جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
برجام

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

سناتورها بازگشت فوری را امضا کردند

«کریس مورفی» و «رو کانا» سناتورهای دموکرات در اشاره به بن‌بست ایجاد شده میان آمریکا و ایران در خصوص برجام، از دولت بایدن خواستند برای برداشتن گام‌های اول به منظور بازگشت به برجام ابراز تمایل کند. به گزارش «جروزالم پست»، مورفی روز چهارشنبه در وبیناری گفت به همراه سناتور «تیم کین» در حال نوشتن نامه‌ای است که روشن می‌کند حمایت قابل توجهی در سنای آمریکا از رویکرد پایبندی دوجانبه وجود دارد. وی با بیان این که دونالد ترامپ به توصیه کسانی که مخالف برجام بودند گوش داد، افزود: او فهرستی شامل ۱۲ تقاضا را مقابل ایران قرار داد که برنامه هسته‌ای، برنامه موشکی و حمایت از حماس را شامل می‌شد و بعد منتظر ماند و ماند و ماند. نه تنها ایران درباره هیچ یک از آن ۱۲ موضوع که دولت ترامپ فهرست کرده بود، پای میز مذاکره نیامد، بلکه برنامه تحقیقات هسته‌ای خود را مجدداً آغاز کرد. وی در ادامه مدعی شد، «تحت برجام، ایرانی‌ها زمان گریز هسته‌ای برای تولید یک سلاح اتمی را از بیش از ۱۲ ماه به سه تا چهار ماه رساندند. آن‌ها همچنین تلاش‌های خود برای حمایت از بی‌ثباتی منطقه را متوقف نکردند.» مورفی در ادامه با اشاره به سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ، ادامه داد: فشار حداکثری شکست ناخوشایند ۱۰۰ درصدی بود و بنابراین همانطور که برای بازگشت به برجام آماده می‌شویم، مهم است که به مخالفان آن یادآوری کنیم استدلال‌های آن‌ها آزمایش شده است. استدلال آن‌ها شکست خورده است. اکنون کار ... بازگشت هر چه سریعتر به توافق است. این سناتور آمریکایی یادآور شد که واشنگتن اولین طرفی بود که برجام را ترک کرد و بنابراین نباید در برداشتن اولین گام برای بازگشت به آن ملاحظه نشان دهد. وی افزود: پذیرش این مسئله نشانه ضعف آمریکا نیست؛ بنابراین در خلوت و در عموم به دولت توصیه کرده‌ام رویکرد پایبندی در برابر پایبندی را اتخاذ کند و برای برداشتن گام‌های اول به منظور بازگشت به برجام تمایل نشان دهد. او در ادامه مدعی شد: اگر آمریکا چنین کاری کند و ایرانی‌ها عمل متقابل انجام ندهند، آن زمان ما موقعیت بسیار بهتری برای اقدام چند جانبه با گروه ۱+۵ قرار خواهیم داشت. اگر بتوانیم به این گروه نشان دهیم که مایل به بازگشت به توافق هستیم اما خصومت ایران با آن بوده که مانع احیای برجام شده، در وضعیت چندجانبه بسیار بهتری قرار خواهیم داشت. می‌خواهیم روشن کنیم که زمان در حال گذر است و زمان زیادی نداریم. رو کانا، دیگر سناتور دموکرات هم گفت که بن‌بست ایجاد شده ناامیدش کرده و ادعا کرد: نمی‌فهمم تاخیر برای چیست، وقتی ترامپ دولت را در دست گرفت، ایران ۱۰۲ کیلوگرم اورانیوم غنی شده داشت، حالا آن‌ها ۲.۵ تن اورانیوم غنی شده دارند. این یک شکست بزرگ بوده، کارزار فشار حداکثری، و ما همچنان به این وضع ادامه می‌دهیم. وی تاکید کرد: ما باید تحریم‌ها را برداریم، به توافق بازگردیم، همیشه می‌توانیم تحریم‌ها را به سرعت بازگردانیم (اسنپ بک). به نظر می‌رسد چنین قضاوت صحیحی باشد اما با این حال اساساً وضع موجود ادامه دارد. فکر می‌کنم باید یک قضیه ساده را ادامه دهیم و آن تلاش برای بازگشت به برجام با بازگشتن به آن است.

آمریکا دست به اعتراف تحریمی زد

نیویورک تایمز بنقل از یک مقام ارشد دولت بایدن نقل کرد: آمریکا به‌دنبال حفظ برخی از تحریم‌های هسته ای به عنوان اهرم فشار بر جمهوری اسلامی ایران نیست. - در حالی که جمهوری اسلامی خروج از بن بست در پرونده هسته ای را تنها در گرو عمل متقابل آمریکا و ایران معرفی می‌کند و به‌شدت بر اجرای آن اصرار دارد این کلام مسئول آمریکایی نشان می‌دهد اگر چه گارد آمریکا نسبت به مواضع گذشته اش بازتر شده است اما همچنان اصرار دارد تا نوع تعامل مرحله به‌مرحله در مساله هسته ای را پیجویی کند. - اعتراف آمریکا در قالبی رسمی به ناکارآمدی فشارهای سیاسی بر ایران پس از گذشت سه سال از اعمال تحریم‌های فلج کننده بر جمهوری اسلامی ایران در نوع خود بی‌نظیر و قابل تامل است. این اعتراف در واقع شکست تحریم‌های آمریکایی بر ایران را فریاد می‌کند. - رویترز اخیرا از فروش نفت روزانه ایران با حجمی ۲ میلیون بشکه ای خبر داد. در همین حال سند همکاری استراتژیک ایران و چین چند روز پیش به امضا رسید. از این هم بگذریم که نفتکش‌های ایران در اوج تحریم‌های ترامپی در حیاط خلوت آمریکا در آمریکای لاتین لنگر انداختند و ... در سایه چنین شرایطی بنظر می‌رسد نگران اصلی خروجی نشست سه شنبه پیش رو دروین آمریکا باشد. بهمین دلیل هم هست که دیروز آمریکا در بیانیه ای از حضور نمایندگانی از کشورش دروین در روز سه شنبه خبر داد. - آمریکای بایدن اگرچه یکی پس از دیگری تصمیمات نابخردانه ترامپ درخصوص آب و هوا، کمک به انروا، مهاجران و ... را غیر قانونی اعلام و لغو میکند اما بنظر میرسد در خصوص پرونده هسته ای ایران همچنان امیدوار است تا با نگه داشتن فشارها راه ترامپ را پیموده و تکمیل کند. این درحالی است که سیاست اعلامی ازسوی رهبری ایران کاملا قطعی ،تفکیک ناپذیر ولازم الاجرا ست

سرپایی های پایتخت رکوردشکنی کردند

علیرضا زالی،رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران  درباره وضعیت کرونای استان، اظهار کرد: در هفته دوم فروردین ماه به طور چشمگیری آمار ما در همه شاخص ها افزایش یافته و بیشترین میزان مرگ و میر در دو هفته اول فروردین ماه مربوط به روزهای هشتم، نهم و دوازدهم است. وی ادامه داد: بالاترین میزان بستری نیز مربوط به روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین است و متاسفانه بالاترین میزان مراجعین سرپایی، در سه روز اخیر رخ داده است که برای اولین بار در سه ماه گذشته یک رکورد شکنی اتفاق افتاده است. رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران افزود: البته بازتوزیع جغرافیایی این افزایش بستری و مراجعان سرپایی در استان تهران تاحدی ناهمگن است؛ به طور مثال در حوزه افزایش مرگ و میر در اسلامشهر، بهارستان، شرق و مرکز تهران بالاترین میزان فوت را در هفته دوم فروردین ماه داشته ایم. زالی یادآور شد: همچنین مراجعان سرپایی در پاکدشت، مرکز و بخش هایی از شمال تهران نسبت به سایر مناطق افزایش بیشتری داشته است. وی با بیان در روزهای آینده ممکن است وضعیت بازتوزیع شاخص ها در تهران همگن تر شود، گفت: در حال حاضر تعداد بستری ها در استان تهران از عدد ۳۷۱۲ نفر گذشته که در طول پنج ماه اخیر یک رکورد عجیب است. زالی ادامه داد: در مورد مراجعان سرپایی نیز این میزان بین ۵ تا ۷ هزار نفر در روزهای گذشته در نوسان بوده است. رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران یادآور شد: به نظر می رسد با فعال شدن مطب ها و درمانگاه های عمومی در طول روزهای آینده ممکن است بازتوزیع مراجعان بخش سرپایی تغییر یابد که به معنای کاهش مراجعان سرپایی نخواهد بود بلکه الگوی مراجعه تغییر خواهد کرد. وی تاکید کرد: با توجه به اینکه کماکان گروه های مسن، گروه های پرخطر محسوب می شوند، در طول دو هفته اخیر ۴۳ درصد مراجعان بستری بیمارستانی ما و حدود ۷۰ درصد مرگ و میرها در افراد بالای ۶۰ سال اتفاق می افتد و در طول دو هفته آینده نیز این گروه، گروه پرخطر در حوزه مرگ و میر محسوب می شوند. وی با اشاره به ازدحام های پایان اسفند، یادآور شد: ازدحام های چهارشنبه آخر سال، خریدهای هفته آخر اسفند و همچنین مسافرت ها یک فرصت سوزی برای کنترل بیماری محسوب می شود؛ در حالی که می توانستیم برعکس عمل کرده و در دو هفته اول فروردین ماه به افول این بیماری در کشور کمک کنیم. وی با بیان اینکه دو هفته آتی یعنی هفته سوم و چهارم فروردین ماه نیز فرصتی حساس برای کنترل بیماری است، رعایت شیوه نامه های بهداشتی، خودداری از سفرهای غیر ضروری درون شهری و جلوگیری از دورهمی های خانوادگی را راهی موثر برای جلوگیری از گسترش بیشتر بیماری عنوان کرد. زالی بااشاره به افزایش چشمگیر جواب های مثبت در تست های پی سی آر و تست های سریع استان تهران، گفت: این بدان معناست که ویروس به شدت در شهر فعال شده و هرگونه تردد غیر ضروری در شهر به معنای به استقبال مرگ رفتن تلقی می شود.  رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: اگر در دو هفته آتی بتوانیم پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم ممکن است بتوانیم از مرگ و میر بیشتر جلوگیری کنیم اما در غیر این صورت با یک کاتاستروف [ فاجعه] در سطح استان تهران رو به رو خواهیم شد.

ایران بازگشت گام به گام را رد کرد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ایران در گفت‌وگو با یک شبکه یمنی ضمن تأکید بر موضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مردود بودن بازگشت تدریجی آمریکا به برجام، گفت که واشنگتن باید خسارت‌های وارد شده به ایران را جبران کند. «ابوالفضل عمویی»‌ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران، امروز (شنبه)، در گفت‌وگو با شبکه یمنی المسیره به موضوع بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران پرداخت. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در این خصوص گفت: «آمریکا مسئول بحران کنونی اجرای تعهدات مندرج در توافق هسته‌ای است با توجه به اینکه این کشور در سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شد و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرد».ابوالفضل عمویی ادامه داد: «آمریکا همچنین مانع این شد که دیگر کشورها نیز به اجرای تعهدات خود پایبند باشند تا جایی که این کشور توافق هسته‌ای را از فواید اقتصادی آن برای ایران تهی کرد».عمویی افزود: «ایران با استناد به بند ۲۶ و ۳۶ توافق هسته‌ای، تعهدات خود را به صورت قانونی کاهش داد. گام‌های ایران در خصوص کاهش تعهدات، قانونی و در چارچوب توافق هسته‌ای است زیرا این طرف آمریکایی بود که از آن خارج شد».وی همچنین اظهار داشت: «گام آمریکا در بازگشت به توافق هسته‌ای عقب‌نشینی از تصمیم اشتباه خروج از توافق می‌باشد. سیاست فشار اقتصادی حداکثری تحمیل شده علیه ایران طبق اعتراف خودشان شکست خورده است و باید تحریم‌ها به طور کامل ملغی و خسارت‌ها جبران شود».سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد: «آمریکا باید به تعهدات مندرج در توافق [هسته‌ای] در مرحله نخست پایبند باشد و تحریم‌ها را به‌ صورت ملموس بردارد. توافق هسته‌ای بر رفع ۸۰۰ محدودیت برای لغو تحریم‌ها تأکید داشت که حدود ۸۰۰ محدودیت دیگر در زمان دولت دونالد ترامپ وضع و [به آن اضافه شد] از این رو تمام محدودیت‌هایی تحریمی که تعداد آن به ۱۶۰۰ مورد می‌رسد، می‌بایست لغو شود».عمویی در پایان تأکید کرد: «بازگشت تدریجی و گام به گام به توافق از نظر ما مردود است زیر این طرف مقابل بود که مرتکب اشتباه شد و اوست که باید این خطا را تصحیح کند».نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت خارجه‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و به ریاست «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی از سوی «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته به صورت مجازی برگزار و توافق شد که ادامه مذاکرات را روز سه‌شنبه (۱۷ فروردین) ماه در وین به صورت حضوری از سر گرفته شود. دیروز نشریه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش کرد که قرار است آمریکا هم در همان زمان نشست در وین حضور یابد. در همین خصوص «سید عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه در اظهاراتی با بیان این که در نشست سه شنبه در وین صرفا اعضای کنونی برجام حضور خواهند داشت، تصریح کرد: آمریکا در هیچ نشستی که ایران در آن حضور داشته باشد از جمله نشست کمیسیون مشترک برجام حضور نخواهد داشت و این قطعی است.

تحریم‌های ناسازگار آماده الغا شدند

نماینده آمریکا در امور ایران گفت که دولت این کشور آماده است تا تحریم های ناسازگار با توافق هسته ی را لغو کند. رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در گفت‌وگو با شبکه پی.بی.اس درباره هدف واشنگتن از مذاکرات غیرمستقیم با ایران اظهار داشت: هدف این است که ببینیم می توانیم روی گام هایی که آمریکا باید برای بازگشت به توافق هسته ای و همچنین ایران باید برای بازگشت به تعهداتش در توافق هسته ای بردارد به یک توافق دست یابیم یا نه. وی ادامه داد: سال هاست که آمریکا چنین تعاملی با ایران دارد. این مذاکرات نیز غیرمستقیم خواهد بود. اکنون نیز هدف ما این است که ببینیم آیا می توان روی یک نقشه راه برای بازگشت هر دو طرف به توافق دست یافت یا خیر. رابرت مالی تصریح کرد: این، اولین گام خواهد بود. این، مسیری سخت و دشوار است چراکه زمان زیادی از دست رفته است و بی اعتمادی دوطرفه وجود دارد. اما می خواهیم با شرکای اروپایی و غیره خود که با ایران گفت وگو می کنند، مذاکره کنیم تا ببینیم می‌توانیم گام های بازگشت را تعیین کنیم یا نه. اگر آنها (ایران) برای بازگشت به توافق جدی باشند، ما هم جدی هستیم. این مقام آمریکایی همچنین در پاسخ به اینکه چگونه واشنگتن می‌خواهد انجام تعهدات ایران را راستی‌آزمایی کند، گفت: ما یک بار پیش از این، در سال ۲۰۱۶ این کار را انجام داده‌ایم. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می تواند این راستی آزمایی را انجام دهد. کاری که می‌خواهیم انجام دهیم این است که ایران به پایبندی کامل به توافق بازگردد. وی افزود: آنها (ایران) امروز ۱۰ برابر بیشتر از زمان مشابه در سال ۲۰۱۷ اورانیوم را غنی‌سازی می‌کنند. بنابراین، با آزمایش‌های ساده می توان دریافت که امروز وضعیت ما بهتر از آنچه که بوده‌ایم، نیست و شرایط ما بدتر است. مالی در ادامه خاطر نشان کرد: ما می‌خواهیم ایران به پایبندی کامل به توافق هسته ای بازگردد. همچنین ایالات متحده نیز می‌داند که باید به پایبندی بازگردد که آن، برداشتن تحریم‌هایی است که با توافقی که با ایران و سایر کشورهای حاضر در آن به دست آمد، ناسازگار است. نماینده دولت آمریکا در امور ایران در پاسخ به این سوال که آیا دولت بایدن آماده برداشتن ۱۵۰۰ تحریمی است که رئیس جمهور ترامپ وضع کرد، گفت: آنچه که رئیس جمهور بایدن گفت این است که آماده بازگشت به توافق هسته ای  در صورتی است که ایران آماده بازگشت به پایبندی به توافق باشد. مالی افزود: بنابراین ما مجبوریم که کاری سخت و جدی را دنبال کنیم، این تحریم‌ها را بررسی کنیم و ببینیم که چه کاری باید انجام دهیم تا ایران از مزایایی که قرار بود تحت این توافق داشته باشد، برخوردار شود. وی در ادامه تصریح کرد: از این رو، ما مجبوریم تحریم‌هایی را که با توافق مغایرت دارد، برداریم به شرط آنکه ایران آماده باشد اقدامات هسته‌ای که در مغایرت با تعهدات برجامی‌اش انجام داده است را معکوس سازد و به مسیر سابق بازگردد. این مقام دولت آمریکا یادآور شد: آنچه اهمیت دارد این است که به یک فهم مشترکی دست یابیم که در راستای منافع ملی آمریکا است. بنابراین نمی خواهیم عجله کنیم اما در عین حال قصد نداریم منتظر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران باشیم. هر زمان که به نقطه ای برسیم که برای هر دو طرف رضایت بخش است،  در این صورت یک توافق حاصل خواهد شد. این توافق باید مطابق با تعهداتی باشد که ایران، آمریکا و سایر طرف ها در توافق هسته ای داشته اند. وی در پاسخ به این سوال که آیا از نظر او رسیدن به این هدف پیش از ماه ژوئن امکانپذیر است؟ اظهار داشت: بله، قطعا ممکن است. البته هر روز که می گذرد احتمال رسیدن به آن کمتر می شود اما هنوز امکانپذیر است. رابرت مالی در پایان به خواست دولت بایدن برای بازگرداندن زندانیان آمریکایی در ایران اشاره کرد و گفت که این موضوع یکی از اولویت های رئیس جمهور بایدن و دولت او است. کمیسیون مشترک برجام روز جمعه به صورت مجازی با حضور ایران، اتحادیه اروپا، چین، روسیه و سه کشور اروپایی برگزار شد و قرار است این رایزنی ها روز سه‌شنبه به صورت حضوری در وین ادامه یابد. وزیر امورخارجه کشورمان پس از برگزاری این نشست تاکید کرد که هیچ مذاکره مستقیمی با آمریکا وجود نخواهد داشت و این مسئله ای غیر ضروری است. مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها گفته اند که آمریکا برای بازگشت به توافق هسته ای نیازی به بهانه تراشی و مذاکره ندارد و تنها باید به تعهداتش در این توافق بازگردد.

کرج و تهران قرمز شدند

وزارت بهداشت جدول رنگ‌بندی رسمی شهرستان‌های کشور در ۱۴ فروردین ماه را اعلام کرد و نسبت به روند سرعتی و افزایشی بستری‌های کرونا هشدار داد. جدول رنگ رسمی شهرستان‌های کشور در ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ اعلام شد. در حال حاضر ۴۷ شهرستان قرمز، ۱۲۶ شهرستان نارنجی، ۲۴۷ شهرستان زرد و ۲۸ شهرستان آبی هستند. بنابر اعلام کانال خبری وزارت بهداشت، روند بستری در اکثر نقاط کشور به سرعت افزایشی است و به زودی شهرهای بیشتری از جمله تهران، کرج و اصفهان قرمز خواهد شد.

ریاض به واشنگتن درخواست مذاکره داد

وزیر خارجه عربستان سعودی حضور کشورش در مذاکرات هسته‌ای ایران را فرصتی برای نزدیکی و مشارکت میان تهران-ریاض دانست. «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی امروز(شنبه) در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «سی ان ان» بار دیگر خواستار مشارکت در مذاکرات هسته‌ای ایران شد و آن را فرصت‌ گفت‌وگو میان عربستان سعودی و ایران و احتمال توسعه روابط بین آنها تا سطح مشارکت خواند. بن فرحان در این گفت‌وگو از ضرورت مشارکت عربستان در هر گونه مذاکره احتمالی درباره آینده توافق هسته‌ای ایران گفت و در توجیه این سخنان خود مدعی شد: اگر ایران به زرادخانه هسته‌ای دست یابد، عربستان سعودی و دیگر اعضای شورای همکاری بیشتر در معرض خطر هستند و از همین رو حق ایفای نقش در این رایزنی‌ها را دارند. وی افزود: این منطقی است که بخشی از رایزنی‌ها و گفت‌وگوها باشیم و ما از شرکای اروپایی و آمریکایی خود می‌شنویم که آنها لزوم رسیدگی به نگرانی کشورهای منطقه را درک می‌کنند و ما باید در این رایزنی‌ها و مذاکرات نقشی داشته باشیم. وزیر خارجه عربستان سعودی گفت که کشورش با شرکای بین المللی در تماس است تا درباره نقش خود در این موضوع و نحوه برخورد با نگرانی‌هایش گفت‌وگو کند. وزیر امور خارجه عربستان سعودی با یادآوری اینکه ایران قبلاً بارها و بارها علاقه خود را برای آغاز گفت‌وگو با همسایگان در مورد امنیت منطقه ابراز کرده بود ، پرسید: مسئله امنیت منطقه‌ای اگر مسئله هسته‌ای نباشد، چیست؟بن فرحان مجددا در توجیه درخواستش برای ورود به مذاکرات حول برجام گفت: اگر ایران بخواهد با ما گفت‌وگو کند ، این یک چیز خوب است ، اما ما معتقدیم که این گفت‌وگو باید در قالب رایزنی‌ها درباره برنامه جامع اقدام مشترک (در مورد برنامه هسته‌ای ایران) انجام شود و این ممکن است بعداً کمک کند تا حد زیادی نگرانی‌های ما را کاهش دهد. بن فرحان به تعبیر خود اظهار امیدواری کرد که در این رایزنی‌ها، ایران به تعهدات کامل خود در توافق هسته‌ای بازگردد و موافقت کند که نگرانی‌های عربستان سعودی در مورد قصور موجود در ساختار برنامه جامع اقدام مشترک، مسائل مربوط به ثبات منطقه‌ای، برنامه بالستیک تهران و سایر موارد را برطرف کند. وزیر خارجه عربستان سعودی در پاسخ به سوالی درباره میزان واقع بینی اینکه ریاض و تهران در چارچوب هرگونه مذاکره درباره برنامه جامع اقدام مشترک دور یک میز بنشینند، گفت: من فکر می‌کنم این موضوع کاملاً واقع بینانه است. بن فرحان با تکرار مجدد سخنان بی اساس مقامات کشورش در متهم کردن ایران به ایجاد بی ثباتی در منطقه ورفتار خصمانه گفت: طبیعتا اگر ایران آماده مذاکره باشد، این امر درها را نه فقط برای نزدیکی بلکه برای شراکت خواهد گشود؛ اما هیچ نزدیکی روابط بدون رفع این تهدیدهای جدا خطرناک برای ثبات و امنیت منطقه از لبنان تا سوریه، عراق و یمن ممکن نیست؛ علاوه بر فعالیت‌هایی که در داخل کشورهای منطقه در مجهز کردن تروریست‌ها به تجهیزات ساخت بمب و چیزهایی از این قبیل انجام می‌شود.

ایران و پاکستان دست به تمرین مرکب دریایی زدند

تمرین مرکب دریایی با حضور ناوگروه‌هایی از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و جمهوری پاکستان برگزار خواهد شد. تمرین مرکب دریایی ایران و پاکستان با هدف تبادل تجربیات آموزشی و اطلاعاتی، تامین امنیت خطوط تجاری دریایی منطقه، حسن همجواری و تعمیق روابط بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و پاکستان طی روزهای آتی در منطقه عمومی بندرعباس و جزیره لارک برگزار خواهد شد. ناو اطلاعاتی - رزمی و عملیاتی کشور پاکستان با استقبال رسمی در منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بندرعباس پهلو گرفت.

ظریف راهی آسیای میانه شد

سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر «محمدجواد ظریف» به چهار کشور آسیای مرکزی از ۱۶ فروردین ماه خبر داد. «سعید خطیب زاده» در حساب توییتری خود با بیان اینکه توسعه روابط با آسیای مرکزی، منطقه اشتراکات تمدنی، تاریخی و فرهنگی، همواره جزو اولویت‌های اصلی ایران بوده است، اعلام کرد: دکتر ظریف در تاریخ ۱۹-۱۶ فروردین عازم ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و ترکمنستان می‌باشد.  به گفته خطیب زاده در این سفر تمرکز بر همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای خواهد بود.

رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات موافقت کردند

در آستانه سالروز ولادت با سعادت منجی عالم بشریت حضرت حجت‌بن‌الحسن العسکری و ۱۲ فروردین سالروز جمهوری اسلامی ایران، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با عفو یا تخفیف مجازات یک هزار و ۸۴۹ تن از محکومانِ محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضائی نیروهای مسلح و تعزیرات حکومتی موافقت کردند. حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی رئیس قوه قضائیه به مناسبت فرارسیدن این ایام فرخنده، در نامه‌ای به رهبر انقلاب اسلامی پیشنهاد عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات این محکومان را که از سوی کمیسیون مرکزی عفو و بخشودگی قوه قضائیه واجد شرایط لازم تشخیص داده شده‌اند، ارائه کرد و این پیشنهاد در اجرای بند ۱۱ از اصل ۱۱۰ قانون اساسی مورد موافقت حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای قرار گرفت.

رئیس جمهور از مردم قدردانی کرد

رئیس جمهور از مردم به خاطر رعایت دستور العمل‌های بهداشتی در ایام تعطیلات نوروز تقدیر و تشکر کرد. آقای روحانی امروز در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا افزود: برخی افراد در این ایام اصلاً سفر نرفتند و برخی هم که سفر رفتند دستور العمل‌ها را مراعات کردند که جای تشکر و سپاسگزاری دارد، گرچه مجموعه خرید شب عید و رفت و آمدهای ایام عید ممکن است ما را با یک مشکلی مواجه کرده باشد. رئیس جمهور گفت: امروز در بررسی‌ها دیدیم که متأسفانه در دو استان موج چهارم آغاز شده و در برخی از استان‌های دیگر اگر مراعات نکنیم ممکن است وارد این موج شویم. آقای روحانی افزود: امیدواریم شرایط به گونه‌ای شود که سال‌های بعد مردم جبران کنند و شرایط؛ شرایطِ مساعدتری برای حضور آنان در طبیعت باشد. رئیس جمهور با اشاره به این که امسال در سال ۱۴۰۰ و سال پایانی قرن هستیم، گفت: در این قرن تحولات مختلفی در جهان روی داد.

واکسیناسیون بیماران خاص آغاز شد

واکسیناسیون کرونا ویژه بیماران خاص در دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیماران اوتیسم آغاز شد.رئیس اداره بیماری‌های خاص و مددکاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: با همکاری معاونت‌ های درمان و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران واکسیناسیون کرونا بیماران خاص از چهارشنبه یازدهم فروردین ۱۴۰۰ با تلقیح واکسن به بیماران اوتیسم در بیمارستان آتیه آغاز شده است. خانم زهرا اصغری با اشاره به دوم آوریل (مصادف با سیزدهم فروردین) روز جهانی آگاهی از اوتیسم، افزود: دانشگاه علوم پزشکی ایران اولین دانشگاه در کشور است که تزریق واکسن بیماران اوتیسمی را انجام می‌دهد و اعلام آمادگی کرده ایم واکسیناسیون تمام مبتلایان اوتیسم بالای ۱۸ سال استان تهران را ما انجام دهیم. خانم اصغری با بیان اینکه انجمن اوتیسم ارتباط خوبی با دانشگاه علوم پزشکی ایران دارد، خاطرنشان کرد: به دلیل شلوغی مراکز دولتی و وضعیت متفاوت بیماران اوتیسم، انتخاب محل تزریق واکسن به انجمن اوتیسم محول و بیمارستان آتیه نیز در راستای مسئولیت اجتماعی خود برای این موضوع پیشقدم شد. رئیس اداره بیماری‌های خاص و مددکاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بیماران دیالیز خونی، دیالیز صفاقی، هموفیلی، تالاسمی، ام اس، MPS، CF، SMA، اوتیسم، پیوند اعضا و مبتلایان به سرطان، بیماران به نقص سیستم ایمنی بدن (PID) به عنوان گروه‌های پرخطر شناخته شده و به صورت مرحله‌ای واکسن کرونا دریافت خواهند کرد. بیماران خاص و صعب العلاج از جمله گروه‌های در معرض خطر برای ابتلا به بیماری COVID-۱۹ هستند. وجود بیماری زمینه‌ای از یک سو باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن این افراد می‌شود و از سوی دیگر به دلیل مراجعات مکرر این بیماران به مراکز درمانی برای دریافت خدمت، خطرمواجهه آنان با ویروس کرونا در مقایسه با افراد سالم جامعه بیشتر است. بر همین اساس، مبتلایان به بیماری‌های خاص و صعب العلاج، از گروه‌های اولویت دار در دریافت واکسن بوده و تلاش وزارت بهداشت انجام واکسیناسیون برای تمام مبتلایان به بیماری‌های خاص و صعب العلاج در ماه‌های ابتدایی سال جدید است.

موج چهارم کرونا آغاز شد

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: مجموعه خریدهای شب عید، رفت و آمد ایام نوروز و سفرهای آن ممکن است ما را با مشکلاتی مواجه کرده باشد. امروز در بررسی‌ها دیدیم که متاسفانه در دو استان موج چهارم این پاندمی آغاز شده و برخی استان‌های دیگر هم اگر مراقبت نشود ممکن است وارد موج چهارم بشوند. وی با اشاره به اینکه در روز طبیعت هم مردم هم مسئولان به وظایف خود به درستی عمل کردند بیان کرد: اکثریت قاطع مردم مراعات کردند و از خانه بیرون نرفتند و مامورین که موظف بودند به مردم تذکر بدهند تشکر می‌کنیم. امیدواریم سال‌های بعد شرایط مناسب شود و مردم بتوانند جبران کنند. رئیس جمهور گفت: در سال ۱۴۰۰ که سال پایان قرن است اگر به کل قرن نگاه کنیم، بی‌تردید یکی از حوادث بسیار مهم در این قرن همین پاندمی کرونا بوده است. این حادثه و این بیماری یکی از مسائل بسیار بزرگ است و امروز می‌بینیم که چه جمعیت زیادی مبتلا شدند و چه جمعیت زیادی در مجموع از دست رفتند. نزدیک به سه میلیون نفر جان خود را از دست داده‌اند، البته خیلی افراد هم مبتلا بودند و تست ندادند و از بین رفتند، بنابراین آمار مرگ و میر بسیار بالاتر است. روحانی با اشاره به اینکه ایران در کنار پاندمی کرونا مسئله دیگری نیز داشته است، بیان کرد: ایران در این سال‌ها دو حادثه بی نظیر را گذرانده است. یکی پاندمی کرونا بود که بسیاری از کشورهای جهان را گرفتار کرد و ایران هم به آن مبتلا شد. در کنار آن ایران، تروریسم و جنگ اقتصادی را تجربه کرده که کشور دیگری با آن درگیر نبوده است. وی با تاکید بر اینکه جنگ اقتصادی، موضوعی بی نظیر در قرن اخیر بوده است، اظهار کرد: سه سال جنگ اقتصادی مداوم در صد سال اخیر کشور ما بی‌نظیر بوده است و در سراسر دنیا هم کم اتفاق افتاده است. پس مردم ما در این سه سال پایانی قرن با دو معضل بزرگ مواجه بودند و سختی‌های زیادی را متحمل شدند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه هم کرونا و هم جنگ اقتصادی فشار زیادی به مردم وارد کرد، گفت: البته مردم در هر دو زمینه با ایستادگی، مقاومت، وحدت، کمک‌های مومنانه، تلاش و فداکاری کادر درمان در مجموع کارنامه قابل قبولی دارند؛ هم در مبارزه با بیماری هم در مقابله با جنگ اقتصادی. طبیعی است که در یک بیماری مسری و خطرناک، عده‌ای جان خود را از دست می‌دهند و سلامت برخی دچار مشکل می‌شود. همچنین در جنگ اقتصادی نیز زندگی بسیاری از مردم با مشکل مواجه می‌شود. روحانی افزود: با وجود همه مشکلات، همواره و در همه مراحل و هرجا که مشکلی پیش آمده، قبل و بعد از انقلاب، جنگ‌های جهانی و سایر مسائل، قدرت ملی ما یک قدرت بسیار مهم و قابل افتخاری بوده است. وقتی ملت ما تصمیم گرفته، کنار هم قرار گرفته و ایستادگی کرده، ولو با چنگ و دندان، ملت موفق شده و توانسته از مشکلات خارجی، طبیعی و هر آنچه بوده عبور کند و آنها را پشت سر بگذراند. وی درباره عمر باقیمانده از دوران مسئولیت دولت گفت: در چهار ماه باقیمانده از استقرار دولت، همچنان یکی از اولویت‌های ما، مقابله با این پاندمی است. با همه توان تلاش می کنیم که این ویروس را در حد توان و امکان، مهار و کنترل کنیم. حتما این چهار ماه، یعنی روزهای پایانی دولت شرایط نسبتا قابل قبولی خواهیم داشت. رئیس‌جمهور با اشاره به برنامه‌های واکسیناسیون اظهار کرد: با برنامه‌هایی که برای واکسن‌های وارداتی و واکسن‌های تولید داخلی انجام شده است، شرایط نسبتا خوبی در پیش خواهیم داشت. اگر واکسن‌ها به موقع، در آخر بهار یا ابتدای تابستان به دست ما برسد و واکسیناسیون انجام بگیرد، به یکی از اهداف خود در این چهار ماه باقیمانده رسیده‌ایم. روحانی چهار اصل را اولویت چهار ماه باقیمانده از دولت دانست و گفت: مقابله با ویروس کرونا، شکستن تحریم اقتصادی، بهبود معیشت مردم و تکمیل و پایان یافتن طرح‌های مهم اقتصادی که باید آنها را افتتاح کنیم چهار هدفی هستند که در اولویت فعالیت‌هایی هستند که در این چهار ماه آنها را دنبال خواهد کرد.  وی با تاکید بر اینکه کرونا سبک جدیدی از زندگی را برای همه به همراه آورده است، خاطرنشان کرد: همه دنیا را می‌بینیم که از شرق تا غرب، سبگ زندگیشان کم و بیش تغییر کرده است. تغییر سبک زندگی از تبعات این پاندمی بود. رئیس جمهور گفت: این تغییر می‌تواند تحمیلی باشد و گاهی ناچاریم با آن مراعات کنیم. کرونا مثلا در مراکز عبادی، آموزشی، بازار و کسب و کار،  شرایط تحمیلی را در این مدت تحمل کرده است. روحانی ضمن بیان اینکه تا زمانی که این بیماری وجود دارد  چاره ای نداریم این سبک تحمیلی را رعایت کنیم، افزود: اگر به این سبک جدید از زندگی عمل نکنیم، ضرر خواهیم کرد. تا زمانی که مشکل کرونا حل شود باید با مشکلات کنار بیاییم و صبور باشیم. وی با اشاره به اینکه تصورات ابتدایی نسبت به کووید-۱۹ محقق نشده است، گفت: ابتدا تصور می‌شد برای این بیماری داروی طبیعی یا شیمیایی پیدا می‌شود اما خُب نشد و بشر به یک دارو نرسید. ویروس هم مقاومت کرد، از بین نرفت، ایستاد و حتی جهش هم پیدا کرد. بعضی ویروس‌ها یک دوره زمانی دارند و بعد از مدتی از بین می‌روند؛ اما این ویروس رفتنی نبود و الان یک سال و چند ماه است که ایستادگی کرده و بدتر هم شده است. رئیس جمهور ادامه داد: گونه جدید این ویروس که اسم آن انگلیسی، برزیلی، آفریقایی و... خطرناک تر و بدتر است. در دو استانی که موج چهارم آغاز شده است، آمار به صورت خطی و نه منحنی بالا می‌رود. خط مستقیم در نمودار معنایش این است که چقدر خطر زیاد است و آلودگی را چقدر سریع پخش می‌کند. امروز شاهد هستیم که در بعضی بیمارستان‌ها یک نفر مراجعه نمی‌کند بلکه کل خانواده با هم مبتلا می‌شوند. روحانی تنها راه مقابله با کرونا را توانمندی دانست و تاکید کرد: باید مردم و جامعه را آماده و توانمند کنیم تا در برابر این ویروس قدرتِ ایستادگی داشته باشند. این توانمندی راه‌های مختلفی دارد، یکی از بهترین راه‌های آن واکسن است که بدن فرد را مقاوم و در برابر ویروس توانمند می کند. وی از جزئیات واکسن کرونا خبر داد و اظهار داشت: امروز ساخت واکسن و واردات آن، به عنوان اولویت مهم کشور مورد توجه همه دستگاه‌های مسئول است و همه این موضوع را دنبال خواهند کرد. رئیس جمهور تاکید کرد: مردم بدانند با کمترین علامت باید ارتباط خود را با دوستان و اقوام قطع کنند و همچنین به پزشک مراجعه کنند. البته این ویروس علائم بسیار مختلفی از جمله بدن درد، مشکلات تنفسی و گوارشی، حس بویایی و چشایی و غیره دارد. روحانی با تاکید بر اینکه مسئله دورهمی ها و تجمعات همچنان یک خطر بزرگ تلقی می شود، خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع ویروس جهش یافته در جامعه، باید به نحوه برگزاری تجمعات و دورهمی ها به خصوص در فضای بسته توجه شود. تعهد و مسئولیت پذیری ملت ما در این ماه‌ها اجرایی و عملی شده باید به طرز دقیق تری ادامه پیدا کند. وی با بیان اینکه آمار، خبر از کاهش عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی را می‌دهد، گفت: کاهش عمل به دستورالعمل‌ها یعنی موج جدید و خطر جدید. وقتی مراعات و عمل به دستورالعمل ها زیر شصت درصد می شود، خطر بسیار جدی و نزدیک است. رئیس جمهور اظهار داشت: هروقت مردم، عادی انگاری کردند، ویروس را دست کم گرفتند و تصور کردند مشکل برطرف شده، با یک معضل بسیار جدی مواجه شده‌ایم. به خصوص مراقبت از سالمندان و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد. وی با بیان اینکه در جلسه امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا گزارشی از شرایط استان ها داده شد، افزود: همچنین شرایط ویروس جهش‌یافته و اقدامات لازم در استان‌هایی که پیک در آنها آغاز شده یا در معرض پیک جدید کرونا هستند مورد بررسی قرار گرفت. بنابراین در جلسه تاکید شد با همه قدرت برای قرنطینه ماندن کسانی که تست آنها مثبت شده، تلاش کنیم. رئیس جمهور شکستن قرنطینه از سوی کسانی که تست کرونای آنها مثبت شده را یک تخلف برشمرد و گفت: این کار خیلی خطرناکی است و ما باید برخورد شدیدی بکنیم. در استفاده از قطار، اتوبوس و هواپیما افراد چک می شوند و از حضور آنها ممانعت می شود. اما کسانی که از وسیله نقلیه شخصی استفاده می کنند قابل بررسی نیستند. برخورد قاطعانه با این متخلفین ضروری است. روحانی با بیان اینکه در دستورالعمل‌های ستاد ملی هیچ دوگانگی وجود ندارد، گفت: دستورالعمل‌ها برای همه کشورها یکی است که بگوییم دستورالعملی برای یک کشور است برای کشور دیگر نیست نه اینگونه نیست. وی افزود: در حال حاضر برای ۴۰ کشور دستورالعمل‌های ویژه داریم و اجرا می‌کنیم. کسی که از سفر می آید دستورالعمل‌ها برای آنها اجرا می شود، ‌بر همین اساس هلال احمر و وزارت بهداشت و نیروهای کمکی در مرزها مستقر هستند و مراقبت می‌کنند کسانی که وارد می‌شوند، مبتلا نباشند.  رئیس جمهور ضمن اشاره به اینکه به زودی ماه مبارک رمضان فرا خواهد رسید، بیان کرد: در جلسه امروز تصمیم گرفته شد در مناطقی که آبی و زرد هستند برگزاری مراسم مذهبی با اجرای دقیق همه پروتکل‌های بهداشتی آزاد است. برگزاری این مراسم ها برای مناطق نارنجی و قرمز ممنوع است، البته تا شب‌های قدر فرصت باقی است و ممکن است تصمیم خاصی برای شب های قدر اتخاذ شود. تصمیم فعلی برای فعالیت مراکز عبادی با توجه به بررسی‌ها و تصمیم گیری قرارگاه و ستاد ملی مبارزه با کرونا به این شکل است. روحانی در پایان با بیان اینکه امیدواریم روزهای آتی روزهای سختی برای مردم نباشد، گفت: تشکر می کنیم از همه کادر درمان که چهارده ماه است در رنج و زحمت فراوانی در مسیر مبارزه با این ویروس هستند، استانداران، فرمانداران، بخشداران، مسئولان، نیروهای انتظامی و نیروهای مسلح، صدا و سیما و همه کسانی که در این مدت در این امر بسیار مهم به صورت منظم و مداوم در تلاش هستند.

ناوگروه نیروی دریایی پاکستان در بندرعباس پهلو گرفت

ناو گروه نیروی دریایی ارتش پاکستان وارد بندرعباس شد. این ناوگروه از روزهای سوم تا ششم ماه میلادی آوریل (۱۴ تا ۱۶) فروردین در بندرعباس حضور دارند که حامل پیام دوستی و همبستگی، صبح و شکوفایی برای مردم جمهوری اسلامی ایران و منطقه هستند. رییس ستاد فرماندهی منطقه یکم امامت نداجا پیش از ظهر شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ناوگروه پاکستانی هر سال در فروردین ماه وارد بندرعباس می‌شوند که سال گذشته به علت کرونا این اقدام انجام نشد. ناخدا یکم ستاد رضا شیبانی ادامه داد: دیدار با فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش، دیدار با نماینده ولی فقیه در هرمزگان و استاندار از برنامه‌های پیش بینی شده برای این ناوگروه بوده و همچنین دیدار با فرماندهان نظامی و دریایی ایران و گفت وگو پیرامون روابط دوجانبه در دستور کار هیات اعزامی پاکستان قرار دارد. ضیافت شام به میزبانی فرمانده " خان محمود آصف" روی عرشه ناو کشتی پاکستانی در روز یکشنبه با حضور وابستگان نظامی، دیپلمات‌ها و مسئولان غیر نظامی، رسانه‌ها و نمایندگان گروه‌ها برگزار می‌شود.

نشست بازگشت آمریکا با اتحادیه اروپا برگزار شد

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای خبر داد که نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام روز جمعه برگزار خواهد شد. در این بیانیه آمده است: «نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک، توافق هسته‌ای ایران، روز دوم آوریل (۱۳ فروردین) برگزار خواهد شد».این نشست به ریاست «انریکه مورا» مدیر سیاسی سازمان اقدام خارجی اروپا برگزار خواهد شد و نمایندگان چین،‌ فرانسه،‌ آلمان، روسیه، انگلیس و ایران نیز حضور خواهند داشت. بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا، مشارکت کنندگان در نشست فردا، درباره چشم انداز بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و چگونگی اطمینان حاصل کردن از اجرای موثر توافق توسط تمامی طرف‌ها گفت‌وگو خواهند کرد. خبرگزاری کیودوی ژاپن نیز ساعتی پیش خبر داد که نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام میان ایران و اعضای باقی مانده،‌ روز جمعه برگزار خواهد شد. بر اساس گزارش این خبرگزاری ژاپنی، مقام‌های ارشد ایران و اروپایی دوشنبه گذشته در آلمان با یکدیگر دیدار کرده تا درباره ایده‌های احیای مجدد توافق هسته‌ای گفت‌وگو کنند. نشست جداگانه دیگری نیز روز سه‌شنبه میان ایران،‌ روسیه و چین برای هماهنگی دیدگاه‌های سیاسی برگزار شده است. ساعتی پیش نیز وزارت خارجه فرانسه در پاسخ به سوالی درباره اقدامات اروپا برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اعلام کرده بود: «در تلاش تنگاتنگ با شرکای اروپایی به همراه مسکو و پکن بوده و مصمم هستیم تا راه حل دیپلماتیکی پیدا کنیم که به ایران اجازه دهد به پایبندی به تعهدات هسته‌ای بازگردد و همچنین بازگشت آمریکا به توافق در سریعترین زمان ممکن را فراهم سازد و در حال انجام مذاکراتی با تهران و واشنگتن در این زمینه هستیم». وزارت خارجه فرانسه اضافه کرد: «این گفت‌وگوها در حالی بیشتر ضروری می‌شود که ایران با ارتباط مستقیم با اعضای برجام و آمریکا که یک ماه و نیم پیش پیشنهاد شد، موافقت نکرده است. به لطف تلاش‌هایمان، ما و شرکایمان امیدواریم تا قالب‌های جایگزین موثری ایجاد کنیم».پس از روی کار آمدن دولت بایدن، مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران با یادآوری این واقعیت که آمریکا،‌ طرفی بوده که از برجام خارج شده،‌ تاکید کرده‌اند که نخست آمریکا باید به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای بازگردد و پس از راستی آزمایی، ایران نیز کاهش تعهدات برجامی خود را متوقف کرده و به پایبندی کامل به برجام باز خواهد گشت این در حالی است که مقام‌های آمریکایی پس از تشکیل دولت در هفته‌های ابتدایی تاکید داشتند که نخست ایران باید به تمامی تعهدات خود بازگردد و پس از آن واشنگتن نیز به برجام باز خواهد گشت اگر چه طی روزهای اخیر مقام‌های آمریکایی موضوع بازگشت نخست ایران به تعهدات برجامی را کنار گذاشته و طرح پایبندی دوجانبه را مطرح کرده‌اند،‌ موضوعی که ایران آن را رد کرده است. دولت آمریکا در زمان دونالد ترامپ و در اردیبهشت ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه و بر خلاف قطعنامه‌های بین‌المللی از توافق هسته‌ای خارج شده و با اعمال تحریم‌های بی‌سابقه، سیاست فشار حداکثری را علیه ایران در پیش گرفت و حتی در دوران شیوع ویروس کرونا مانع از آن شد که ایران به منابع خود در دیگر کشورها برای واردات دارو و مواد غذایی دسترسی پیدا کند.

دورکاری به شهرهای قرمز تهران برگشت

انوشیروان محسنی بندپی در حاشیه جلسه ستاد مقابله با کرونا استان تهران در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا در شهرستان‌های قرمز فعالیت مشاغل گروه دو و ۳۴ به مدت دو هفته تعطیل خواهد بود و حضور کارکنان نیز در دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی مشمول دستورالعمل ستاد ملی کرونا است، که در نهادهایی که خدمات ضروری ارائه می‌کنند و پنجاه درصد و در سایر دستگاه‌ها یک سوم است و مابقی کارکنان می‌بایست دورکاری کنند.

آمار کرونا باز هم سه رقمی شد

لاری سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۶۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۳۳۰ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۹۰۸ هزار و ۹۷۴ نفر رسیدوی با بیان اینکه متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند گفت: مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۲ هزار و ۸۷۶ نفر رسید.  خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۶۳۳ هزار و  ۹۴۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. سخنگوی وزارت بهداشت افزود: چهار هزار و ۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. لاری عنوان کرد: تا کنون ۱۲ میلیون و ۹۶۳ هزار و ۷۷۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. وی گفت: در حال حاضر ۴۶ شهرستان قرمز و ۱۱۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت "از" و "به" شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است.  همچنین ۲۴۶ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۷ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

مسکن مهر تهران به ایستگاه آخر رسید

خلیل محبت خواه مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اعلام این خبر گفت: مالکان مسکن مهر پیشوا (۶۰ واحد باقیمانده) برای دریافت کارت قسط مراجعه کنند.وی همچنین از واگذاری ۱۰۰ هزار و ۲۱۱ عدد واحد مسکن مهر خبر داد و گفت: در سال جاری موانع موجود بر سر راه سایت‌های مسکن اقدام ملی در شهرستان‌های استان را رفع خواهیم کرد و در این خصوص آماده مذاکره با شهرداری‌های مربوطه هستیم. وی اعتماد انبوه سازان برای شروع پروژه‌های اقدام ملی استان را سرمایه اداره کل عنوان کرد و گفت: در این زمینه با فرمانداران نیز مذاکراتی خواهیم داشت. وی پیشرفت پروژه‌های افتتاح شده در شهر جدید پرند و پردیس را به ترتیب ۸۴ درصد و ۶۹ درصد اعلام کرد.

سکه افت کرد

بازار سکه، طلا و ارز سال گذشته پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال سیاست‌ فشار حداکثری علیه کشور، شیوع بیماری کرونا و مسائل سیاسی حاکم بر کشور همچون تحریم‌های ظالمانه آمریکا، بحث تصویب FATF در مجلس شورای اسلامی و آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده در برخی کشورها نوسانات بسیاری را پشت سر گذاشت. البته در این بین جو روانی و برخی کارشکنی‌ها موجب شد قیمت سکه در مهرماه به رقم بیش از ۱۶ میلیون تومان و دلار ۳۲ هزار تومان برسد. با این وجود دولت و به‌ویژه بانک مرکزی تلاش کرد با برنامه‌ریزی‌های مناسب، تحریم‌های ظالمانه و فشار حداکثری را که موجب سقوط ارزش پول ملی می‌شد خنثی کند و این امر با پیروزی «جو بایدن» در انتخابات آمریکا که همواره بر بازگشت به برجام تاکید کرده بود، بهبود یافت. براین اساس در آخرین روز کاری سال ۱۳۹۹ (پنجشنبه ۲۸ اسفندماه) قیمت سکه در کانال ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان توقف کرد و دلار نیز به قیمت ۲۳ هزار و ۹۶۰ تومان معامله می‌شد. عزم جدی دولت برای کاهش تورم و کنترل بازار موجب شد در نخستین روزهای ۱۴۰۰ شاهد ثبات نرخ دلار در کانال ۲۴ هزار تومانی باشیم. در آخرین روز کاری اسفندماه، دلار ۲۳ هزار و ۹۶۰ تومان معامله شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران در روز هشتم فروردین ماه، ۱۱ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شد. در هفته دوم فروردین ماه پس از امضای توافق‌نامه ۲۵ ساله ایران و چین و روند مثبت برگزاری مجازی نشست فصلی کمیسیون مشترک برجام با حضور «ایران و گروه ۴+۱» سیر نزولی قیمت سکه و دلار در سال ۱۴۰۰ ادامه یافت و امروز در نخستین روز کاری پس از تعطیلات نوروزی، قیمت دلار به رقم ۲۴ هزار و ۴۶۰ تومان و سکه پس از عقب‌نشینی به کانال ۱۰ میلیون تومانی، در قیمت ۱۰ میلیون و ۵۰۲ هزار تومان تثبیت شد. به نظر می‌رسد انتشار اخبار مثبت در حوزه سیاست خارجی به‌ویژه بازگشت آمریکایی‌ها به برجام عامل اصلی کاهش انتظارات تورمی باشد.

دلار عقب گرد کرد

رخ دلار در صرافی‌های بانکی امروز (شنبه) با ۶۰۷ تومان کاهش در مقایسه با روز کاری گذشته (چهارشنبه) به رقم ۲۴ هزار و ۵۹۸ تومان رسید. قیمت فروش یورو امروز با کاهش ۶۰۷ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری گذشته (چهارشنبه- ۱۱ فروردین ۱۴۰۰) به ۲۸ هزار و ۸۸۳ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار امروز ۲۴ هزار و ۱۱۱ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۳۱۱ تومان بود. علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی  ۲۴ هزار و ۳۱۹ تومان و نرخ فروش آن ۲۴ هزار و ۵۶۲ تومان اعلام شد.  همچنین نرخ یورو در این بازار  ۲۸ هزار و ۶۲۱ تومان و نرخ فروش نیز ۲۸ هزار و ۹۰۷ تومان اعلام شد براساس این گزارش، در سامانه سنا در روز معاملاتی گذشته (چهارشنبه)، هر یورو به قیمت ۲۹ هزار و ۲۸۳ تومان و هر دلار ۲۵ هزار و ۱۶۷ تومان به فروش رسید. همچنین روز کاری گذشته(چهارشنبه) در سامانه نیما، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۹۹۹ تومان فروخته شد و حواله دلار به قیمت ۲۲ هزار و ۹۰۲ تومان معامله شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha