پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
علامہ ساجد نقوی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین سید ساجد علی نقوی گفت: نه تنها مسلمانان بلکه کل جهان با استفاده کامل از ایده ها و افکار شهید صدر در مسیر پیشرفت و شکوفایی قرار می گیرد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین سید ساجد علی نقوی رئیس شورای علمای شیعه پاکستان در پیام خود به مناسبت سالروز شهادت عالم برجسته اسلامی آیت الله سید محمد باقر الصدر و خواهرش سیده آمنه بنت الهدی گفت: نه تنها مسلمانان بلکه کل جهان با استفاده کامل از ایده ها و افکار وی در مسیر پیشرفت و شکوفایی قرار میگیرد. در میان دانشمندان مشهور اسلامی، آیت الله شهید صدر به عنوان متفکر معروف، شخصیتی با استعداد و همه کاره شناخته شده است.

وی افزود: شهید صدر به خانواده ای از علما تعلق داشت که در هر عصری علمای عالی رتبه در آن متولد می شدند. تخصص شهید در زمینه های تدوین و تحقیق و در زمینه تدریس مثال زدنی بود. شهید از تلاش های پژوهشی خود در علم اصول گرفته تا مجموعه های مبتنی بر علوم مدرن، توانایی خود را به اثبات رسانده است، به همین دلیل گنجینه های علمی ارزشمندی مانند اقتصادنا و فلسفتنا، راهنمای فکری انسان را در هر عصری ارائه می دهند.

حجت الاسلام ساجد نقوی اظهار داشت: به نظر می رسد کتاب اقتصاد ایشان یک بررسی انتقادی از نظریه های اقتصادی و رؤوس مطالب اقتصاد اسلامی است. این واقعیت غیر قابل انکاری است که مسئله اقتصاد، مسئله اساسی در زندگی بشر است. این مشکل برای انسان دیروز به اندازه امروز مهم نبود.

وی گفت: تلاش های شهید صدردر حوزه منطق، فلسفه و اقتصاد و پس از به عهده گرفتن مسئولیت در حوزه علمیه نجف اشرف، سازماندهی آن و همچنین هماهنگی علوم باستان و علوم مدرن و راهنمایی مردم در مورد مسئله ربا از جمله خدمات وی است که همیشه به خاطر سپرده خواهد شد.

وی به ویژگی های این شهید والا مقام اشاره کرد و گفت: شهید باقر صدر، مخالف رکود و سنت گرایی بود، دین را نیرویی فعال و کسانی را که به دین علاقه مند بودند، شخصیتی فعال می دانست و می گفت که اولین مسئولیت علما این است که ملت را با اسلام عملی آشنا کنند هر چند که در این مسیر متحمل سختی ها و رنج ها شوند.

این رهبر پاکستانی تاکید کرد: چنین شخصیت های بی نظیر جهان اسلام همیشه خاری در چشم نیروهای ضد اسلام بوده اند. به همین دلیل آیت الله سید محمد باقر صدر را به همراه خواهرش در سال ۱۹۸۰ به شهادت رساندند و جهان اسلام چنین شخصیت جهانی را برای همیشه از دست داد که نه تنها دارایی جهان اسلام بلکه یک رهبر و راهنما برای کل جهان بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha