنند، از آیت‌الله حسینی که تکیه‌گاه مردم این استان هستند و پشتوانه قدرتمند و اصلی برای حرکت درآوردن روحیه‌ها  جهت رفع مسائل مردم است از امام جمعه سی‌سخت که در کنار مردم بوده و ما را برای ادامه کمک‌رسانی تشویق می‌کردند تشکر می‌کنم. سردار سلامی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها دست به دست  خرابه‌های سی‌سخت را خواهیم ساخت خطاب به مردم گفت: نگران چیزی نباشید البته ابتدای هر مشکل، مصیبت و حادثه‌ای سختی‌هایی وجود دارد درک می‌کنیم ما هم‌ نگران هستیم و با شما عزیزان همدردیم، ان‌شاالله سال ۱۴۰۰ سال تحقق وعده‌هایی است که می‌دهیم. فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه  می‌مانیم و آوارهای سی‌سخت را برمی‌داریم، افزود: استان‌های دیگر را به کمک می‌آوریم با کمک  قرارگاه و بسیج سازندگی، بنیاد مسکن، نهادها و دستگاه‌ها، استانداری و فرمانداری، خیرین و همه دستگاه‌ها سی‌سخت را با هم خواهیم ساخت.

سازمان های اسلامی علم مخالفت با طرح بریتانیا را برافراشتند

به دنبال اعلام نام مسئول طرح موسوم به جلوگیری( Prevent )که دولت بریتانیا به بهانه مبارزه با افراط‌گرایی آن را مطرح کرده، ده‌ها سازمان اسلامی بریتانیا اعلام کردند که این طرح را بایکوت می‌کنند. روزنامه گاردین در گزارشی اعلام کرد: ۴۵۰ سازمان و شخصیت اسلامی از جمله ۳۵۰ مسجد و امام جماعت، که نماینده صدها هزار مسلمان در این کشور هستند تصمیم گرفته‌اند در اعتراض به انتخاب ویلیام شوکروس به عنوان مسئول اجرای این طرح آن را بایکوت کنند. شوکروس در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ رئیس سازمان خیریه‌های انگلیس بود و طی این مدت با خیریه‌های اسلامی این کشور رفتار تندی داشت. برنامه موسوم به Prevent که وزارت کشور انگلیس قصد اجرای آن را دارد به منظور ممانعت از مشارکت شهروندان این کشور در اعمال مربوط به تروریسم و کشف افراد دارای دیدگاه‌های افراطی طراحی شده است. در بیانیه این سازمان‌ها آمده است که شوکروس دشمنی خود با اسلام را ثابت کرده است و از چنین شخصی تنها انتظار خصومت با مسلمانان را داریم. در حال حاضرحدود  ۳ میلیون مسلمان در بریتانیا زندگی می‌کنند که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ به ۵,۵ میلیون نفر برسد.

ایران صرفا نماینده افتخاری در صلح مسکو داشت !

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان امروز، ۲۸ اسفندماه، طی سخنانی در نشست صلح مسکو گفت: ما خواهان تسریع روند مذاکرات و اعلام فوری آتش‌بس دایمی برای پایان دادن به خشونت هستیم. طرفین نیز در یک فضای متفاوت مذاکرات و بحث‌های خویش را آغاز کنند. به نمایندگی از دولت می‌کنم که ما آماده‌ایم تا با اقدام طالبان در هر سطح و درباره‌ تمامی مسائل و موضوعات مورد علاقه‌ طرفین بدون هیچ پیش‌شرطی مذاکره کنیم. وی افزود: همچنین تأکید می‌کنیم که جنگ راه‌حل نیست. گروه‌ها و جریان‌ها باید این اصل را در محاسبات خود در نظر داشته باشند. افغانستان امروز کشور سالیان قبل نیست و هیچ‌ گروه و جریانی نمی‌تواند با جنگ و زور اراده‌ خود را بر دیگران تحمیل کند. هیئت دولت به نمایندگی از نظام و با برخورداری از حمایت و پشتیبانی قاطع مردم در این مذاکرات حضور دارد و آماده‌ بحث پیرامون تمام موضوعات با گروه طالبان هستیم. عبدالله عبدالله تصریح کرد: مردم ما توقع داشتند با رهایی اسیران دو طرف و آغاز مذاکرات، جنگ در کشور متوقف می‌شود و خشونت‌ها کاهش یابد، اما متاسفانه برخلاف توقع مردم جنگ در سراسر کشور ادامه دارد، قتل‌های هدفمند و خشونت‌ها از غیرنظامیان و شهروندان مظلوم روزانه قربانی می‌گیرند. دولت ما به ادامه‌ مذاکرات و یافتن راه‌حل سیاسی جامع و قابل قبول برای تمام طرف‌ها با حفظ ارزش‌های اسلامی و ملی پایبند است. بر این اساس ما حمایت خود را از اجلاس مسکو و نشست ترکیه در باره‌ افغانستان اعلام می‌کنیم. وی اظهار کرد: جمهوری اسلامی افغانستان به راه‌حل سیاسی عادلانه، پایدار و قابل قبول بحران کشور برای همه طرف‌ها با حفظ حاکمیت ملی، استقلال، ارزش‌ها و اصول اسلامی ـ ملی، دستاوردهای سال‌های گذشته، به ویژه حقوق اساسی شهروندان، آزادی بیان و حقوق زنان و اصل تعیین سرنوشت سیاسی کشور به اساس اراده‌ مردم؛ یک فرد یک رأی و انتخابات آزاد، شفاف و سراسری باور کامل دارد. با درک این موضوع و فهم این مصلحت شرعی، ملی و بین‌المللی، «صلح» به خواست و اراده‌ جمعی ملت و مردم ما تبدیل شده است. مردم ما باور کامل دارند که صلح فریضه‌ و امر الهی است و در صلح خیر و مصلحت انسان‌ها نهفته است. رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در بخش دیگر از سخنان خود با تأکید بر اینکه دو طرف مذاکره‌کننده در برابر خداوند،‌ مردم،‌ کشورهای منطقه و جهان مسئولیت دارند بر ضرورت استفاده از فرصت‌های موجود برای دست‌یافتن به صلح و پایان جنگ تأکید کرد. وی گفت: ما از موضع‌گیری و فتوای قاطعانه علمای جهان اسلام و اتحادیه جهانی علمای مسلمان در مورد پایان جنگ در افغانستان و لزوم برقراری صلح استقبال می‌کنیم. رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در پایان سخنان خود ضمن قدردانی از همکاری‌های جامعه جهانی با کشورش گفت: «هنوز به ادامه کمک‌های شما نیاز داریم. امیدواریم همکاری جامعه جهانی با کشور ما در مرحله پسا صلح نیز ادامه یابد. ما باور داریم با دست‌یابی به صلح دیگر نیازی به حضور نیروهای خارجی در کشور دیده نمی‌شود. اما باید در همکاری با یکدیگر این شرایط و این زمینه را فراهم کنیم. امیدواریم با همکاری و حضور فعال در این مسیر، صلح و ثبات را به یک واقعیت ماندگار تبدیل کنیم. ما از اعلامیه مشترک اعضای ترویکای توسعه یافته در مورد برقراری صلح و تأکید بر قطعنامه ۲۵۱۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد استقبال می‌کنیم».

استنادات قرآنی بیانات رهبر انقلاب منتشر شد

سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۹ به خاطر تداوم شرایط کرونایی بیشتر به صورت غیرحضوری و پخش زنده تلویزیونی بود اما به مانند سال‌های پیش ایشان در پیام‌ها و بیانات‌شان به آیات متعددی از قرآن استناد کردند که در گزارشی به بررسی این استنادات قرآنی پرداخته شده است. بیشترین استنادات قرآنی رهبر معظم انقلاب، به لحاظ تعداد سوره و آیه، مربوط به سخنرانی نوروزی مورخ ۳ فروردین و سخنرانی به مناسبت عید مبعث مورخ ۲۱ اسفند به ترتیب با ۱۲ سوره و ۲۱ آیه بود. مجموع تعداد سوره‌ها و آیات استنادی نیز به ترتیب ۴۲ سوره و۱۲۱ آیه بود که در این میان سوره‌های «آل عمران» و «بقره» ۱۰ مرتبه و آیه «۱۱۲» سوره «انعام» و آیه «۱۲۸» سوره «توبه» با ۴ تکرار بیش از سایر سوره‌ها و آیات مورد استناد ایشان قرار گرفتند.

رهبر انقلاب از جانبازان قدردانی کردند

در سالروز ولادت با سعادت قمر بنی‌هاشم حضرت اباالفضل العباس علیه‌السلام و روز جانباز، هیئت‌هایی از طرف رهبر انقلاب اسلامی با حضور در منازل تعدادی از جانبازان سرافراز، از رشادت‌ها و فداکاری‌ها آنان تجلیل کردند. در تهران، حجج اسلام آقایان شکری، محسن قمی، محمدیان، حاج‌علی‌اکبری، محمد قمی و آقای اوحدی رئیس بنیاد شهید در منازل جانبازان حاضر شدند و ضمن کسب اطلاع از زندگی و شرایط آنان از مجاهدتهای این یادگاران دفاع مقدس و دفاع از حرم قدردانی کردند. همچنین نمایندگان ولی فقیه در مراکز استان‌ها و ائمه جمعه سراسر کشور نیز به نمایندگی از رهبر انقلاب اسلامی در منازل تعدادی از جانبازان سراسر کشور حضور یافتند و از این ایثارگران تجلیل کردند.

نخستین زن محجبه مسلمان رئیس جمهور تاتزانیا شد

پس از اعلام وفات«جان پومبه مگوفولی» رئیس جمهور تانزانیا در سن ۶۱ سالگی و در اثر سکته قلبی، «سامیه حسن سولوهو» معاون وی جانشین او خواهد شد. «حسن عباسی» سخنگوی حکومت  تانزانیا با انتشار مطلبی در توئیتر در این باره تصریح کرد: سولوهو امروز جمعه (۲۹ اسفندماه) ساعت ۱۰ وقت محلی ادای سوگند می‌کند. براساس قانون تانزانیا معاون رئیس جمهور ملزم است مدت باقیمانده از ریاست جمهوری مگوفولی تا سال ۲۰۲۵ را برعهده بگیرد. «سامیه حسن سولوهو» ۶۱ ساله در رشته مدیریت عمومی در دانشگاه منچستر انگلیس تحصیل کرده است. وی سال ۲۰۱۵ میلادی به عنوان معاون «جان پومبه مگوفولی» انتخاب شد. مگوفولی از روز ۲۷ فوریه در انظار عمومی ظاهر نشد و برخی گمانه زنی‌ها درباره ابتلای وی به ویروس کرونا مطرح شده بود. وی سرانجام در ۶ مارس به‌دلیل عارضه قلبی در بیمارستانی در دارالسلام بستری شد و  در همان بیمارستان درگذشت.

واکسن کرونا شرط مناسک حج شد

رسانه‌های عربستانی امروز جمعه (۲۹ اسفندماه) از اعلام شروط جدید برای حضور در مناسک حج ۲۰۲۱ خبر دادند. روزنامه عاجل به نقل از وزارت بهداشت عربستان نوشت: حجاجی که قصد حضور در مناسک حج را دارند، ملزم هستند یک هفته پیش از ورود به این کشور، دومین مرحله از واکسن کرونا را دریافت کرده باشند. براساس گزارش منابع خبری، همه کارکنان در حج ملزم به دریافت ۲ دوز از واکسن کرونا یک هفته پیش از آغاز فعالیت خود هستند و بر همه کارکنان و حجاج لازم است در همه مراحل مناسک حج از ماسک استفاده کنند. ارائه نتیجه منفی آزمایش کرونا ۷۲ ساعت قبل از ورود به کشور عربستان ، گذراندن ۷۲ ساعت قرنطینه، رعایت فاصله یک ونیم متر میان حجاج در محل اسکان و حرکت کاروان‌های حجاج به صورت گروهی و بر اساس جدول زمان بندی از پیش تعیین شده به همراه رئیس کاروان از دیگر ضوابط حضور در حج امسال است. همچنین حضور بیش از ۱۰۰ نفر در هر گروه ممنوع است و باید زمان حضور در هریک از مناطق حج در هر مرحله مشخص گردد و از همه مجوزهای قانونی برای سهولت در تنظیم مقررات استفاده شود.

مصر اعتکاف را منحل کرد

«نوح العیسوی»، معاون وزارت اوقاف، در یک گفت‌وگوی مطبوعاتی از ممنوعیت برپایی سفره‌های افطار در ماه رمضان و برگزاری مراسم اعتکاف در مساجد این کشور به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا خبرداد. وی همچنین تأکیدکرد: هر مسجدی که به اقدامات پیشگیرانه در طول ماه رمضان پایبند نباشد، از سوی وزارت اوقاف تعطیل خواهد شد. العیسوی افزود: براساس اعلام وزارت اوقاف، نماز تروایح تنها در مساجدی که نماز جمعه در آنها برگزار می‌شود و با اجرای اقدامات پیشگیرانه و با توافق وزارت بهداشت اقامه خواهد شد. وی با اشاره به ضدعفونی دائم مساجد توسط وزارت اوقاف، از نمازگزاران خواست ضمن استفاده از ماسک‌، فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند. عیسوی همچنین با بیان این که بیماران نباید نماز تراویح را در مساجد اقامه کنند، افزود: کسانی که مبتلا به ویروس کرونا هستند اجازه ورود به مساجد را ندارند و در صورت حضور در مسجد گناهکار شناخته می‌شوند.

«امارت اسلامی» از گزینه های افغانستان خط خورد

نمایندگان چهار کشور روسیه، آمریکا، چین (کشورهای ترویکا) و پاکستان امروز پنجشنبه پس از برگزاری نشست یک روزه برای تسریع روند صلح و بحث درباره آینده سیاسی افغانستان در مسکو، طی بیانیه‌ای اعلام کردند: صلح در افغانستان تنها از طریق یک توافق سیاسی در چارچوب مذاکره دست یافتنی است. در این بیانیه آمده است: «ما تقاضای گسترده و صادقانه مردم افغانستان برای صلح پایدار و عادلانه و پایان جنگ را تأیید و تاکید می‌کنیم که صلح پایدار تنها از طریق یک توافق سیاسی در چارچوب مذاکره حاصل می‌شود. ما از همه طرف‌های درگیری در افغانستان می‌خواهیم سطح خشونت در این کشور را کاهش دهند. از طالبان می‌خواهیم از تلفات بیشتر جلوگیری کرده و به منظور ایجاد زمینه مناسب جهت دستیابی به یک توافق سیاسی از طریق گفت‌وگو، در پی عملیات بهاری مثل سال‌های گذشته نباشد».در این بیانیه تأکید شده: «همانطور که در قطعنامه ۲۵۱۳ شورای امنیت (۲۰۲۰) آمده است، ما از احیای امارت اسلامی حمایت نمی‌کنیم و از دولت جمهوری اسلامی افغانستان و شورای عالی مصالحه ملی می خواهیم که با نمایندگان گروه طالبان درمورد توافق‌نامه صلح مذاکره کنند. ما از شرکت‌کنندگان در مذاکرات بین‌الافغانی می‌خواهیم فوراً در مورد مسائل اساسی برای حل منازعات، از جمله مبانی دولت صلح‌آمیز و با ثبات افغانستان آینده، محتوای نقشه راه سیاسی منتهی به یک دولت فراگیر، و موارد آتش‌بس دائمی و جامع به یک توافق‌نامه صلح که به چهار دهه جنگ در افغانستان پایان دهد، دست یابند».در بیانیه این چهار کشور که در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه روسیه منتشر شده همچنین آمده است: «باید در توافق صلح؛ حقوق تمام افغان‌ها از جمله زنان، مردان، کودکان، قربانیان و اقلیت‌ها حفظ شود. ما شدیدا از یک مصوبه سیاسی پایدار و عادلانه که منجر به تشکیل یک افغانستان مستقل، حاکم، متحد، صلح‌طلب، دموکراتیک و خودکفا، عاری از تروریسم و ​​ قاچاق مواد مخدر شده و باعث بازگشت داوطلبانه، پایدار و سریع آوارگان افغان، ثبات و امنیت جهانی شود، حمایت می‌کنیم. ما از همه افغان‌ها از جمله دولت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان می‌خواهیم اطمینان حاصل کنند که گروه‌ها و افراد تروریستی از خاک افغانستان برای تهدید امنیت هر کشور دیگری استفاده نمی‌کنند. ما همه کشورهای مربوطه را به حمایت از مردم افغانستان تشویق می‌کنیم و به صلح پایدار به نفع همه کمک می‌کنیم».نمایندگان چهار کشور روسیه، آمریکا، چین و پاکستان در بیانیه پایانی خود تاکید کردند: «ما از حمایت دیرینه دولت قطر برای تسهیل روند صلح قدردانی می‌کنیم و از ادامه بحث و گفت‌وگوها بین تیم‌های مذاکره کننده طرفین در دوحه که در سپتامبر سال ۲۰۲۰ آغاز شده و به پیشرفت قابل توجهی در جهت حل و فصل سیاسی منجر شده است، پشتیبانی می‌کنیم. ما تمام تلاش‌های بین‌المللی را که برای تسهیل و حمایت از حل و فصل مذاکره در اسرع وقت صورت می‌گیرد را به رسمیت می‌شناسیم و از آنها استقبال می‌کنیم. همچنین از انتصاب ژان آرنو به عنوان فرستاده شخصی دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان و از ایفای نقش مثبت و سازنده سازمان ملل در روند صلح و سازش افغانستان استقبال می‌کنیم.» گفتنی است، امروز پنجشنبه ۱۸ مارس ۲۰۲۱ ، مسکو میزبان جلسه منظم «ترویکا» متشکل از نمایندگان روسیه، چین، ایالات متحده آمریکا و پاکستان بود که هدف آن پیشرفت در روند صلح افغانستان برای دستیابی به یک توافق مذاکره و آتش بس دائمی و جامع اعلام شده است. در این مراسم نمایندگان دولت جمهوری اسلامی، شورای عالی مصالحه ملی، چهره‌های برجسته سیاسی افغانستان و نمایندگان جنبش طالبان و همچنین قطر و ترکیه به عنوان میهمانان افتخاری حضور یافتند.

ماموستا از کادر درمان تقدیر کرد

امام جمعه سنندج گفت: از تلاش های شبانه روزی کادر درمانی، رسانه ها و... که در مقابل بیماری کرونا ایستادند و علیه این ویروس منحوس مقابله کردند از طرف مردم فهیم کردستان تشکر و قدردانی می کنم ماموستا فایق رستمی در خطبه های این هفته نماز جمعه سنندج اظهار داشت: از خداوند متعال خواستاریم که سال آینده سالی پر از خیر و برکت باشد و شاهد برطرف شدن مشکلات مردم باشیم. نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: در جهان پیرامون ما هرآنچه که می بینیم نشانه قدرت و عظمت قدت خداوندی است و اینها همه نشانه هایی از وجود اوست. این عالم اهل سنت بیان کرد: امیدواریم که در سال ۱۴۰۰ دیگر نام و اسمی از بیماری کرونا در سطح کشور به ویژِه استان کردستان نباشد و شر این مصیبت بزرگ از جامعه ما کم شود. امام جمعه سنندج در ادامه اظهار کرد: از تلاش های شبانه روزی کادر درمانی، رسانه ها و... که در مقابل بیماری کرونا ایستادند و علیه این ویروس منحوس مقابله کردند از طرف مردم فهیم کردستان تشکر و قدردانی می کنم. ماموستا رستمی خاطرنشان کرد: جا دارد به همه مدافعان امنیت، سپاهیان و بسیجیان خسته بگوییم که اجازه ندادند امنیت مردم این خطه توسط ایادی استکبار به خطر بیفتد. نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: از خداوند متعال برای جهان اسلام به ویژه این مملکت آسایش، امنیت و سلامتی را خواهانیم و امیدواریم که سال آینده سال توسعه و سعادت برای همه مردم و مسلمین باشد.

فرقه اهل حق وارد بازار شد

کتاب فرقه اهل حق (ریشه یابی اعتقادات و تطبیق آن با شیعه امامیه) به قلم حجت الاسلام علی گودرزی، دبیر کتاب سال فِرق، ادیان، اقوام و مذاهب منتشر شد. بر اساس این گزارش، در بخشی از این کتاب آمده است: شیعه امامیه و فرقه اهل حق دارای اشتراکات و افتراقاتی هستند. اشتراکات فرقه اهل حق با شیعه امامیه باعث شده است برخی محققین این فرقه را یکی از فرق تشیع و برخی دیگر شیعه مستضعف بنامند و برخی دیگر به دلیل کثرت افتراقات، حکم به خروج از تشیع و حتی حکم به خروج از اسلام را برای اتباعِ این فرقه را صادر نمایند. گفتنی است، این کتاب با همت مجمع فعالان فرق ادیان اقوام و مذاهب(مفام) و با حمایت موسسه فِرق و ادیان چاپ و منتشر گردیده است و علاقه مندان می‌توانند جهت دریافت کتاب با شماره ۰۹۱۹۸۶۸۱۶۶۳ تماس حاصل فرمایند.

طلاب پا به عرصه خبرنگاری گذاشتند

نخستین دوره آموزش خبرنگاری مقدماتی برای طلاب استان آذربایجان شرقی به صورت مجازی برگزار شد. حجت الاسلام سید حسن هاشمی معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه آذربایجان شرقی از برگزاری دوره اصول و مبانی خبرنویسی(مقدماتی) ویژه مسئولین و طلاب مدارس علمیه استان خبر داد. وی خاطر نشان کرد: این دوره برای اولین بار در سطح حوزه علمیه استان به صورت مجازی با تدریس سید محمد مهدی موسوی و رامین فرهودی از اساتید دوره های تخصصی خبرنگاری، با شرکت ۴۵ نفر از طلاب خواهر و برادر استان آذربایجان شرقی با همکاری خبرگزاری حوزه ‌برگزار شد. معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه آذربایجان شرقی تصریح کرد: شرکت کنندگان پس از حضور در این دوره ضمن آشنایی با مفاهیم و اصول خبرنویسی و گزارش نویسی می توانند نسبت به تهیه اخبار  و گزارش رویدادهای مختلف علمی، فرهنگی، آموزشی و همچنین انجام و تنظیم متون مصاحبه ای اقدام کنند. وی  افزود: ان شاءالله بعد از عیدنوروز، دوره تخصصی خبرنویسی با همکاری خبرگزاری حوزه بصورت حضوری با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد و در پایان به شرکت کنندگان توسط خبرگزاری رسمی‌ حوزه گواهی پایان دوره اعطا خواهد شد. معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه آذربایجان شرقی در پایان افزود: برگزاری دوره مهارت های رسانه ای فرصت خوبی برای طلاب حوزه علمیه استان است و همین جا از خبرگزاری حوزه تشکر می کنیم که زحمت برگزاری این دوره را قبول کردند.

برنامه‌های تحویل سال حرم بانوی کرامت اعلام شد

حجت‌الاسلام محسن آمره در گفت‌وگویی اظهار داشت: ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر در لحظه تحویل سال در روز شنبه، ۳۰ اسفندماه به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. وی با اشاره به آغاز ویژه‌برنامه تحویل سال از ساعت ۱۰ صبح اظهار داشت: این مراسم با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد و مداحی مداحان اهل‌بیت حسن شالبافان و محمد رضا عاصی همراه خواهد بود. مدیر روابط عمومی و تبلیغات آستان حضرت معصومه سلام الله علیها قرائت قرآن بانوای قاسم مقدمی و همخوانی گروه تواشیح میعاد را از دیگر برنامه‌های این مراسم برشمرد و گفت: به مناسبت لحظه تحویل سال، آیین نقاره زنی در صحن امام رضا علیه‌السلام برگزار می‌گردد. وی خاطرنشان ساخت: پخش پیام نوروزی مقام معظم رهبری دام‌ظله در صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر، پایان‌بخش ویژه‌برنامه‌های تحویل سال حرم بانوی کرامت خواهد بود. آمره در پایان افزود: برنامه های لحظه سال تحویل حرم مطهر به‌صورت زنده از شبکه استانی نور و همچنین از طریق صفحات اختصاصی آستان مقدس در فضای مجازی به نشانی astanqom@ به‌صورت زنده پخش خواهد شد.

سال ۹۹ سال صبوری و عزت و اقتدار نام گرفت

نایب رئیس شورای حوزه علمیه یزد گفت: سال ۹۹ در واقع سال صبوری و سال عزت و اقتدار ملت ایران هم بود به خاطر اینکه ما گرچه از طرف دنیا تحریم بوده و تحت فشار بودیم اما با همه فشارهایی که داشتیم روی پای خودمان ایستادیم. حجت الاسلام والمسلمین سید محمد کاظم مدرسی در خطبه های امروز نماز جمعه بخش مرکزی یزد با تبریک اعیاد شعبانیه و  میلاد امام سجاد (ع) و ضرورت توجه به صحیفه سجادیه و بهره گیری از این دریای نورانی،اظهار داشت: روایتی از امام سجاد علیه السلام درباره قول حسن داریم که آثار و برکاتی از جمله افزایش مال دنیا، توسعه رزق، طول عمردارد و انسان را در بین خانواده محبوب می کند و اثر اخروی آن نیز این که انسان را وارد بهشت می کند. وی افزود:  یکی از موضوعات لازم به توجه یادواره ۴ هزار شهید استان یزد است که در دهم فروردین ماه برگزار می شود و ابتکاراتی دست اندرکاران کمیته های برگزاری این جریان داشته اند مبنی بر خدمت گزاری به محرومان و توسعه خدمات فرهنگی، اجتماعی،اقتصادی، معیشتی و پزشکی به مردم که شایسته تقدیر بوده و اقدامی ماندگار و الگویی ارزشمند برای بهره گیری در سایر فعالیت ها  است. امام جمعه بخش مرکزی یزد با تبریک و شادباش سال جدید و نوروز ۱۴۰۰، اظهار کرد:  باید نگاهی به سال گذشته داشته باشیم و راه رفته، پیشرفت ها و نواقصی که رخ داده را مورد توجه و بازیابی قرار دهیم و به شکلی واقع بینانه و با برنامه برای آینده نیز هدف گذاری کنیم. حجت الاسلام والمسلمین مدرسی افزود: در سال ۹۹ ما همچنان بیماری کرونا را داشتیم و بسیار متأسفیم و بیش از ۶۰ هزار جانباخته همه را اندوهگین ساخت که تعدادی از این عزیزان شهدای سلامت بودند و طبعا ملت ما در همه استان ها با این موضوع درگیر بوده اند. وی خاطر نشان کرد: ما در کنار این مسائل در سال همبستگی ملی و سال مواسات و مبارزه با ویروس کرونا از ناحیه مردم و دولت حمایت استثنایی مقام معظم رهبری را شاهد بودیم  که باید از نیروهای جهادی و کادر درمان نیز برای ایثارگری و ارائه خدمات مؤثر کمال تشکر را داشته باشیم. امام جمعه بخش مرکزی یزد یادآور شد: امروزه سبک جدیدی از زندگی را بعد از وقوع این بیماری در جامعه می بینیم و در رابطه با اجتماعات عبادی، سیاسی و اجتماعی و ۲۲ بهمن ماه متفاوتی را شاهد بودیم و جا دارد از مردم عزیز و ملت ایران برای همدلی و حضور همیشه در صحنه در تمام عرصه ها با وجود همه محدودیت ها قدردانی شود ملتی که در کنار این همگامی و هنرمندی داغ حدودبیش ۶۰ هزار نفر را تحمل کردند . حجت الاسلام والمسلمین مدرسی بیان کرد: از دیگر موضوعات سال ۱۳۹۹ ترور بزدلانه شهید هسته ای دانشمند شهید فخری  زاده بود و از دست دادن دو شخصیت استثنایی و عمار گونه انقلاب، آیت الله محمد یزدی و آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، و همچنین تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها از سوی مجلس را داشتیم که مورد استقبال رهبر معظم انقلاب و مردم ما قرار گرفت و اقدامی شایسته در مقابل بدعهدی های دشمن بود. وی تصریح کرد: از طرف دیگر در این سال همچنان ضعف مدیریت اجرایی را نیز شاهد بودیم و سال صبوری ملت  بود که به هر حال بعضی از مشکلات اقتصادی مردم قابل حل بود مثل جریان مایحتاج ضروری از جمله گوشت و مرغ  و...که باید در این زمینه توجه بیشتری می شد و سال ضعف وادادگی در برابر دشمن را هم از سوی بعضی از دست اندرکاران کشور را هم داشتیم. امام جمعه بخش مرکزی یزد یادآور شد: سال ۹۹ در واقع سال عزت و اقتدار ملت ایران هم بود به خاطر اینکه ما گرچه از طرف دنیا تحریم بوده و تحت فشار بودیم اما با همه فشارهایی که داشتیم روی پای خودمان ایستادیم و ایران در وسط آتش به فرمان الهی «بَرْدًا وَسَلَامًا» شد و ما در عراق پنج شش تا نیرو بیشتر نداریم اما در مقابل ۱۳۵ هزار نیروی آمریکایی ایستادیم و آن ها را به کمک خود مردم عراق و نیروهای بسیجی به عقب راندیم. حجت الاسلام والمسلمین مدرسی ادامه داد: در یمن هم گرچه نیرویی نداریم، اما فکر راهبردی امام در آنجا حاکم است و در سوریه هم همچنین ما موفق بوده و پیروز شدیم و این  نقاط قوت به برکت همت بلند اداره های پولادین این کشور به ویژه مقام معظم رهبری و نیروهای سپاه پاسداران و امنیتی است. وی یادآور شد:ما در سال گذشته هم چنان گرفتار جریان برجام بودیم  و همه ما باید بدانیم هر وقت شرط دشمن را بپذیریم یا منتظر شرط گذاری دشمن باشیم آن زمان باختیم، اما هر زمان برای دیگران شرط بگذاریم، پیروزیم. حجت الاسلام والمسلمین مدرسی گفت: در بخش مرکزی یزد نیز از برنامه های مهم در سال آینده تقویت امنیت، توجه به خدمات سلامت و الحاق طرح هادی روستا به شهدای فهرج هست که باید مورد توجه باشد و ما در بخش مرکزی از نظر اشتغال تقریبا بامشکل خاصی روبرو نیستیم و خوشبختانه ۹۴۰ هکتار گلخانه، صنعت آجر، نیروگاه برق و برخی از واحدهای صنعتی فعال و توانمند را در بخش مرکزی داریم، انجام پروژه روشنایی روستاها را داشتیم که خیلی خوب بوده است و به هرحال یکی از درخواست هایی که مورد توجه این بخش است کمربند سبز  است که باید در بخش مرکزی هم اجرا شود آن هم با درختان میوه دار و این اقدام مؤثر لازم به پیگیری جدی است.

سایت مؤسسه و بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه رونمایی شد

سایت مؤسسه و بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه، همزمان با میلاد امام زین العابدین علیه السلام در نخستین گردهمایی ائمه جماعات و فعالان فرهنگی مساجد قم با موضوع نشر معارف صحیفه سجادیه رونمایی شد.سایت اینترنتی مؤسسه و بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه صبح امروز در گردهمایی ائمه جماعات و فعالان فرهنگی مساجد منتخب شهر مقدس قم با موضوع نشر معارف کتاب شریف صحیفه سجادیه رونمایی شد. بر اساس این گزارش: در این گردهمایی که در سالن شهید حاج قاسم سلیمانی مسجد مقدس جمکران برگزار شد پس از سخنرانی تنی چند از اساتید فعال در صحیفه پژوهی به مناسبت میلاد امام زین العابدین علیه السلام سایت مؤسسه و بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه مورد رونمایی قرار گرفت. این سایت حاوی محتواهای مختلف اعم از نوشتاری و چندرسانه ای در زمینه صحیفه سجادیه می باشد. همچنین مسابقات و اخبار مربوط به صحیفه سجادیه از طریق این سایت قابل پیگیری هستند. آدرس سایت مؤسسه و بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه  www.ssif۱.ir می باشد.

آیت‌الله ری‌شهری سیاه پوش شد

همسر آیت‌الله محمدی ری‌شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) حسنی و صبیه‌ عالم ربانی مرحوم آیت‌الله علی مشکینی پس از یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت. روابط عمومی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)، در پیامی درگذشت همسر مکرمه آیت الله محمدی ری شهری را تسلیت گفت؛ متن پیام روابط عمومی آستان مقدس به این شرح است: بسم اللّه الرّحمن الرّحیم إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ ارتحال بانوی مؤمنه مرحومه مغفوره حاجیه خانم مشکینی، متعلقه مکرمه و همسر فداکار حضرت آیت الله محمدی ری شهری تولیت محترم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام و صبیّه محترمه حضرت آیت الله مشکینی (ره) را به حضور معظم له، فرزندان برومند و کلیه بازماندگان آن فقیده سعیده تسلیت و تعزیت عرض نموده و بموازات آرزوی علو مرتبت و رفعت درجات آن بانوی بافضیلت، بقاء عمر و دوام عزت و سلامتی بازماندگان محترم را از درگاه خداوند متعال مسالت می‌نماییم. پیکر آن بانوی باایمان و فداکار، فردا از ساعت ۸:۳۰ صبح از مقابل منزل ایشان واقع در شهرک قائم و حسینیه کوثر تشییع و با رعایت کلیه دستورالعمل‌های بهداشتی در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم علیه السلام به خاک سپرده خواهد شد.

کمیسیون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مجلس خبرگان رهبری تشکیل جلسه داد

جلسه کمیسیون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مجلس خبرگان رهبری، پنجشنبه ۲۸ اسفند در قم برگزار شد. در این جلسه که نخستین نشست کمیسیون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مجلس خبرگان پس از اجلاس اسفندماه بود با ریاست رییس سِنی آغاز و  پس از آن هیئت رئیسه کمیسیون برای مدت ۲سال تعیین شدند که بار دیگر آیت الله عبداللهی با رأی اعضاء به ریاست کمیسیون انتخاب شد. در این جلسه همچنین، گزارش اقدامات و برنامه‌های کمیسیون از ابتدای دوره پنجم قرائت و در راستای ارتقاء سطح آن بحث و تبادل نظر صورت گرفت. اعضای کمیسیون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مجلس خبرگان رهبری در ادامه به بحث و بررسی درباره مسائل جاری روز پرداختند. خاطر نشان می شود اعضای کمیسیونهای مجلس خبرگان رهبری در هشتمین اجلاس رسمی این مجلس که ۴ اسفند ۹۹ در تهران برگزار شد با رأی نمایندگان برای یک دوره دو ساله ابقاء شدند. کمیسیون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مجلس خبرگان دارای ۱۱ عضو اصلی و ۵ عضو علی البدل می باشد.

رهبر انقلاب درگذشت همسر آیت الله ری‌شهری را تسلیت گفتند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت همسر گرامی آیت الله ری‌شهری را تسلیت گفتند. متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به این شرح است: بسم ‌الله الرحمن الرحیم جناب حجت الاسلام‌والمسلمین آقای محمدی ری شهری دامت‌برکاته درگذشت تاسف‌انگیز همسر گرامی را به جنابعالی و فرزندان محترم و دیگر بازماندگان آن مرحومه تسلیت عرض میکنم و صبر و تسلّا و اجر الهی برای شما و رحمت و مغفرت پروردگار را برای ایشان مسألت مینمایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha