جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بازخوانی نظرات مراجع و بزرگان درباره پیوستن به کنوانسیون های بین المللی

حوزه/ مراجع تقلید و بزرگان حوزه در جلسات گوناگون، مخالفت خود را با پیوستن به کنوانسیون های بین المللی اعلام کرده اند که به بازنشر برخی از این سخنان خواهیم پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در راستای بررسی لوایح FATF روز چهارشنبه، هجدهم فروردین ماه سال جاری برگزار خواهد شد که به این مناسبت به بازخوانی نظرات مراجع و بزرگان حوزه پیرامون پیوستن به کنوانسیون های بین المللی خواهیم پرداخت.

  

قابل ذکر است، مطالبی که مشاهده می فرمایید، بازنشر بخشی از نظرات مراجع و بزرگان در این رابطه بوده و نظرات بسیاری پیرامون این مسئله وجود دارد که علاقمندان با جستجویی ساده در فضای اینترنت می توانند به آن دست پیدا نمایند.

    

* بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان و کارکنان مجلس شورای اسلامی – خردادماه ۱۳۹۷

همین‌جا من اشاره کنم به این مسائل کنوانسیون‌ها و این معاهدات بین‌المللی. ببینید؛ این معاهدات بین‌المللی که به آن در لغت فرنگی گفته میشود کنوانسیون، در اصل در یک نقطه‌ای پخت‌وپز میشود که اطراف قضیّه، مِن‌باب مثال آن ۱۰۰ کشور یا ١۵۰ کشور که بعداً به آن میپیوندند، هیچ تأثیری در آن پخت‌وپز اوّلیّه ندارند. یک جایی بالاخره چند قدرت بزرگ در مجموعه‌های هیئتهای فکری‌شان -به قول خودشان اتاق فکرشان- می‌نشینند برای یک منافعی و مصالحی که برای خودشان تعریف کردند، یک چیزی را پخت‌وپز میکنند، بعد این را به‌وسیله‌ی دولتهایی که همسوی با آنها هستند یا مرعوب آنها هستند یا دنباله‌رو آنها هستند و خیلی منافعی هم در این کار ندارند، تصویب میکنند؛ اگر یک دولت مستقلّی هم پیدا بشود -حالا مثل جمهوری اسلامی- که مثلاً بگوید «من این را قبول ندارم؛ این کنوانسیون را، این معاهده‌ی بین‌المللی را قبول ندارم»، سرش میریزند که «آقا! ۱۲۰ کشور، ١۵۰ کشور، ۲۰۰ کشور این را قبول کردند؛ شما چطور قبول نمیکنید؟» کنوانسیون‌ها غالباً این[جور] است.

 [گفته میشود] حالا چه‌کار بکنیم؟ بعضی از این معاهدات بین‌المللی و کنوانسیون‌ها موادّ مفیدی دارند. خیلی خوب، اشکالی ندارد؛ بنده هم در مورد همین چیزهایی که اخیراً در مجلس مطرح شد در این چند ماه اخیر، گفتم مجلس مستقلّاً خودش قانون بگذراند. فرض کنیم [موضوع] مبارزه‌ی با تروریسم یا با پولشویی است؛ خیلی خب، مجلس شورای اسلامی یک مجلس رشید و عاقل و بالغی است و پشتوانه‌های کاریِ خیلی خوبی هم دارد؛ بنشینند یک قانون بگذرانند؛ این قانون، قانون مبارزه‌ی با پولشویی است، هیچ مشکلی هم ندارد، شرایط زیادی‌ای هم ندارد و همان کاری که خود شماها میخواهید بکنید، در این قانون مندرج است؛ این مهم است. هیچ لزومی ندارد که ما برویم چیزهایی را که نمیدانیم تَه آن چیست یا حتّی میدانیم که مشکلاتی هم دارد، به‌خاطر آن جهاتِ مثبت و جنبه‌های مثبت، قبول بکنیم.

    

* پاسخ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی به نامه جمعی از اساتید و پژوهشگران درباره FATF

بسمه تعالی

«با توجه به توضیحاتی که داده اید ناگفته پیداست که چنین قراردادی یک قرارداد استعماری است و هدف تنظیم کنندگان، سلطه بر امضا کنندگان این قرارداد و نفوذ در امور اقتصادی آنهاست و در تضادّ با قوانین اسلامی و مخالف منافع مسلم ماست و جای تعجّب است که چگونه بعضی بدون مراجعه به مجلس و تصویب آن و تأیید از طرف شورای نگهبان اقدام به چنین کار خطرناکی کرده اند».

بازخوانی |  مراجع و بزرگان درباره پیوستن به کنوانسیون های بین المللی چه گفتند ؟

    

* حضرت آیت الله نوری همدانی – ۱۸ مهر ۱۳۹۷ – درس خارج فقه

متاسفانه با وجود هشدار بزرگان و دلسوزان انقلاب شاهد تصویب این قرارداد عبری، عربی و غربی بودیم که مفاد آن با شاخصه های انقلاب منافات دارد.

انتظار می رفت که بررسی بیشتری روی چنین لایحه ای صورت گیرد و ما در این باره بارها نظر خود را گفتیم تا در آینده تاریخ قضاوت نکند که ما در برابر چنین مسئله ای سکوت کردیم.

چگونه می توان قراردادی با موضوع مبارزه با تامین منابع مالی تروریسم را امضا کرد در حالی که مشخص کننده مصداق تروریست آمریکاست.

شاهد هستیم که آمریکا از یک سو عربستان و رژیم صهیونیستی کودک کش را که دائم مشغول کشتار مردم بیگناه هستند تروریست نمی داند و از سوی دیگر لبنان را تروریست معرفی می کند.

نمی توان در کنار هم به اسلام و استکبار گرایش داشت.

بازخوانی |  مراجع و بزرگان درباره پیوستن به کنوانسیون های بین المللی چه گفتند ؟

    

* حضرت آیت الله سبحانی در دیدار رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی – شهریور ۱۳۹۷

شما شغل بسیار مهمی دارید که باید هم امنیت عِرضی و ناموسی و هم امنیت خارجی را در نظر بگیرید، همانطور که اگر حرکتی علیه خاک و افراد کشور انجام شود برای ما سنگین است، متهم کردن کشور به مسئله ای که از نظر قداست صحیح نیست، برای ما سنگین است و عِرض هم باید در دایره امنیت قرار گیرد.

جایگاه جمهوری اسلامی ایران باید در مجامع بین المللی و در خارج محفوظ باشد و هر پدیده ای که به پاکی ایران لطمه وارد کند برای ما پذیرفته نیست.

   

* حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار جمعی از اعضای شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی – دی ماه ۱۳۹۸

اصل اول این است که ما باید حرف خود را بزنیم و آنها به ما بپیوندند نه اینکه ما خواستار پیوستن به آنها باشیم.

سخن قرآن کریم از همان ابتدا این بوده است که من جهانی ام! «لِیُظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّهِ»، بر اساس این اصل هرگز نباید منتظر باشیم تا آنها ما را بپذیرند بلکه آنها باید بنشینند و ببینند ما چه می گوییم، البته ما باید با تحقیق و تسلط بر منابع وحیانی خود، دستمان پر باشد و  اصول خود را به صورت روشن و منطقی به آنها عرضه کنیم.

بازخوانی |  مراجع و بزرگان درباره پیوستن به کنوانسیون های بین المللی چه گفتند ؟

       

* حضرت آیت الله علوی گرگانی در دیدار جمعی از اساتید مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه – مهر ۱۳۹۷

ما نباید اختیار امور مالی کشور را به دست دشمن بدهیم و این مطلب واضح و مشخص است؛ اگر هم نیاز به تصویب قوانین مالی است این قوانین به صورت داخلی و با نظارت خود ما باشد.

نظر بنده این است که با توجه به اشارات مقام معظم رهبری و راهنمایی ایشان و بیانات مراجع عظام تقلید، تصویب قرارداد FATF به مصلحت کشور و نظام نیست و من از برادران و خواهران مجلسی می خواهم که همیشه زیر نظر مبارک رهبری حرکت کنند و کارهای کارشناسی را با ایشان مطرح کرده و هر چه که ایشان راهنمایی کردند عمل شود.

نباید به دشمن تکیه و امید داشته باشیم و اگر به دشمنان اعتماد کردیم آتش گرفتاری نصیب ما خواهد شد.

     

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسین IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    5 0
    به گزارش جماران؛ صفحه اینستاگرام آیت الله جوادی آملی اعلام کرد: «روز گذشته، در برخی رسانه ها و خبرگزاری ها، مطلبی درباره پیوستن به اف ای تی اف به حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله العالی) منتسب گردیده است. عبارتی که از معظم له درج گردیده، مربوط به دیدار جمعی از اعضای شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی با ایشان در روز چهارم دی ماه سال نود و هشت می باشد که این مرجع عالیقدر، پس از استماع گزارش فعالیت های شورای یاد شده در خصوص مشکلات پیوستن به ( کنوانسیون های بین المللی در حوزه کودکان و زنان )، فرموده اند: اصل اول این است که ما باید حرف خود را بزنیم و آنها به ما بپیوندند نه اینکه ما خواستار پیوستن به آنها باشیم. سخن قرآن کریم از همان ابتدا این بوده است که من جهانی ام! (لیظهره علی الدین کله). بر اساس این اصل هرگز نباید منتظر باشیم تا آنها ما را بپذیرند بلکه آنها باید بنشینند و ببینند ما چه می گوییم. البته ما باید با تحقیق و تسلط بر منابع وحیانی خود، دستمان پر باشد و اصول خود را به صورت روشن و منطقی به آنها عرضه کنیم. لذا، این بخش از بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله)، در پاسخ به سخنان مخاطبان که درباره کنوانسیون های بین المللی در حوزه کودکان و زنان بوده، ایراد گردیده و به موضوع پیوستن به اف ای تی اف، ارتباطی ندارد.»