پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی

حوزه/ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حسن ظن داشتن به خدا واجب است، گفت: حسن ظن نسبت به خدا درهای رحمت الهی را رو به انسان باز می کند بنابراین چیزی که امروزه از آن به عنوان انرژی مثبت یاد می کنند ریشه دینی دارد و روایات فراوانی نسبت به آثار حسن ظن به خدا در کتب روایی ما وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی با اشاره به فراز «إِلَهِی کَیْفَ آیِسُ مِنْ حُسْنِ نَظَرِکَ لِی بَعْدَ مَمَاتِی، وَ أَنْتَ لَمْ تُوَلِّنِی إِلَّا الْجَمِیلَ فِی حَیَاتِی» از مناجات شعبانیه اظهار کرد: شیطان همه تلاشش این است که داشته های ما را کم نشان دهد و نداشته‌های ما را زیاد نشان دهد در حالی که یقینا داشته‌های ما بیشتر از نداشته های ما است و انسان باید همیشه عینک حسن ظن به خدا به چشمان خود داشته باشد.

وی با اشاره به وجود باب «وجوب حسن ظن بالله» در کتاب های حدیثی مانند کافی و وسائل الشیعه گفت: فعل الهی و صنع الهی زیباست و هیچ قبحی در آن وجود ندارد و خداوند بدهکار بندگان خود حتی در همین دنیا هم نمی شود بنابراین اگر ما را مبتلای به ابتلائی می کند نعمتی در آن نهفته است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه باید بدانیم که خدا بد برای ما رقم نمی زند و اگر به ظاهر نقمتی به ما می دهد باید آن را نعمت ببینیم، گفت: شیطان همیشه نداشته ها را بزرگ جلوه می هد و یأس و نا امیدی را در انسان می پروراند و سوء ظن نسبت به خدا در دل انسان به وجود می آورد.

وی به روایات باب ۱۶ کتاب جهاد النفس وسائل الشیعه اشاره کرد و افزود: در روایت اول این باب امام رضا علیه السلام فرمودند که «نسبت به خدا گمان خوب داشته باش زیرا خدا به بندگان خود چنین می گوید که من به اندازه گمان بنده خود نسبت به خود هستم و اگر گمان خوب نسبت به من داشته باشد من نسبت به او خوب رفتار می کنم و اگر گمان بد به من داشته باشد من نیز چتر حمایتی خود را از او بر می دارم» بنابراین حسن ظن نسبت به خدا درهای رحمت الهی را رو به انسان باز می کند.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی ادامه داد: امام رضا علیه السلام در روایتی دیگر فرمودند که به خدا حسن ظن داشته باشید همانا که امام صادق چنین فرمودند که اگر گمان انسان به خدا خوب باشد خدا هم برای انسان بد رقم نمی زند بنابراین چیزی که امروزه از آن به عنوان انرژی مثبت یاد می کنند ریشه دینی دارد و روایات فراوانی نسبت به آثار حسن ظن به خدا در کتب روایی ما وجود دارد.

وی افزود: روایت سوم این باب از امام باقر علیه السلام است که ما در کتاب علی علیه السلام چنین یافتیم که پیامبر خدا صلوات الله علیه و آله فرمودند سوگند به خدایی که جز او خدایی نیست خداوند به مؤمنی هرگز خیر دنیا و آخرت عطا نکند مگر به گمان خوبی که به خدا دارد و امیدی که به خدا بسته است.

کارشناس مذهبی حرم بانوی کرامت با اشاره به اینکه در روایات است که خدا همانطور که روی او حساب باز کردید برای شما رقم می زند، افزود: امام صادق علیه السلام فرمودند که حسن ظن به خدا این چنین است که امید نداشته باشیم مگر به خدا و از چیزی نترسیم مگر نافرمانی و گناه نسبت به خدا.

وی بیان کرد: روایت هفتم کتاب جهاد النفس وسائل باب ۱۶ به این مضمون است که بنده گنهکاری را به سمت دوزخ می برند و او فریاد می زند که خدایا گمان و ظن من نسبت به تو این نبود که نسبت به من رفتار می کنی؛ خطاب می رسد که ای ملائکه عذاب او را نگه دارید سپس به او می گویند که گمان تو نسبت به من چه بود؟ آن بنده گنهکار می گوید گمان من این بود که گناه من را ببخشی و من را به بهشت ببری؛ خطاب می رسد که ای ملائکه عذاب این بنده من را رها کنید و ای ملائکه رحمت این بنده من را به بهشت ببرید زیرا من حیا می کنم که کسی که به من حسن ظن داشته را عذاب کنم حتی اگر دروغ گفته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha