پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
علی عباسی رئیس جامعه المصطفی

حوزه/ رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: یکی از ویژگی‌های حوزه علمیه قم در صد سال اخیر، که تجدید حیات یافت، توجه ویژه به تبلیغ است که در این زمینه در مقایسه با دیگر حوزه‌های علمیه، پیشگام بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین علی عباسی در دیدار جمعی از فعالان فرهنگی تبلیغی با اشاره به سنت‌های ارزشمندی که از گذشته در زمینه تبلیغ معارف الهی در حوزه‌های علمیه وجود داشته است، اظهارکرد: البته میزان این فعالیت‌ها در برخی از حوزه‌های علمیه عمیق‌تر بوده است. یکی از ویژگی‌های حوزه علمیه قم در صد سال اخیر، که تجدید حیات یافت، توجه ویژه به تبلیغ است که در این زمینه در مقایسه با دیگر حوزه‌های علمیه، پیشگام بوده است.

وی، در ادامه داد: جامعةالمصطفی نیز که برخاسته از چنین جایگاهی است، توجه به فعالیت‌های فرهنگی را از ابتدای شکل‌گیری در دستور کار داشته و در سنوات پیشین، این مسئله جزو دغدغه‌های اصلی مسئولان و برنامه‌ریزان المصطفی بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی با اشاره به اعزام‌های فرهنگی تبلیغی طلاب غیرایرانی جامعةالمصطفی در ایام و مناسبت‌های مختلف ماه مبارک رمضان، محرم، ایام فاطمیه(س) و... در سال‌های گذشته، خاطرنشان کرد: در شرایط جدید و پس از شیوع بیماری کرونا و با توجه به موانعی که برای اعزام پیش آمده است، توجه به فضای مجازی در فعالیت‌های فرهنگی افزایش یافت. در این زمینه، همان گونه که در بخش آموزش، از روز نخست شیوع بیماری، طراحی لازم صورت گرفت تا از ظرفیت فضای مجازی برای نظام تعلیم و تربیت جامعةالمصطفی بهره‌برداری شود، در معاونت بین‌الملل، پیگیری و برنامه‌ریزی مناسبی برای فعالیت‌های فرهنگی در فضای مجازی در دستور کار قرار گرفت و در ماه رمضان و محرم سال گذشته، شاهد تجربیات بسیار خوبی در این مسیر بوده‌ایم و افق تازه‌ای گشوده شد و توجه مبلغان، مدیران و برنامه‌ریزان ما به این ظرفیت تازه معطوف گردید.

وی ارتباط مراکز علمی و دینی با مردم را در قالب فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی ضروری دانست و افزود: ما مکلف به برقراری این ارتباط به صورت حضوری یا مجازی هستیم. آیه شریفه نَفر، که فعالیت حوزه‌های علمیه را تشریح می‌نماید، با صراحت، در کنار تفقه در دین، ارتباط گرفتن با مردم را از وظایف حوزویان برمی‌شمارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی شناسایی و بهره‌برداری از روش‌ها و تجربیات رقبا و دیگر فعالان عرصه فرهنگی و تبلیغی را مهم خواند و ابرازکرد: ما نیز در این زمینه از ظرفیت‌ها و تجربیات بسیار خوبی برخورداریم که مدون نمودن و به‌روزرسانی آنها، به برنامه‌ریزی مسئولان نیاز دارد.

رئیس جامعةالمصطفی، برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی ویژه فعالیت‌های فرهنگی را در بستر فضای مجازی برای فعالان فرهنگی جامعةالمصطفی ضروری دانست و یادآور شد: تنظیم محتوا و فراهم نمودن مواد خام تبلیغی، از پیش‌نیازهای اساسی برنامه‌های فرهنگی در فضای مجازی است. اگر جمعیت چشمگیری را بدون پشتوانه فکری و تغذیه محتوایی مناسب وارد فضای مجازی کنیم، در ادامه ما را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد. داشتن محتوای ازپیش آماده‌شده، از ضرورت‌های کار هدفمند و سامان‌دهی‌شده است و از اموری به شمار می‌آید که مسئولان فعالیت‌های فرهنگی باید در دستور کار قرار دهند.

وی با تأکید بر اهمیت استمرار گردهمایی فعالان فرهنگی و تبلیغی جامعةالمصطفی، تصریح کرد: برگزاری این گردهمایی‌ها به صورت جشنواره‌ای مستمر، می‌تواند علاوه بر پدید آوردن بستری به منظور ارائه ایده‌های نو، موجب ثبت و توسعه تجربیات ارزشمند تبلیغی فعالان فرهنگی جامعةالمصطفی گردد.

حجت‌الاسلام و المسلمین‌ عباسی تشکل‌های فرهنگی جامعةالمصطفی را یکی از ظرفیت‌های مهم و راه‌گشا برای برنامه‌های تبلیغی در فضای مجازی برشمرد و گفت: باید ارتباط مستحکمی بین فعالیت‌های تبلیغی و تشکل‌های فرهنگی جامعةالمصطفی وجود داشته باشد.

رئیس جامعةالمصطفی با تأکید بر اهمیت پرداختن به مباحث و توجهات اخلاقی و تربیتی در فعالیت‌های فرهنگی مبلغان در ماه مبارک رمضان، اظهارکرد: ماه مبارک رمضان فرصتی ویژه برای بندگان خدا است. با توجه به شناخت خدای متعال از ماهیت و وضعیت روحی انسان، برای تنبه و بینایی او، برنامه‌های مختلفی تنظیم کرده است. بخشی از آن، شامل عبادات یومیه است تا در زمان‌های مشخصی از روز، با نماز، عبادات و نوافل، خدا را یاد نماید و در کنار آن، برنامه سالیانه برای انسان ترتیب داده شده است مانند ماه مبارک رمضان، بهار بندگی و ماه توجه به خدای متعال که فرصتی است تا غبارهای یک ساله را از جان و روح خود پاک نماییم.

وی ماه رمضان را بهترین فرصت برای رساندن پیام الهی به جان و دل انسان‌ها دانست و گفت: در این ایام، دل‌ها بیش از هر زمان دیگری آماده پذیرش سخن حق است. تربیت نفوس و انجام رسالت الهی، از وظایف قطعی و مسلم حوزه‌های علمیه به شمار می‌رود و نشر معارف الهی، اخلاقی و دینی، از مهم‌ترین تکالیف طلاب و روحانیون، در کنار دانش‌اندوزی و پژوهش است.

رئیس جامعةالمصطفی اضافه کرد: نکته دیگری که در فعالیت‌های تبلیغی ماه رمضان باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، بیان مشکلات و مصائبی است که دولت‌های سلطه‌گر و دشمنان اسلام برای مسلمانان ایجاد نموده‌اند و نمونه بارز آن، مسئله فلسطین و اشغال قدس شریف است. متأسفانه، برخی از دولت‌های اسلامی، راه سازشگری با رژیم اشغالگر قدس را در پیش گرفته‌اند و در حالی که در سالیان گذشته، هرگز جرئت نداشتند به راحتی سخن از عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس به میان آورند، اکنون فضا را برای طرح چنین خیانت‌هایی مناسب دیده‌اند که لازم است از فرصت ماه مبارک رمضان، برای هشیار کردن جامعه اسلامی از این نقشه شوم به خوبی استفاده کرد.

وی، با اشاره به تلاش دشمنان اسلام برای ایجاد تفرقه و جدا نمودن مسلمانان از یکدیگر، اظهارکرد: شکل‌گیری جریان تکفیری به دست دشمنان اسلام در دهه‌های اخیر به همین منظور رخ داده است. گسترش اسلام‌هراسی و درگیر نمودن مذاهب اسلامی با یکدیگر، خطر بزرگی است که در ماه مبارک رمضان باید به تشریح این مسائل، که از مصالح جهان اسلام به شمار می‌آید، پرداخته شود.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha