پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام سعيد فراهانی فرد - پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه

حوزه/معاون پژوهشی دانشگاه قم با اشاره به کسب رتبه ۲۴ دانشگاه قم در میان دانشگاه های جامع کشور، از ارتقای چشمگیر ۹ رتبه ای این دانشگاه خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین سعید فراهانی فرد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، اظهارکرد: هرسال توسط پایگاه استنادی جهان اسلام، رتبه بندی دانشگاه ها اعلام می شود که اخیرا، رتبه بندی مربوط به فعالیت های علمی دانشگاه ها در  سال تحصیلی ۹۹_۹۸ و دو سال قبل از آن، اعلام شد که در این میان دانشگاه قم بین دانشگاه های جامع کشور، رتبه ۲۴ را اخذ کرده است.

وی افزود: در سال تحصیلی ۹۶_۹۵ رتبه دانشگاه قم ۵۰ بوده است، سال ۹۷_۹۶ نیز، این دانشگاه، رتبه ۳۵ و در سال ۹۸_۹۷، رتبه ۳۳ را در میان دانشگاه های جامع کشور کسب کرده است؛ به این ترتیب، دانشگاه قم در این سال ها، ارتقای ۱۵ رتبه ای، ۲ رتبه ای و در نهایت ۹ رتبه ای داشته است.

کسب رتبه ۱۴ کشوری دانشگاه قم در شاخص فناوری و نوآوری

معاون پژوهشی دانشگاه قم بیان کرد: امسال در این رتبه بندی، شاخصی با عنوان فناوری و نوآوری به شاخص های دیگر اضافه شده است، پیش از این برای رتبه بندی دانشگاه ها، تنها به ۵ شاخص پژوهش، آموزش، فعالیت های بین المللی، تسهیلات دانشگاه و فعالیت های اجتماعی - اقتصادی، اکتفا می شد.

حجت الاسلام والمسلمین فراهانی فرد ادامه داد: امسال، خوشبختانه دانشگاه قم در شاخص فناوری و نوآوری توانسته است، رتبه ۱۴ را اخذ کند؛ تعداد اختراعات ثبت شده، شرکت های دانش بنیان، مسئله کارآفرینی، تجاری سازی، فناوری، ارتباط با صنعت و جامعه و حضور دانشگاه در حل مسائل ملی_منطقه ای، مجموعا مولفه های شاخص فناوری و نوآوری را تشکیل می دهد.

جهش فوق العاده دانشگاه قم در شاخص فعالیت های بین المللی

وی به ارتقای رتبه دانشگاه قم، در شاخص فعالیت های بین المللی اشاره کرد و گفت: دانشگاه قم با یک جهش فوق العاده در این زمینه، امسال توانست، رتبه ۱۵ را کسب کند، در حالی که در سال گذشته این رتبه برای دانشگاه، ۶۰ بوده است.

معاون پژوهشی دانشگاه قم، اظهار کرد: باتوجه به اهمیت مسئله فناوری و نوآوری و همچنین کسب رتبه بسیار خوب دانشگاه قم، در میان دانشگاه های جامع کشور، لازم است تا حمایت دانشگاه قم از این مسئله بیش از گذشته باشد؛ خصوصا که شعار سال ۱۴۰۰ نیز، تولید، پشتیبانی و مانع زدایی است، اهمیت و لزوم این حمایت بیشتر احساس می شود.

حجت الاسلام والمسلمین فراهانی فرد اضافه کرد: امیدواریم دانشگاه قم نیز در این راستا، حمایت های خود را از شرکت های دانش بنیان، مراکز رشد و آزمایشگاه ها، بیشتر کند؛ چراکه دانشگاه قم ظرفیت این امر را دارد تا در آینده ای نه چندان دور در بین دانشگاه های رتبه ۱۰ تا ۲۰ کشور قرار گیرد.

وی تاکید کرد: این ارتقای رتبه دانشگاه قم، بدون شک حاصل زحمات و فعالیت های علمی اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه است که با پژوهش ها و فعالیت های فناورانه خود، موجب این ارتقا رتبه دانشگاه قم شدند؛ و در نهایت اینکه تمامی بخش های دانشگاه، از جمله معاونت آموزش، پژوهش، اداری_مالی، مدیریت ارتباط با صنعت و سایر معاونت های دانشگاه با یک تلاش جمعی، رتبه ۲۴ در میان دانشگاه های جامع کشور را برای دانشگاه قم رقم زدند؛ در این میان بخش روابط عمومی دانشگاه نیز با اطلاع رسانی های خود در افزایش انگیزه اعضای هیئت علمی و اساتید نقش موثری داشته و خواهد داشت.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha