پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
نشست هم‌اندیشی و هم‌افزایی مدل‌های کارآفرینی با حضور مؤسسات و نهاده‌ای مردم‌نهاد

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین رستمیان گفت: اگر مشکلی هست دست خود انسان‌هاست مشکل در نقص برنامه ریزی و نشنیدن حرف بزرگترهاست به عنوان نمونه ۱۵سال مقام معظم رهبری نگاهشان در شعار سال نگاه به اقتصاد است و چقدر خوب است که ما عمل می‌کردیم به جای اینکه بگوییم شعار سال می‌گفتیم عمل سال.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن رستمیان، مدیر حوزه علمیه سمنان، در نشست هم‌اندیشی و هم‌افزایی مدل‌های کارآفرینی با حضور مؤسسات و نهاده‌ای مردم‌نهاد، با اشاره به شعار سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» اظهار داشت: طبق آیه ۳۲ سوره مبارکه زخرف، «أَهُمْ یَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّکَ نَحْنُ قَسَمْنَا بَیْنَهُم مَّعِیشَتَهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِّیَتَّخِذَ بَعْضُهُم بَعْضاً سُخْرِیّاً وَرَحْمَتُ رَبِّکَ خَیْرٌ مِّمَّا یَجْمَعُونَ»‏، معیشت یکی از رحمت‌های بی نهایت خداست که بر اساس این آیه خداوند می‌فرماید ما رحمت خودمان را تقسیم کردیم؛ یعنی معیشت نوعی رحمت خداست، و با توجه به اینکه  این رحمت از ناحیه خدا تقسیم شده، انسان‌ها نباید در معیشت مشکلی داشته باشند.

مدیر حوزه علمیه استان سمنان تصریح کرد: اگر مشکلی است، دست خود انسان‌هاست؛ مشکل در نقص برنامه ریزی و نشنیدن حرف بزرگترهاست به عنوان نمونه ۱۵سال مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی) نگاهشان در شعار سال نگاه به اقتصاد بوده و چقدر خوب است که  ما عمل می‌کردیم به جای اینکه بگوییم شعار سال می‌گفتیم عمل سال...

وی افزود: همین معیشت هم خداوند در اختیار بعضی از افراد بیشتر قرار داده است؛ به عبارتی دیگر سرمایه بیشتری دارند این‌ها باید بدانند که خداوند متعال می‌فرماید: که بعضی‌ها نسبت به بعضی دیگر سرمایه بیشتری دارند، برای این است که یاد اشتغال کنند و این پیوستگی بین سرمایه دارها و مردمی که برای معیشت‌شان نیاز به سرمایه دارند از این آیه استفاده می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین رستمیان گفت: نظام آفرینش و سنت الهی در این است که این تفاوت ها باشد تا چرخ زندگی و چرخ معیشت به خوبی بچرخد و سرمایه دارها وظیفه خودشان را انجام بدهند و افرادی که نیاز به سرمایه دارند بتوانند از بستر سرمایه این افراد استفاده کنند.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم در یک جمله خلاصه کنیم خداوند متعال در این آیه  می‌فرماید پولدار ها باید ایجاد اشتغال کنند برای کسانی که از نظر مالی دست و بالشان بسته است.

 مدیر حوزه علمیه استان سمنان گفت: تولید بر اساس چهار پایه استوار است « نیروی کار»، «سرمایه کافی»، «مهارت» و «بازار کار» اینها باید در کنار هم باشند تا تولید شکل گیرد.

مؤسسات و سازمان‌های مردم‌نهاد بازوی کمکی اشتغال هستند

در ادامه محسن مسعودیان راد، مدیرکل کمیته امداد استان سمنان، تصریح کرد: بانام گذاری سال تولید، مانع زدایی ها، پشتیبانی‌ها نقشه راه کمیته امداد در سال ۱۴۰۰ مشخص شد.

مدیرکل کمیته امداد استان سمنان از فعالیت هشت مرکز تخصصی کارآفرینی اشتغال در استان سمنان خبر داد و گفت: مؤسسات و سازمان‌های مردم‌نهاد بازوی کمکی اشتغال هستند که هرکدام در جایگاه به کمک اشتغال می‌آیند.

وی با تأکید بر وجود داشتن دغدغه همگرایی در حوزه اشتغال، خاطرنشان کرد: ایجاد همگرایی و همسویی در دستگاه‌ها، نهاد ها و سازمان‌های مردم‌نهاد منجر به توفیق در امر اشتغال و نهایت تولید خواهد شد.

مسعودیان راد وضع تولید را به دلیل نابسامانی و فضای کسب کار، عدم ثبات بازار، قیمت‌ها، مناسب ندانست و تصریح کرد: در این شرایط نیاز به تدبیر، حرکت‌های مبتنی بر مطالعات و جهادی است.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌هایی که الگو اشتغال را برای خودشان تعریف کردند عموماً موفق‌تر هستند.

۳۵۴۸ فرصت شغلی برای مددجویان و کارآفرینان عرصه اشتغال ایجاد شده است

همچنین، علیرضا خدابنده، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان سمنان به اجرای ۲۰۰ مولد خورشیدی برای مددجویان در سال جاری اشاره کرد و گفت: این مولدهای برق خورشیدی از طریق تسهیلات اشتغال‌زایی، کمک بلاعوض کمیته امداد و خیرین اجرایی می‌شود.

خدابنده تصریح کرد: درآمد مددجویان از هر طرح پنل خورشیدی خانگی ماهانه ۱۵ میلیون ریال است.

وی صندوق نوید را نویدی برای حمایت از کسب‌وکار نوین و دانش‌بنیان دانست و خاطرنشان کرد: تسهیلات بلاعوض برای تجاری‌سازی ایده‌ها پرداخت می‌شود.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان سمنان به اجرای ۱۵ طرح دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: این طرح‌ها از گام اول تا تجاری‌سازی ایده‌ها در حال حمایت هستند.

وی با اشاره به تحقق ۱۰۳ درصدی تعداد طرح‌ها اشتغال ایجادشده در سال ۹۹ ، تصریح کرد: ۳۵۴۸ فرصت شغلی برای مددجویان و کارآفرینان عرصه اشتغال ایجاد شده است.

خدابنده یادآور شد: اعتبارات اشتغال سال گذشته عددی معادل ۱۰۲ میلیارد تومان بوده و این اعتبارات در مشاغلی نظیر کشت گلخانه، کشاورزی، دامداری، بوم گردی، ایجاد کارگاه‌های کوچک خانگی و غیره هزینه شده و باعث رونق اقتصادی مددجویان شده است.

لازم به ذکر است در این جلسه مسئولین قرارگاه پیشرفت و آبادانی، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، کانون خیرین اشتغال، بسیج سازندگی، حوزه علمیه برادران و کارگروه اشتغال آستان قدس رضوی حضور داشتند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha