پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
احمدرضا مفتاح

حوزه/نشست نقد و بررسی سه کتاب کلیسای کاتولیک، کلیسای ارتدکس و کلیسای پروتستان با حضور مؤلفان کتاب‌ها و سخنرانی دکتر احمدرضا مفتاح عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،  احمدرضا مفتاح در این نشست مجازی به بررسی کتاب «شناخت کلیسای کاتولیک» پرداخت و گفت: وقتی سخن ناشر را ملاحظه کردم، دیدم اشاره شده برای دانشجویان تصوف، ادیان، مذاهب کلامی، تاریخ و کلام مسیحیت و... نوشته شده است. تعجبم از ابتدا این بود که چرا این کتاب که کمک درسی محسوب می‌شود، به شکل درسنامه تنظیم شده و نویسندگان محترم خود را به زحمت انداخته و آن را در ۳۴ فصل به عنوان ۳۴ درس تنظیم کرده‌اند. نمی‌دانم که انتشارات سمت از آنها خواسته یا دلیل دیگری دارد؟ قرار است اطلاعاتی تخصصی در زمینه شناخت کلیسای کاتولیک ارائه دهد و لزومی نمی‌بینم که کتاب حالت درسنامه داشته باشد؛ چون این مسئله باعث شده کتاب دچار نبود ساختار و انسجام کافی شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: از طرفی به خاطر خاصیت چینش مطالب در کتب آموزشی، چینش عناوین و فصل‌ها نتوانسته هم‌دیگر را پیدا کند و تنوع مطالب باعث شده موضوعات درهم آورده شوند. هرچه مطالب بیشتر باشد، باعث می‌شود ثقل مطلب حفظ نشود.

مفتاح یادآور شد: از طرفی تفاوت جایگاه سنت در کلیساهای کاتولیک، ارتدکس و پروتستان به صورت جدی مورد بحث قرار نگرفته و به مباحثی که می‌توانست تمایز این کلیساها را نشان دهد و هم‌چنین تحولات کلیساهای کاتولیک، متفکران و شخصیت‌های بزرگ این کلیسا چندان پرداخته نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در چنین مباحثی اگر برخی منابع جا افتاده محور و مبنا قرار می‌گرفت، شاید بهتر می‌توانست انسجام لازم را حفظ کند.

یادآور می‌شود کتاب شناخت کلیسای کاتولیک نوشته جواد باغبانی و عباس رسول‌زاده، زیر نظر حسین توفیقی با مشارکت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و به همت سازمان سمت در سال ۱۳۹۳ منتشر و برگزیده هفدهمین دوره کتاب سال است.

در معرفی این اثر آمده است: اسلام و مسیحیت از ادیان توحیدی و ابراهیمی‌اند و متون مقدس هر دو دین شامل پیام‌های مشترکی در موضوعات اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی است. قرآن کریم پیروان این ادیان را به تعامل با یکدیگر در توحید و خداپرستی فراخوانده است. کلیسای کاتولیک با پیروانی حدود یک میلیارد نفر، بزرگ‌ترین جامعه مسیحی است. این کلیسا در مقایسه با دو جامعه مسیحی ارتدکس و پروتستان قدمت بیشتری دارد. ازآنجاکه سخن گفتن درباره فرقه‌ای از یک دین بدون سخن گفتن از اصل آن دین ممکن نیست، بخشی از مباحث این مجموعه، درباره اصل مسیحیت است.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha