پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
گفت‌وگوی دبیر ستاد امر به ‌معروف و نهی از منکر استان سمنان با «حوزه»

حوزه/ دبیر ستاد امر به ‌معروف و نهی از منکر استان سمنان گفت: از نظر حضرت آقا بزرگترین مصداق امر به معروف و نهی از منکر مطالبه از مسئولین است و در مطالبه گری هم اعتراض وجود دارد.

خبرگزاری «حوزه» - سمنان/ ستاد امر به معروف و نهی از منکر، نهادی است که در راستای توسعه نظام مند فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر، ترغیب آحاد جامعه به اجرای این فریضه با تأکید بر تذکر لسانی و تقویت نظارت عمومی در تمامی شئون و تعاملات اجتماعی به امر سیاست گذاری و انجام فعالیت‌های ترویجی، نظارتی و حمایتی و همچنین هماهنگی‌های ستادی و بین دستگاهی مبادرت می‌ورزد. این نهاد به عنوان ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر از سال ۱۳۷۲ تأسیس گردید. با تصویب قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و دستورالعمل اجرایی آن در سال ۱۳۹۴ این ستاد با تغییر نام و با عنوان ستاد امر به معروف و نهی از منکر در سه سطح مرکز، استان و شهرستان ادامه فعالیت داده‌است.

در همین راستا خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سمنان، به سراغ حجت الاسلام محسن انصاری نیا، دبیر ستاد امر به ‌معروف و نهی از منکر استان سمنان، رفته است؛ مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

ستاد امر به معروف و نهی از منکر در کجا نمود عینی پیدا می‌کند؟

امیدواریم که خداوند توفیق بدهد که در این سنگر که برای انقلاب اسلامی تحت عنوان «سنگر احیای فریضتین» ورود پیدا کرده‌ایم، خداوند کمک کند رسالت سنگینی بر عهده ما است یک نکته که عرض کنم این است که اگر جامعه ای خوب باشد؛ اگر در واقع در آن امر به معروف و نهی از منکر انجام نشود خود به خود آن جامعه منفعل می‌شود از خوبی های آن کاسته می‌شود.

مثل یک آب راکدی که کم کم متعفن می‌شود؛ باید جریان و حرکت داشته باشد. امر به معروف و نهی از منکر هم در واقع حرکت بخشی به نقش معارف و جلوگیری از منکرات است جامعه اگر هم خوب باشد، نیاز دارد که امر به معروف و نهی از منکر حتماً در آن باشد، اگر نباشد عرض کردم که خود به خود دچار مشکلاتی می‌شود که کم‌کم از ارزش های معروفات کاسته می‌شود و خود به خود، منکرات جایگزین خواهد شد.

قوانین حمایت از آمران به معروف نیاز به اصلاح دارند | در مطالبه گری اعتراض هم وجود دارد

ستاد امر به معروف و نهی از منکر در واقع یک ستاد سیاستگذار و حمایت گر است و بُعد نظارتی و هدایتی خود را باید داشته باشد متاسفانه در سنوات گذشته انتظاری که از ستاد امر به معروف و نهی از منکر داشتیم این بود که ستاد را در حد یک مجموعه ای که تصدی گر است در انقلاب اسلامی نه تولی گر به این معنا که خودشان تعدادی از نیروها را ساماندهی می‌کردند و به طور مستقیم ورود به عرصه امر به معروف و نهی از منکر داشتند آن هم در حد مصادیق رده دهم مثلاً امر به معروف و نهی از منکر یعنی مقوله حجاب، گیر دادن به حجاب حالا بعضی ها ستاد را در حد گشت‌های ارشاد تعریف و تبیین می‌کردند.

مستقیم به مصادیق ورود پیدا نمی‌کنیم؛ جرائم و منکرات یا مشهود هستند یا غیر مشهود اگر آنجا که مشهود است دستگاه انتظامی یا بسیج و امسال و ضابطین قضایی وارد می‌شوند و اگر هم غیر مشهود است باز دستگاه امنیتی به کمکشان می‌آید و مرجع رسیدگی به این جرائم قوه قضائیه است لذا ما در ستاد دفتر قوه قضائیه و یدفتر نیروی مسلح راه اندازی کردیم  که با ما همکاری دارند.

 مطالبه گری از مسئولین به نظر من مهم ترین رسالت ستاد امر به معروف و نهی از منکر است.

انتظار رهبر معظم انقلاب اسلامی  از ستاد امر به معروف و نهی از منکر چیست؟

آنچه که آقا از ستاد امر به معروف انتظار دارد فرمودند که ستاد احیا است، یعنی بُعد تولیتی دارد نه تصدی گری، خودش مستقیم نباید ورود به معروف و منکرات و امر به معروف و نهی از منکر پیدا کند، مثل کسی که نماز نمی‌خواند ما نمی‌رویم به جای او نماز بخوانیم، بلکه بستر سازی می‌کنیم تا نماز خوان شود، لذا که اگر بخواهیم به احیای فریضتین کمک کنیم باید نگاه ما در واقع هدایتی و حمایتی و نظارتی و سیاست گذاری باشد و کار ستادی انجام بدهیم.

ستاد امر به معروف وضعیت جامعه را چگونه می بیند؟

وضعیت جامعه تا رسیدن به یک نقطه مطلوب و جامعه تراز اسلامی که مد نظر رهبر معظم انقلاب و هدف اسلام باشد خیلی فاصله داریم، اما ما یک انقلاب اسلامی داریم و یک جمهوری اسلامی؛ انقلاب اسلامی  به آن نقطه رشد خود قدم به قدم نزدیک می‌شود بعضی از اوقات شاید جمهوری اسلامی نسبت به آن چیزی که انتظار می‌رود در بعضی از جاها کوتاهی و کاستی هایی دارند، بنابر این ستاد امر به معروف و نهی از منکر اگر بتواند کاری کند که مسئولین در جمهوری اسلامی رساله وظیفه خودشان را انجام بدهند نهادها آنچه بر عهدشان هست آنها را به نحو احسنت انجام بدهند به رشد و بالندگی و رسیدن به نقطه تراز که هدف و آرمان انقلاب اسلامی است ان شاءالله کمک می‌شود.

قوانین حمایت از آمران به معروف نیاز به اصلاح دارند | در مطالبه گری اعتراض هم وجود دارد

آیا در قانون گذاری پیرامون امر به معروف و نهی از منکر مشارکت دارید؟

در قانون گذاری بله؛ با توجه به اینکه دکتر محبی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در مجموعه  مجلس مسئولیت دارند خود ایشان در اینکه قوانینی به نفع احیای فریضتین و اینکه کمک کند به اینکه بستر سازی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بهتر فرهنگ سازی انجام شود ایشان هم فعالیت دارد حتی تیمی دارند که آن مجموعه و تیم در مجلس پیگیر این قضیه هستند که قوانین ما در حمایت از آمران و ناهیان قوت بگیرد که بزرگترین دغدغه ماست و در بعد فرهنگ سازی و بستر سازی امر به معروف و نهی از منکر این قوانین دست ما را بازتر بگذارد و در این راستا بیشتر حمایت کند.

چگونه از آمر به معروف و ناهی از منکر حمایت می‌شود؟

انتظار آن است که گروه های تخصصی امر به معروف و نهی از منکر را  راه اندازی کنیم که اولا این امر به معروف و نهی از منکر به صورت تخصصی و به صورت جمعی شکل بگیرد، اما در کنارش کسانی که به صورت فردی امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند آن ها هم مورد حمایت ما هستند؛ شرط آن این است که بر خلاف قانون یا بر خلاف شرع مقدس این عامل و ناحی ورود پیدا نکند، اما اگر بخواهیم در راستای شرع مقدس و در راستای قوانین جمهوری اسلامی امر و نهی کند حتما ما موظف هستیم که به طور جد از آمران به معروف حمایت کنیم و این اطمینان را بدهیم به آمران و ناهیان که ستاد محکم پشت سر آمر و ناهی است، آنچه که یک مقدار تعلل ایجاد می‌کند در میان آمران و ناهیان ما این است که شاید نگرانی و هراسی داشته باشند در اینکه امر به معروف و نهی از منکر کنند، ولی از آن ها حمایت جدی و واقعی نشود.

ارتباط شما با حوزه و دانشگاه به چه صورت است؟

ما در حال تدوین تفاهم نامه بین بسیج دانشجویی و اساتید در راستای گفتمان سازی و مطالبه گری هستیم و بر اساس سند راهبردی مطالبه گری ان شاءالله در این عرصه قدم های موثری برداریم؛ در حوزه علمیه هم کاری که شروع کردیم تربیت مدیران تراز انقلابی اسلامی است، یعنی در واقع روحانیون مدیر مطالبه گر و مسئولیت پذیر؛ کار را با ۷۰طلبه و روحانی در حال شروع  هستیم.

قوانین حمایت از آمران به معروف نیاز به اصلاح دارند | در مطالبه گری اعتراض هم وجود دارد

آیا هرکس می‌تواند امر به معروف کند ؟

بله هر کسی می‌تواند امر به معروف و نهی از منکر کند به شرطی که به لوازم آن را هم پایبند باشد؛ یکی از لوازم این است که معروف و منکر را بشناسد و از روش های صحیح و مورد تایید اسلام ورود پیدا کند و ما معتقدیم در امر به معروف و نهی از منکر یکی از لوازم مهم این است که مخصوصا خود این ستاد به گونه ای ورود پیدا کند که اکثر مردم در احیای فریضتین با آن همراه باشند.

سخن پایانی:

حضرت آقا انتظاری که از ستاد امر به معروف و نهی از منکر دارد این است که در واقع این ستاد بتواند اولین کاری که می‌کند کارآمدی نهادهای نظارتی را بالا ببرد و ارتقا بدهد؛ از نظر حضرت آقا بزرگترین مصداق امر به معروف و نهی از منکر مطالبه از مسئولین است و در مطالبه گری هم اعتراض وجود دارد یک رسالت و یک واجب فراموش شده است که باید به احیای این واجب فراموش شده کمک کنیم.

گفت‌وگو از فاطمه رحیم زاده

عکس از کوثر غلامی

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha