چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر / برگزاری اقامه نمازجمعه قم بعد از 24 هفته

خطیب نماز جمعه قم گفت: حفظ اتحاد و انسجام ملی، قوی شدن در همه زمینه ها، عدم اعتماد به دشمن، بیشتر از آنکه به فکر رفع تحریم ها از طریق مذاکره باشیم به فکر خنثی کردن تحریم ها باشیم همچنین روی کار آمدن دولت جوان انقلابی از راه های بی اثر کردن تحریم ها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله محمد سعیدی در خطبه اول، اولین نماز جمعه قم در سال ۱۴۰۰ که در مصلای قدس برگزار شد، در تفسیر آیه ۳۳ سوره توبه عنوان کرد: در این آیه خداوند ماهیت دین اسلام را بر محور هدایت بشر و دفاع از حق ترسیم می کند و فراگیر شدن دین حق را وعده می دهد و از آنجا که دین اسلام بر مدار حق است به طور قهری و علی‌رغم موانع ایجاد شده، توسط مستکبران، عالم گیر خواهد شد.

وی با بیان اینکه پیام این آیه غلبه سیاسی، علمی، امنیتی، دفاعی، فرهنگی و تمدنی دین اسلام است، اظهار کرد: این غلبه بر مدار حقانیت، منطق  و برهان است و در عصر خودمان نیز شاهد زمینه های تحقق این وعده هستیم و دین اسلام در پنج قاره در حال گسترش است و تلاش های ستمگران  و طاغوتیان نه تنها باعث خاموش شدن نور الهی نشده، بلکه باعث رشد اسلام نیز شده است.

وی در اشاره به زمان تحقق این وعده الهی، بیان کرد: در روایات هنگام قیام حضرت مهدی(عج) دانسته اند و در تفسیر مجمع البیان نیز در زیر همین آیه روایتی با همین مفهوم از امام باقر(ع) نقل شده است.

خطیب این هفته نماز جمعه قم در بیان سهم و وظیفه مسلمانان در تحقق این وعده الهی تصریح کرد: خداوند به عنوان یک ضابطه کلی در آیه ۱۱ سوره رعد فرمود که به راستی که خداوند تغییر نمی‌دهد آنچه که گروهی درآن هستند مگر آن که درون خود را تغییر دهند.

وی با اشاره به اینکه این وعده زمانی تحقق پیدا می کند که مسلمانان جهان در مقابل اهل  فساد و بغی استوار بماند، ادامه داد: مسلمانان در هر عصری باید برای غلبه دین خدا بر اساس حجت، برهان و کسب اقتدار مادی و معنوی تلاش کنند.

آیت الله سعیدی در خطبه دوم عنوان کرد: نیمه شعبان مظهر امید به آینده و اصلاح نهایی به وسیله حضرت مهدی(عج) است؛ روزی که مستضعفان از زیرظلم مستکبران خارج می‌شوند.

وی با بیان اینکه نیمه شعبان روز سربازان گمنام امام زمان(عج) که در امنیت نقش مهمی دارند، نیز هست، اظهار کرد: این مجموعه خواب راحت خود را حرام کردند که مردم در آسایش بمانند.

امام جمعه قم ادامه داد: لباس سربازی امام زمان(عج) را امام خمینی(ره) بر تن آنان کرده است و مدال  مجاهدان خاموش را از رهبر معظم انقلاب دریافت کردند و این سربازان با این لباس و مدال اشدّاء علی الکفار و رحماء بینهم هستند.

وی در رابطه با شعار سال بیان کرد : رهبر معظم انقلاب بر اساس ارزیابی های انجام شده فرمود، شعار سال گذشته تا حدودی انجام شد،  آثار آن باید در زندگی مردم نمایان شود که این امر رخ نداد و به همین علت دو مطلب کلیدی رفع موانع  و پشتیبانی را به آن اضافه کردند.

آیت الله سعیدی افزود: تولید یک امر راهبردی است که تحقق آن وابسته به تحقق مقدمات آن است و پشتیبانی اگر به صورت جامع و کامل مد نظر همه بخصوص مسئولین قرار می گرفت با وجود شرایط تحریم  و کرونا با توجه به ظرفیت های کشور می توانست منجر به جهش تولید شود، اما سیاست های ارزی نادرست، کرونا و تحریم مانع تحقق شعار سال گذشته شد.

وی اظهار کرد: مجلس باید قوانین و آیین نامه های دست و پا گیر را کنار بزند تا تولید کنندگان به راحتی کار خود را انجام دهند؛ زیرا در کشور ما دلالی راحت تر از کار تولیدی است و شاید تولیدکنندگان نسبت به سرمایه  وتلاش سود چندانی نبردند؛ اما بر اساس ایمان  وعشق به تولید تلاش می کند.

خطیب جمعه قم با اشاره به اینکه قوه مجریه در راستای تحقق شعار سال مخاطب اصلی است؛ زیرا با  اختیارات  وسیع خود بار اداره کشور به عهده او است، ادامه داد: در امر تولید نباید فقط از تولید کننده حمایت کرد که مبدا تولیدکننده به خاطر این  حمایت همه جانبه محصولی با کیفیت بد تولید کند، بلکه بخشی از رونق تولید نیز مربوط به تولید کنندگان است.

آیت الله سعیدی افزود: بر اساس منظومه فکر رهبرمعظم انقلاب، راهبرد اصلی مقابله با تحریم ها و مقاوم سازی در مواجهه با این مشکل بی اثر کردن تحریم است که این راهبرد دو تاثیر مهم  وهم زمان افزایش هزینه تحریم دشمن و افزایش توان ضربه پذیری را به همراه دارد.

وی ادامه داد: حفظ اتحاد و انسجام ملی، قوی شدن در همه زمینه ها، عدم اعتماد به  دشمن، بیشتر از آنکه به فکر رفع تحریم ها از طریق مذاکره باشیم به فکر خنثی کردن تحریم ها باشیم همچنین  روی کار آمدن دولت جوان انقلابی از راه های بی اثر کردن تحریم ها است.

۶۲\۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha